Zásady organizace hromadné dopravy osob v roce 2006 


 1. Organizace hromadné dopravy a objemy dopravních výkonů 

V městské dopravě v průběhu roku 2005 pokračoval i přes zvýšení jízdného trend rostoucí přepravní poptávky vyplývající z výsledků přepravních průzkumů i z vývoje tržeb.  

U metra se připravuje prodloužení linky A ze stanice Skalka do stanice Depo Hostivař od 1.4.2006, tam bude současně ze Skalky přemístěno i ukončení všech příměstských a části městských  návazných autobusových linek a zřízeno i nové parkoviště P+R, začleněné do tarifního systému PID. Předpokládaný objem  dopravních výkonů činí 47 050 tis. vozkm. 

Výrazné změny nejsou předpokládány v provozu tramvají. Dojde však k určitému omezení nabízené přepravní kapacity v relaci Kobylisy – centrum v důsledku poklesu poptávky ve prospěch linky C metra. Obnoven bude provoz úseku Ládví – Ďáblice po ukončení dlouhodobé výluky z titulu výstavby metra. Předpokládaný objem dopravních  výkonů činí 52 098  přepočtených vozkm. 

V městské autobusové dopravě se bude vycházet z nezbytnosti co největšího omezování souběžných úseků autobusové dopravy s novými trasami dopravy kolejové a z potřeby trvalé optimalizace nasazovaných kapacit. Cílem je zajistit pokrytí alespoň části nových přepravních potřeb přerozdělením existující kapacity, nejen prostým navyšováním.  

Předpokládaný objem výkonů městské a příměstské autobusové dopravy PID na území hl.m. Prahy činí 61 811 tis. vozkm pro DP HMP, a.s. ( 59 000 tis. městská a 2811 tis. příměstská doprava) a 6 776 tis vozkm ostatních dopravců. ( 3044 tis. městská a  3732 tis. příměstská doprava) 

 2. Tarifní systém
 

 
Zavedení nočního tarifu 

Zavedením nočního tarifu lze zohlednit vyšší ekonomickou náročnost provozu v noční dopravě (např. příplatky řidičů) a negativní dopady snížené bezpečnosti provozu.  

Tarifní řešení se uvažuje formou speciálního tarifu těchto linek (cca 30 až 40 Kč), případně nutností použít dvě jízdenky pro jednotlivou jízdu. Předplatní jízdenky (měsíční a výše) by pravděpodobně musely být uznávány, protože jsou noční linky využívány i pro dopravu do a ze zaměstnání v řadě nepřetržitých provozů. 

Potenciální přínos do tržeb (je odhadován na cca 20 mil. Kč) navrhujeme věnovat na zvýšení ochrany nočního provozu, např. formou hlídkování bezpečnostní agentury ve vozidlech a pod. Tím by byl řešen i problém černých pasažérů, bezdomovců a vandalismu. 

Obsluha letiště mimo základní tarif PID 

Rostoucí provoz letiště Ruzyně vyvolává zatím neřešitelné problémy v zajištění dopravní obsluhy neúměrnými požadavky na nárůst frekvence autobusové dopravy. Proto je zvažována možnost zavést v jednotlivém jízdném vyšší sazby, přibližující jízdné ke komerčnímu. Tím by nebyla dotčena doprava pravidelných cestujících - zaměstnanců, využívajících předplatní časové jízdenky. Pro nahodilé cestující lze využít obdobných tarifních principů jako v noční dopravě (viz výše), případně vyčlenit tarifně území letiště z pražských pásem. 

Další možností je řešit posílení dopravy na letiště zvláštními zrychlenými linkami s vyšším tarifem.

Potenciální přínos do tržeb je odhadován na cca 10 mil. Kč 

Motivační faktory 

Při všech navrhovaných úpravách vycházíme z toho, že základním předpokladem fungujícího a motivujícího tarifního systému je zachování jednoduché, cestujícími pochopitelné struktury jízdních dokladů s optimálními cenovými vazbami mezi jednotlivými jízdními doklady. Nejvýhodnější musí být dlouhodobé časové jízdenky, využívané stálými cestujícími. Nejméně výhodné, tedy nejdražší musí být jízdenky pro jednotlivou jízdu. Obdobně jako ve všech městech s rozvinutou HD se pro nahodilé cestující má stát nejvýhodnějším jízdním dokladem jednodenní (24 hodinová) jízdenka, jejíž cena je dostatečně vysoká, ale současně motivující a odpovídá 3 až 4 násobku ceny za jednu cestu. 

S cílem motivovat cestující pro využívání veřejné dopravy i při zvýšeném jízdném tak navrhujeme následující kroky, spočívající ve zvýhodnění držitelů předplatných jízdenek, případně zavedení dalších tarifních výhod pro vybrané kategorie cestujících. 
 

  1. Zavést přenosnou 30 denní předplatní jízdenku pro psa. Tato jízdenka není vázána na žádnou průkazku tak, aby psa mohl přepravovat kterýkoli člen rodiny, nebo aby mohla být používána různými psovody (např. v bezpečnostních agenturách) v ceně obyčejného jízdného - za 460,- Kč.
     
  2. Zavést volitelný začátek platnosti u roční jízdenky v průběhu ledna s tím, že tato jízdenka nebude mít čtyři díly, ale bude to jediný kupon vydávaný elektronicky a nelze k ní vydat duplikát. Realizace je připravena jen SW úpravou. Vzniká určité riziko úniku tržeb při změně tarifu k 1. lednu příslušného roku.
     
  3. Zavést možnost vydávat duplikáty k měsíčním a čtvrtletním občanským kuponům pro držitele občanské průkazky typ I (s osobními údaji v databázi DP) po zaplacení manipulačního poplatku. Možnost vydání duplikátu musí být limitována max. 1x za 24 měsíců. Tím se zmírní nepříliš vysoké, leč reálné riziko zneužití původní jízdenky.
     
  4. Umožnit použití zvýhodněné 24 hodinové jízdenky pro Prahu (pásma P a 0), která nyní platí pouze pro děti od 6 do 15 let, také držitelům průkazky PID pro důchodce.
3. Ekonomické zajištění

V rozpočtu HMP je zajištěn provoz metra, tramvají, městských linek autobusů DP a příměstských linek všech dopravců.

Není však zcela pokryt rozsah dopravních výkonů městských linek ostatních dopravců a to v rozsahu 17 000 tis. Kč, které bude nutno  dořešit v rozpočtu HMP – rozpočtově je zajištěno 181 000 tis. Kč z potřebných 198 000 tis. Kč.  

 4. Smluvní systém  Pražské integrované dopravy (PID) 

Principy smluvních vztahů s DP HMP, a.s. a s autobusovými dopravci, založené na závazcích veřejné služby a členící dopravní obslužnost na základní a ostatní, zůstávají nezměněny. Provoz linek PID bude řešen pro všechny dopravce jednotně formou dodatků ke stávajícím střednědobým smlouvám. Obdobně (dodatkem) bude řešena i smlouva s ČD a.s. na zajištění základní dopravní obslužnosti. Bude však doplněna o kvalitativní standardy, zejména sledování dodržování jízdních řádů, řazení a čistoty souprav apod. , podobně jako je tomu již nyní u smluv s autobusovými dopravci.   

Smlouva s ČD a.s. o integraci do systému PID bude i nadále uzavřena na období běžného roku.  

Žákovské jízdné a jeho finanční kompenzace dopravcům ze státního rozpočtu bude řešeno zvláštními smlouvami, uzavřenými s dopravci na kalendářní rok.