Nesnadná a dlouhodobě neudržitelná situace v
osobní autobusové, ale i nákladní dopravě v poválečném Československu si vyžadovala
urychlené řešení. Potřeba vytvořit centrálně řízený podnik silniční
dopravy v celé ČSR, vedla tehdejší vládní představitele k návrhu
zákona o znárodnění podniků pro pravidelnou silniční motorovou
dopravu osob a nákladů. Zákon byl přijat pod číslem 311/48 dne 22.
prosince 1948 a celek organizačních jednotek pod souhrnným názvem
Československá státní automobilová doprava (ČSAD) začal
fungovat od 1. ledna roku 1949.
Zpočátku prosazované centralizované vedení se ukázalo v
prvních letech existence jako nevhodné, a proto vstoupil do roku
1953 podnik ČSAD reorganizován. Nově byl rozdělen na 19 krajských
podniků ČSAD (13 v ČSR a 6 v SSR). V roce 1957 došlo k úplné
decentralizaci a Krajské národní výbory (KNV) převzaly veškeré úlohy
řízení podniků ČSAD, funkci státního dozoru v automobilové dopravě a
dozoru nad plněním preventivní údržby vozového parku.
Nové územní členění ČSSR (do roku 1960 ČSR) zavedené od 1.
června 1960 znamenalo další organizační změny ČSAD. Zrušeny byly
krajské podniky a v nově vzniklých okresech byly zřízeny samostatné
národní podniky ČSAD, přímo podřízené Okresním národním výborům
(ONV).
Až 1. dubna 1963 vzniká usnesením vlády č. 226/63 organizační
členění podniků ČSAD, jak jej známe až do počátku 90. let.
Jednotlivé podniky ČSAD byly po tomto datu řízeny opět Krajskými
národními výbory (7 v ČSR, 3 v SSR). Takto zřízené podniky měly dvou
až třístupňové organizační členění: podnikové ředitelství, dopravní
závod, případně provozovna.
Po celospolečenské politicko-ekonomické změně v naší zemi koncem 80. a v první
polovině 90. let dochází postupně k privatizaci a transformaci
státních podniků ČSAD, což v mnoha případech vede k úplnému zániku
bývalých dopravních závodů. Negativním dopadem v tomto období je
také sníženi dotací plynoucích do veřejné dopravy ze strany státu.
To se podepisuje především na stavu vozového parku a na zhoršení
dopravní obslužnosti v některých oblastech. Ve druhé polovině 90. let
vstupují na náš trh ve větším měřítku také nadnárodní dopravní
společnosti a nabízejí nová měřítka v oblasti meziměstské a dálkové
přepravy osob, ale i mezinárodní dopravy nákladů TIR.
Flotila modro-bílých autobusů s okřídleným znakem národního
podniku ČSAD, s nimiž jsme se mohli setkat i na nejodlehlejším místě
Čech a Slovenska, tak nenávratně patří jen do naší historie.
|
Následující tabulka přináší přehled organizačního členění jednotek
ČSAD v ČSSR (bez rozdílu osobní, nákladní). |
X |
ČSAD N. P.
HL. M. PRAHY |
X |
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
1 |
Praha 3 |
— |
2 |
Praha 7 |
— |
3 |
Praha 9 |
— |
4 |
Praha 10 |
— |
|
|
|
|
ČSAD - KNV
PRAHA N. P. |
X |
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
101 |
Praha –
Karlín |
— |
|
(zrušeno, VIZ závod Praha – Klíčov) |
|
101 |
Praha
–
Klíčov |
— |
|
(od
1.10.1970) |
/garáže Klíčany,
Říčany, Stará Boleslav/
(dříve
provozovny d.z. 104) |
102 |
Praha –
Vršovice |
— |
x |
x |
/garáž Kostelec nad
Černými lesy/
(dříve provozovna d.z. 112) |
103 |
Praha –
Smíchov |
— |
x |
x |
/garáž Zbraslav/
(dříve provozovna d.z. 105) |
104 |
Praha – Michle
(zaniklo vznikem závodu Praha – Klíčov) |
Klíčany
(později pouze garáž d.z. 101) |
x |
x |
Říčany
(později pouze garáž d.z. 101) |
x |
x |
Stará Boleslav
(později pouze garáž d.z. 101) |
105 |
Praha –
Zlíchov
(zrušeno) |
Zbraslav
(později pouze garáž d.z. 103) |
106 |
Kladno |
— |
107 |
Slaný |
— |
108 |
Mělník |
— |
109 |
Kralupy nad
Vltavou |
— |
110 |
Mladá Boleslav |
Mnichovo
Hradiště |
x |
x |
Bělá pod
Bezdězem |
x |
x |
Benátky nad
Jizerou |
111 |
Nymburk |
Poděbrady |
x |
x |
Lysá nad Labem |
x |
x |
Loučeň |
x |
x |
Městec Králové |
112 |
Kolín |
Český Brod |
x |
x |
Kouřim |
x |
x |
Kostelec nad
Černými lesy
(později pouze garáž d.z. 102) |
113 |
Kutná Hora |
Čáslav |
x |
x |
Uhlířské
Janovice |
114 |
Benešov |
Vlašim |
x |
x |
Votice |
115 |
Příbram |
Sedlčany |
x |
x |
Dobříš |
116 |
Beroun |
— |
117 |
Hořovice |
— |
118 |
Rakovník |
Nové Strašecí |
191 |
Technický a
zásobovací závod |
Satalice |
194 |
ÚAN Praha –
Florenc |
Pankrác |
x |
x |
Smíchov |
x |
x |
Hlavní nádraží |
195 |
Tiskoviny
veřejné silniční dopravy a silnič. hospodářství Kolín |
— |
|
|
|
|
ČSAD N. P .
ČESKÉ BUDĚJOVICE |
X |
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
201 |
České
Budějovice |
Trhové Sviny |
x |
x |
Týn nad
Vltavou |
x |
x |
Autobusové
nádraží České Budějovice |
202 |
Kaplice |
Český Krumlov |
203
x |
Jindřichův
Hradec
x |
Dačice
Třeboň |
204 |
Pelhřimov |
Humpolec |
x |
x |
Pacov |
x |
x |
Počátky |
205 |
Písek |
Milevsko |
x |
x |
Mirovice |
206 |
Prachatice |
Vimperk |
207 |
Strakonice |
Blatná |
x |
x |
Vodňany |
208 |
Tábor |
Soběslav |
x |
x |
Mladá Vožice |
291 |
Technický a
zásobovací závod České Budějovice |
— |
|
|
|
|
ČSAD N. P.
PLZEŇ |
X |
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
301 |
Domažlice |
Horšovský Týn |
302 |
Cheb |
Aš |
x |
x |
Mariánské
Lázně |
303 |
Karlovy Vary |
Tuhnice |
x |
x |
Ostrov nad
Ohří |
x |
x |
Žlutice |
x |
x |
Toužim |
304 |
Klatovy |
Sušice |
x |
x |
Horažďovice |
305 |
Plzeň – jih |
Nezvěstice |
x |
x |
Nepomuk |
x |
x |
Blovice |
x |
x |
Přeštice |
x |
x |
Merklín |
306 |
Plzeň – sever |
Kralovice |
x |
x |
Horní Bříza |
x |
x |
Nýřany |
307 |
Rokycany |
Zbiroh |
308 |
Sokolov |
Kraslice |
309 |
Tachov |
Stříbro |
391 |
Technický a
zásobovací závod Plzeň |
Karlovy Vary |
|
|
|
|
ČSAD N. P.
ÚSTÍ NAD LABEM |
X |
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
401 |
Ústí nad Labem |
— |
402 |
Česká Lípa |
Nový Bor |
x |
x |
Mimoň |
x |
x |
Dubá |
403 |
Děčín |
Benešov nad
Ploučnicí |
x |
x |
Česká Kamenice |
x |
x |
Rumburk |
x |
x |
Varnsdorf |
404 |
Chomutov |
Kadaň |
405 |
Jablonec nad
Nisou |
Tanvald |
x |
x |
Železný Brod |
406 |
Liberec |
Český Dub |
x |
x |
Frýdlant |
x |
x |
Hrádek nad
Nisou |
407 |
Lovosice |
Litoměřice |
x |
x |
Roudnice nad
Labem |
x |
x |
Libochovice |
408 |
Louny |
Žatec |
x |
x |
Podbořany |
409 |
Most |
Litvínov |
410 |
Teplice |
Duchcov |
491 |
Technický a
zásobovací závod Libouchec |
Liberec |
|
|
|
|
ČSAD N. P.
HRADEC KRÁLOVÉ |
X |
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
501 |
Hradec Králové |
Chlumec nad
Cidlinou |
x |
x |
Nový Bydžov |
502 |
Trutnov |
Dvůr Králové
nad Labem |
x |
x |
Hostinné |
x |
x |
Vrchlabí |
x |
x |
Úpice |
x |
x |
Svoboda nad
Úpou |
503 |
Náchod |
Nové Město nad
Metují |
x |
x |
Broumov |
x |
x |
Jaroměř |
x |
x |
Police nad
Metují |
504 |
Rychnov nad
Kněžnou |
Týniště nad
Orlicí |
x |
x |
Dobruška |
x |
x |
Kostelec nad
Orlicí |
505 |
Svitavy |
Polička |
x |
x |
Litomyšl |
x |
x |
Moravská
Třebová |
x |
x |
Jevíčko |
506 |
Vysoké Mýto |
Ústí nad
Orlicí |
x |
x |
Česká Třebová |
x |
x |
Lanškroun |
x |
x |
Žamberk |
x |
x |
Choceň |
x |
x |
Králíky |
x |
x |
Jablonné nad
Orlicí |
x |
x |
Letohrad |
507 |
Chotěboř |
Havlíčkův Brod |
x |
x |
Ledeč nad
Sázavou |
x |
x |
Světlá nad
Sázavou |
x |
x |
Habry |
508 |
Chrudim |
Hlinsko |
x |
x |
Skuteč |
509 |
Pardubice |
Přelouč |
x |
x |
Holice
v Čechách |
510 |
Jičín |
Stará Paka |
x |
x |
Hořice |
x |
x |
Sobotka |
511 |
Semily |
Turnov |
x |
x |
Rokytnice nad
Jizerou |
x |
x |
Jilemnice |
x |
x |
Lomnice nad
Popelkou |
591 |
Technický a
zásobovací závod Holice v Čechách |
Moravany |
x |
x |
Hradec Králové |
x |
x |
Nové Město nad
Metují |
|
|
|
|
ČSAD N. P.
BRNO |
X |
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
601 |
Blansko |
Rájec –
Jestřebí |
x |
x |
Jedovnice |
x |
x |
Adamov |
621 |
Brno |
— |
622 |
Brno |
Tišnov |
x |
x |
Židlochovice |
x |
x |
Rosice
(později VIZ d.z. 617) |
604 |
Břeclav |
Hustopeče |
x |
x |
Mikulov |
605 |
Gottwaldov |
Otrokovice |
x |
x |
Slavičín |
x |
x |
Luhačovice |
x |
x |
Valašské
Klobouky |
606 |
Kyjov |
Veselí nad
Moravou |
x |
x |
Strážnice |
x |
x |
Hodonín
(později VIZ d.z. 616) |
607 |
Jihlava |
Telč |
608 |
Kroměříž |
Holešov |
x |
x |
Bystřice pod
Hostýnem |
x |
x |
Koryčany |
609 |
Prostějov |
Brodek u
Prostějova |
610 |
Třebič |
Moravské
Budějovice |
x |
x |
Náměšť nad
Oslavou |
x |
x |
Jaroměřice nad
Rokytnou |
x |
x |
Rouchovany |
611 |
Uherské
Hradiště |
Uherský Brod |
x |
x |
Bojkovice |
612 |
Vyškov |
Slavkov |
x |
x |
Bučovice |
x |
x |
Rousínov |
613 |
Znojmo |
Moravský
Krumlov |
x |
x |
Miroslav |
x |
x |
Vranov nad
Dyjí |
614 |
Žďár nad
Sázavou |
Bystřice nad
Pernštejnem |
x |
x |
Velké Meziříčí |
x |
x |
Velká Bíteš |
x |
x |
Svratka |
615 |
Boskovice |
— |
616 |
Hodonín
(od roku 1969, VIZ d.z. 606) |
— |
617 |
Rosice
(od
roku 1973, VIZ d.z. 622) |
— |
691 |
Technický a
zásobovací závod Brno |
Sokolnice u
Brna |
x |
x |
Gottwaldov |
x |
x |
Jihlava |
x |
x |
Čejč |
|
|
|
|
ČSAD N. P.
OSTRAVA |
X |
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
701 |
Bruntál |
Horní Benešov |
x |
x |
Moravský
Beroun |
x |
x |
Rýmařov |
702 |
Český Těšín |
Jablunkov |
x |
x |
Třinec |
703 |
Frýdek –
Místek |
Frýdlant nad
Ostravicí |
704 |
Havířov |
— |
705 |
Karviná |
Bohumín |
706 |
Nový Jičín |
Bílovec |
x |
x |
Frenštát pod
Radhoštěm |
x |
x |
Fulnek |
x |
x |
Kopřivnice |
x |
x |
Odry |
707 |
Olomouc |
Litovel |
x |
x |
Šternberk |
x |
x |
Uničov |
x |
x |
Autobusová
doprava Olomouc |
708 |
Opava |
Vítkov |
709 |
Ostrava |
— |
710 |
Ostrava |
Hlučín |
711 |
Přerov |
Hranice |
x |
x |
Lipník nad
Bečvou |
x |
x |
Tovačov |
712 |
Šumperk |
Mohelnice |
x |
x |
Zábřeh na
Moravě |
713 |
Vsetín |
Rožnov pod
Radhoštěm |
x |
x |
Valašské
Meziříčí |
714 |
Jeseník |
— |
715 |
Krnov |
— |
791 |
Technický a
zásobovací závod Vítkov |
Olomouc |
|
|
|
|
ČSAD N. P.
BRATISLAVA |
X |
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
801 |
Bratislava |
Pezinok |
x |
x |
Malacky |
x |
x |
Senec |
802 |
Bratislava |
— |
803 |
Dunajská
Streda |
— |
804 |
Galanta |
Sereď |
x |
x |
Šaľa |
805 |
Komárno |
— |
806 |
Levice |
Šahy |
x |
x |
Želiezovce |
807 |
Nitra |
Zlaté Moravce |
808 |
Nové Zámky |
Šurany |
x |
x |
Štúrovo |
809 |
Senica |
Myjava |
x |
x |
Skalica |
810 |
Topoľčany |
Bánovce |
x |
x |
Partizánske |
811 |
Trenčín |
— |
812 |
Nové Mesto nad Váhom |
— |
813 |
Piešťany |
— |
814 |
Trnava |
Hlohovec |
891 |
Technický a
zásobovací závod Trnava |
— |
|
|
|
|
ČSAD N. P.
BANSKÁ BYSTRICA |
X |
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
901 |
Banská
Bystrica |
Brezno |
902 |
Čadca |
Turzovka |
x |
x |
Kysucké Nové
Mesto |
903 |
Dolný Kubín |
Kraľovany |
x |
x |
Námestovo |
x |
x |
Oravská
priehrada |
x |
x |
Trstená |
904 |
Liptovský
Mikuláš |
Kráľova Lehota |
x |
x |
Rožumberok |
905 |
Lučenec |
Fiľakovo |
x |
x |
Modrý Kameň |
x |
x |
Poltár |
906 |
Martin |
Turčianské
Teplice |
907 |
Povážská
Bystrica |
Ilava |
x |
x |
Púchov |
908 |
Prievidza |
Handlová |
x |
x |
Nováky |
909 |
Rimavská
Sobota |
Hnúšťa |
x |
x |
Šafárikovo |
x |
x |
Tisovec |
910 |
Zvolen |
Kriváň |
x |
x |
Krupina |
911 |
Žiar nad
Hronom |
Banská
Štiavnica |
x |
x |
Kremnica |
x |
x |
Žarnovica |
912 |
Žilina |
Bytča |
913 |
Veľký Krtíš
(od 70. let) |
— |
991 |
Technický a
zásobovací závod Žilina |
Zvolen |
|
|
|
|
ČSAD N. P.
KOŠICE |
X |
čísla org.
j. |
závody |
provozovny |
1001 |
Bardejov |
Giraltovce |
x |
x |
Svidník |
1002 |
Humenné |
Medzilaborce |
x |
x |
Snina |
1003 |
Košice |
— |
1004 |
Košice |
Moldava nad
Bodvou |
1005 |
Michalovce |
Sobrance |
1006 |
Poprad |
Kežmarok |
x |
x |
Stará Ľubovňa |
x |
x |
Spišská Stará
Ves |
1007 |
Prešov |
Lipany |
1008 |
Rožňava |
Dobšiná |
x |
x |
Revúca |
1009 |
Spišská Nová
Ves |
Krompachy |
x |
x |
Levoča |
1010 |
Trebišov |
Kráľovský
Chlmec |
x |
x |
Veľké Kapušany |
1011 |
Vranov |
— |
1091 |
Technický a
zásobovací závod Prešov |
— |
|
|
|
|
|
|
|
|
x |