WWW.CITYBUS.CZ  
        Autobusy ve filmu

zpracoval: © onvo

MALÝ PITAVAL Z VELKÉHO MĚSTA

> zpět

 
výroba: ČSSR, barevný
rok dokončení: 1982
typ filmu: devítidílný kriminální seriál
scénář: Jaroslav Dietl, Leoš Jirsák
režie: Jaroslav Dudek
v hlavních rolích: Ladislav Frej, Pavel Zedníček. Michal Pešek, Jiří Krampol, Vlastimil Hašek
další informace: Česká televize
x x x
autobus: 2 x Karosa ŠM-11, DP Praha, další odstavené autobusy ŠM-11 a dílenské Š706 RTO v garážích
upřesnění: epizoda "Vedoucí partiové prodejny" (7. díl) - ev.č. 7110, jako linka 110 (garáže Dejvice)
epizoda "Kuchařinka" (9. díl) - ev.č. 7110, jako linka 127 a ev.č. 7113 (oba garáže Dejvice)
místo: epizoda "Vedoucí partiové prodejny" (7. díl) -  ev.č. 7110 - Ruzyně, Staré náměstí
epizoda "Kuchařinka" (9. díl) - ev.č. 7110 - Modřany, AO Tyršova čtvrť, ev.č. 7113 - areál garáží Dejvice



POPIS:

   Populární seriál z prostřední pražské kriminálky (Obvodní správy Veřejné bezpečnosti). V každém dílu je vždy jeden samostatný kriminální případ, inspirovaný skutečností.
   Epizoda "Vedoucí partiové prodejny" (7. díl). Děj se točí kolem zmizení vedoucího partiové prodejny a automechanika "meloucháře". Vyšetřovatele brzy přivede na stopu kolegyně pohřešovaného, která si pamatuje některé důležité detaily z dřívějšího setkání vedoucího a automechanika. Upozorní, kde dotyčný bydlí a tím se rozjíždí velká pátrací akce...
   Epizoda "Kuchařinka" (9. díl). V tomto příběhu jde o vraždu starší paní, která byla naposledy spatřena v jednom z večerních spojů autobusové linky do rozestavěného sídliště. Vyslýcháni jsou všichni, kdo v ten večer se zavražděnou autobusem jeli. Podezření brzy padne na obchodního zástupe jednoho podniku ze severní Moravy. Ten je od počátku nervózní a zjevně nemluví pravdu. Obvinění z vraždy však odmítá. Kriminálce napomáhá i důležitá svědkyně, která si cestou autobusem všechny pečlivě prohlížela a pamatovala si každý detail. Nakonec se ukáže, že podezřelý má prsty v hospodářské kriminalitě, ale za vraždu staré paní může duševně nemocný člověk z okolí stavby sídliště.

VÝSKYT AUTOBUSU:

 
 
Epizoda "Vedoucí partiové prodejny" (7. díl). V tomto dílu je na autobus upozorněno kolegyní pohřešovaného vedoucího prodejny. Ta vypoví, že dotyčný jezdil za automechanikem z místa, kde končí tramvaj č. 15 a odtud dále jede autobus linky č. 110 (pozn.: v tomto okamžiku se stále ještě jedná o reálné spojení - konečná tramvaje Nový Hloubětín). Vyšetřovatel, kterého si zahrál Pavel Zedniček, se tedy vydává z konečné "stodesítkou" směrem z centra. Záběr z interiéru autobusu ŠM-11 ev.č. 7110 je přímo na orientaci linky č. 110 (pozn.: autobus je vybaven orientací zkrácené varianty linky s textem NÁDR. ČAKOVICE - Kbely - NOVÝ HLOUBĚTÍN, v této trase po dlouhá léta jezdily pouze poslední večerní spoje směrem z Čakovic). Po pohledu na Pavla Zedníčka, který sedí na první pravé dvousedačce proti směru jízdy, se ocitáme na Starém náměstí v Ruzyni. Velmi dlouhý záběr na příjezd vozu 7110 k přenosnému zastávkovému sloupku, odbavení cestujících i odjezd. Autobus je i vpředu označen orientací linky č. 110 (pozn.: zde se samozřejmě naskýtá otázka, pokud mělo jít o konkrétní linku, proč nebyl záběr realizován v oblasti skutečných Kbel, kde se nacházela velmi podobná zástavba).
   E
pizoda "Kuchařinka" (9. díl). Také v tomto dílu sehrává autobus důležitou roli. Cestuje v něm totiž později zavražděná osoba. Ihned na začátku epizody je mnoho záběrů do prostoru interiéru autobusu ev.č. 7110 a na řidiče, kterého hraje Miloš Vávra. Vůz je později vidět v několika záběrech na reálné konečné zastávce Tyršova čtvrť. Přímo u předních dveří se odehraje několik důležitých rozhovorů. Všechny tyto scény se odehrávají v noci a v průběhu epizody se motiv přijíždějícího autobusu do těchto míst několikrát opakuje. Stejně jako ve výše popisovaném dílu, je i v tomto autobus označen reálnou linkovou orientací - č. 127. Ovšem jako v předešlém případě, i zde je použití této orientace silně diskutabilní. Trasa NOVÝ HLOUBĚTÍN - Spojovací - Želivského - NUSLE, Kloboučnická zobrazeným místům v žádném případě neodpovídá. Je proto zarážející, že zabrání detailu této orientace byla věnována taková péče.
   V tomto dílu se setkáváme ještě s dalším dejvickým vozem, tentokrát s ev.č. 7113. Přímo v garáži v něm totiž na řidiče čeká poručík Krejcárek, kterého si zahrál Jiří Krampol. Z interiéru vozu je pohled na další odstavené autobusy u vrátnice. Přicházející řidič, který osudného dne měl řídit "stodvacetsedmičku", projde kolem autobusu a otevře si tradičním způsobem dveře. Poté je velice dobře zadokumentováno vkládání starého typu linkové orientace (pozn.: konkrétně l.č. 132) do rámečku na čele vozu. Až nyní si teprve řidič všimne, že ve voze není sám. Následuje krátký rozhovor obou přítomných, při kterém můžeme sledovat vkládání orientace i do držáku na prvním bočním okně. Několik záběrů na Jiřího Krampola, za kterým je možné oknem autobusu spatřit dva "pomeranče", neboli dílenské Š706 RTO v oranžovém laku. Za povšimnutí určitě také stoji ještě ručně psané vozové jízdní řády, se kterými se řidič v průběhu rozhovoru seznamuje.

fOTOGRAFIE:

   
   Detail orientace linky č. 110.  
   
  Kbely v Ruzyni.  
   
  Dejvická 7110 na 110 na Starém náměstí u ruzyňské věznice.  
   
  Pavel Zedniček právě přijel "stodesítkou" do Ruzyně.  
   
  Interiér vozu ev.č. 7110.  
   
  Vzorně ustrojený "řidič" Miloš Vávra za volantem ŠM-11.  
   
  Autobus linky č. 127 přijíždí ulicí K otočce.  
   
  Detailní pohled na orientaci linky č. 127.  
   
  7110 zajíždí na konečnou Tyršova čtvrť.  
   
  Rozhovor u 7110.  
   
  ŠM-11 odstavené v garážích Dejvice.  
   
  Skládací dveře a jejich otevření.  
   
  Miloš Vávra otevírá poklop nad čelním sklem...  
   
  ...aby mohl vsadit do rámečku linkovou orientaci...  
   
  ...bedlivě sledován poručíkem Krejcárkem. V pozadí dva "pomeranče".  
   
  Ještě vyndat jednu orientaci linky 132...  
   
  ...a zasadit jí do držáku na bočním okně.  
   
  Prohlídka ručně psaného VJŘ.  
   
  Shodná orientace linky č. 110 jako v seriálu.  

 
 



 

 

 

 


 


 

 

Šíření textů, fotografií a nákresů je bez souhlasu autorů zakázáno.
© CITYBUS 2006