Autobusy
Renault R312 byly vyvíjeny od první poloviny osmdesátých let. Sériová
výroba byla zahájena v roce 1987. Tato vozidla moderní koncepce i vzhledu nahradila ve
výrobním programu legendární autobusy Renault
SC10R. Autobus je 11999 mm
dlouhý a 2500 mm široký s podlahou ve výši 650 mm nad vozovkou dostupnou
pomocí jednoho schodu. Snížení podlahy po celé délce vozidla bylo dosaženo vertikálním umístěním
motoru a zároveň zmenšením kol. Kvůli odlišné koncepci zástavby motoru
došlo také k prodloužení délky vozidla. Autobusy byly osazovány motory Renault
MIDS 062045
o výkonu 152 kW nebo MIDR 062045 o výkonu 186 kW s turbodmychadlem a
třístupňovou
automatickou převodovkou Voith nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou
ZF4HP. Motory splňovaly emisní limity Euro
0, Euro I a Euro II. Autobusy byly vyráběny ve dvoudveřovém a třídveřovém
provedení se stejným označením. Název tohoto modelu vychází z
technických parametrů vozidla, které bylo vyráběno především ve třídveřové
verzi:
R - Renault, 3 - počet dveří a 12 - délka vozidla.
Autobusy byly určeny zejména pro provoz v městské hromadné dopravě a pro provoz na kratších regionálních linkách.
Celkem bylo vyrobeno cca 4 tisíce vozů. Z tohoto množství nejvíce
autobusů provozovala pařížská společnost RATP, která odebrala téměř 1600
vozidel. Část autobusů byla exportována do Německa, Švýcarska, Španělska a
Belgie. Ojeté autobusy jsou v současnosti provozovány také např. v
Bulharsku, Rumunsku a Polsku. Od roku 1995 byl Renault R312 ve výrobním programu postupně
nahrazován nízkopodlažním autobusem Renault Agora, který Renault R312
zcela nahradil v roce 1997, kdy byla ukončena výroba tohoto modelu.
Autobus
Renault Agora je rozšířen i v České republice, kde byl kompletován
z dovezených dílů ve společnosti Karosa Vysoké Mýto a nabízen pod
obchodním názvem
Karosa - CityBus. |