Město
Kladno je součástí Středočeského kraje.
Počátky tohoto
hornického města spadají do 14. století. V roce 1561 bylo povýšeno na
město a získalo i právo používat vlastní znak. Ve druhé polovině 19.
století nastal rozvojem těžby uhlí a hutnictví přerod zemědělské
aglomerace na důležitou průmyslovou oblast Čech. Od počátku padesátých let
20. století nastal nebývalý růst města doprovázený přílivem pracovních
sil. Počet obyvatel dosahuje téměř 73 000 na rozloze 3 696 hektarů.
Autobusovou dopravu zde zajišťuje společnost ČSAD MHD Kladno, a.s., která
vznikla v rámci postupné privatizace jednotlivých závodů ČSAD KNV Praha,
kam byla začleněna pod označením dopravní závod číslo 106 - Kladno. K 1.
dubnu 2005 došlo k rozdělení výše uvedené společnosti a založení čtyř
nových nástupnických společností ČSAD BUS Kladno a.s., ČSAD MHD Kladno
a.s., KD SERVIS a.s. a Kladenský FINREAL a.s.
Dopravní společnosti ČSAD BUS Kladno a.s. a ČSAD MHD Kladno, a.s.
podnikají v oboru silniční motorové dopravy, v provozování cestovní
agentury a činnostech s tímto oborem související. Společnost KD SERVIS,
a.s. zajišťuje
vnitrostátní a mezinárodní nákladní dopravu po celé Evropě. Dále
se zabývá opravou silničních vozidel a karoserií, údržbou
motorových vozidel a jejich příslušenství ale také maloobchodem
s motorovými vozidly a jejich příslušenstvím. Společnost Kladenský FINREAL,
a.s. se věnuje podnikání v ubytovacích službách.
K 1. říjnu 2006 došlo k fúzi společností ČSAD MHD Kladno a.s. a ČSAD BUS
Kladno a.s. pod jednotný název ČSAD MHD Kladno a.s.
Pražská integrovaná
doprava
Část výkonů společnosti v
osobní přepravě tvoří vypravování autobusů do sítě linek Pražské
integrované dopravy. Dne 1. června 1996 se první linkou tohoto dopravce začleněnou do
systému PID stala linka číslo 307 vedená v trase Zličín –
Úhonice. Na této lince byly provozovány první tři autobusy ev.č. 1401 –
1403 vybavené odbavovacím systémem Mypol. Od 1. ledna 1997 byly
vypravovány autobusy na další linku, číslo 316, vedenou v trase Dejvická –
Holubice. Dne 1. června 1997 byla „zaintegrována“ oblast Roztok u
Prahy, Úholiček, Okoře a přilehlých obcí, jejichž přepravní tok byl
autobusy směřován ke stanici metra Dejvická. Od 24. května 1998 byly
autobusy vypravovány na linku číslo 319 do oblasti Kněževse, Středokluk,
Hostouně a Hostivic.
V období od 1. června 2002 do 12. prosince 2004 byla provozována linka
číslo 347 v trase Bílá Hora – Hostivice, Staré Litovice. Od 12. prosince
2004 byly autobusy
vypravovány na linku číslo 306 (Zličín – Jeneč, Lidická).
Od 1. května
2005 je v provozu noční linka číslo 604 v trase Vítězné náměstí – Roztoky,
rozc. Žalov. První linkou řady 400 se stala dne 1. listopadu 2005 linka číslo 457 vedená v trase Chýně - Hostivice, Staré
Litovice.
Pro provoz na linkách Pražské integrované dopravy je vyčleněno přibližně 35 autobusů
typů Karosa B732, B932, B952, C734, C934 a C954.
Linky Pražské
integrované dopravy provozované ČSAD BUS Kladno:
Linka číslo |
Aktuální trasa
provozované linky |
Provozována od - do |
306 |
Zličín - Jeneč, Vysílací
středisko |
12. 12. 2004 - |
307 |
Zličín - Unhošť, náměstí |
1. 6. 1996 - |
316 |
Dejvická - Holubice |
1. 1. 1997 - |
319 |
Terminál Jih - Jeneč,
Vysílací středisko |
24. 5. 1998 - |
336 |
Zličín - Hostivice, Ve
vilkách |
14. 12. 2003 - |
340 |
Dejvická - Velké Přílepy |
23. 5. 1998 - |
347 |
Bílá Hora -
Hostivice,
Staré Litovice |
1.
6. 2002 - 11. 12. 2004 |
350 |
Dejvická - Okoř |
1. 7. 1997 - |
457 |
Chýně - Hostivice, Staré
Litovice |
1. 11. 2005 -
10. 12. 2005 |
604 |
Vítězné náměstí -
Roztoky, rozc. Žalov |
1. 5. 2005 - |
Městská
hromadná doprava
Autobusy
zajišťují městskou hromadnou dopravu od 50. let 20. století. Do roku 1960
zde fungoval samostatný Dopravní podnik města Kladna, který byl v tomtéž
roce začleněn do ČSAD KNV Praha 106 - Kladno. V části sítě linek městské
hromadné dopravy bylo v osmdesátých letech plánováno zavedení trolejbusové
dopravy. Dokonce byly realizovány první kroky ke konkrétním dopravním
stavbám, ale k vlastní výstavbě tratí již nedošlo. V první polovině 90.
let bylo nutné se vypořádat se změnou přepravních nároků. Výroba v areálu
hutí POLDI, kde pracovalo až 20 000 zaměstnanců, byla omezena a hlavní
dopravní nabídka musela být převedena do nové průmyslové zóny Kladno -
jih. Nejfrekventovanější městskou komunikací jsou ulice Kleinerova a
Cyrila Boudy, kterými v pracovní den projede oběma směry přes 820 spojů
autobusů městské hromadné dopravy.
Jízdné je pásmové, území města Kladna tvoří první pásmo ze třech.
Odbavení cestujících probíhá u odbavovacího zařízení u řidiče. Nástup
cestujících je umožněn pouze předními dveřmi, cestující se odbavuje
čipovou kartou nebo platbou hotově řidiči. Předprodej jízdenek pro
jednotlivou jízdu neexistuje. Tento odbavovací systém s využitím čipových
karet typu Mifare a odbavovacích strojků s bezkontaktní čtečkou firmy
Mikroelektronika Vysoké Mýto, spol.
s r.o. byl
zaveden dne 1. července 2000. Z celkového počtu 100 000 obyvatel města
Kladna včetně spádového regionu má kartu, kterou je realizováno cca 70%
všech odbavení, přes 30 000 cestujících. Systém umožňuje evidenci každého
nástupu a přestupu
a tím slouží i jako podklad pro optimalizaci jízdních řádů.
Více než třetinu z celkového počtu
přibližně 60 autobusů
tvoří autobusy Karosa řady B900. Nízkopodlažní autobusy Karosa Citybus
jsou vybaveny dálkově ovládanou plošinou pro nástup vozíčkářů. Více než
polovina autobusů je vybavena vnějšími světelnými orientačními panely a
hlásiči zastávek včetně zařízení pro nevidomé cestující. Denní provoz je
zajišťován od 4,30 hod. do 22,30 hod. Od dubna roku 2002 je vypravována
také noční okružní linka.
ČSAD KNV Praha 106 - Kladno se podílelo také na provozování
linek městské hromadné dopravy v Praze, kde v rámci výpomoci závodů ČSAD
KNV Praha Dopravnímu podniku hl. m. Prahy zajišťovalo provoz některých
městských linek. Jednalo se především o linky provozované v západní části
Prahy, ale v rámci tzv. dispozic bylo možné kladenské autobusy spatřit i
na linkách vypravovaných pravidelně z jiných závodů ČSAD KNV Praha.
Vnitrostátní linková a
zájezdová doprava
Regionální doprava je v okresu Kladno zajišťovány ve velké
míře autobusy. Po změně celospolečenských poměrů v roce 1989 došlo k postupnému útlumu
pracovních příležitostí v okolí Kladna. Hlavní přepravní poptávka je v
dnešní době směřována do hlavního města Prahy. Železniční spojení v trase
Praha - Hostivice - Kladno je nedostačující.
V rámci
integrace linek v celém Středočeském kraji byla většina linek dopravce od
1. července 2005 přečíslována. Autobusy, které jsou vybaveny
odbavovacím zařízením s
možností placení jízdného elektronickou peněženkou (bezkontaktní čipovou
kartou), jsou v kladenském integrovaném systému (IDS
KLID) označovány dvojmístným číslem linky. Mimo Středočeský kraj jsou
autobusy ČSAD BUS Kladno nasazovány i na dálkové linky vedoucí např. do
Karlových Varů, Sokolova, Chebu, Mariánských lázní, Františkových lázní,
Olomouce, Přerova, Jihlavy, Telče, Třebíče a Slavonic. Na tyto linky jsou
obvykle nasazovány vozy typů
Karosa C734, C934 a
C954.
Dopravce také poskytuje možnost objednání nepravidelné smluvní dopravy,
pro které jsou vyčleněny zájezdové autobusy typů Karosa řady LC930, LC950
a Axer, Neoplan N1116 Cityliner a DAF SB3000.
|