|
Na regionálních
linkách dopravce jsou nejvíce zastoupeny autobusy typové řady Karosa
C/LC 700 |
Společnost ČSAP Nymburk
vznikla v rámci postupné privatizace jednotlivých závodů ČSAD KNV Praha,
kam byla začleněna pod označením dopravní závod číslo 111 - Nymburk. Pod
tento závod spadaly pobočky v Poděbradech, Městci
Králové, Loučeni a Lysé nad Labem. V roce 1992 byl podnik prodán
společnosti
PROhealth s.r.o.
Poděbrady (od roku 1994 ČSAD PROhealth), která však
státu neuhradila kupní cenu a tak byla společnost v roce 1996 převedena
pod správu Fondu národního majetku. Řádně se ji podařilo zprivatizovat až
v roce 1999 formou veřejné soutěže. V roce 2000 došlo k přejmenování
společnosti na současně používaný název ČSAP Nymburk a dosud jsou
využívány provozovny v Městci Králové a Poděbradech.
Přes problémy s privatizací podniku si ČSAP Nymburk udrželo dominantní
postavení ve veřejné dopravě v oblasti bývalého okresu Nymburk. V roce 2002
posílilo svoji pozici na trhu koupí společnosti Okresní autobusová doprava
Kolín, která si však zachovala právní subjektivitu a vystupuje nadále pod
původním názvem. Došlo
samozřejmě k jistému ekonomicko-technickému
propojení, které je navenek prezentovanému např. převody autobusů mezi společnostmi, garážováním
vozidel, atd.
V současné době vlastní společnost ČSAP Nymburk cca 67 autobusů určených především pro
přepravu osob na pravidelných linkách příměstské, městské a Pražské integrované
dopravy. Vozový park tvoří tuzemské autobusy značek Karosa a SOR a
autobusy typu
Mercedes-Benz O815D MAXI, které jsou vyhrazeny pro
zájezdovou dopravu. ČSAP Nymburk se pyšní také historickými
autobusy Praga RND,
Škoda 706 RTO CAR, Škoda 706 RTO cabriolet a autobusovým přívěsem Jelcz PO 1E.
Část autobusů je opatřena poměrně zdařilým firemním
nátěrem v kombinaci barev červené, modré a bílé, některé autobusy
jsou pouze bílé.
Velký podíl na výnosech společnosti má provozování nákladní dopravy, jejíž
vozový park se skládá z cca 61 vozidel převážně značek
Daf,
Volvo, Scania a
Mercedes-Benz.
Dalšími aktivitami ČSAP Nymburk je provozování cestovní agentury Polabí,
obchodní činnost a další služby, např. pronájem nevyužitých parkovacích
ploch.
|
I přímo v Nymburku se lze
setkat s autobusy PID, které sem přejíždí z linek PID (lomený tarif
ČSAP/PID) |
Pražská integrovaná doprava
Významnou část výkonů
společnosti v osobní přepravě tvoří vypravování autobusů do sítě linek
Pražské integrované dopravy. Tento podíl sice není tak velký jako u
dopravních společností podílejících se na vypravování vozidel do systému PID
sídlících v Praze a okolí. Přesto si dopravce uvědomuje, že se jedná
o perspektivní oblast podnikání a tak na tyto linky nasazuje pouze
autobusy typové řady Karosa 900 a novější autobusy SOR.
První linkou tohoto dopravce začleněnou do systému PID, byla linka číslo
398 vedená v trase Černý Most - Mochov, na kterou ČSAP Nymburk vypravuje
své autobusy od 1. října 2002. Od 14. prosince 2003 došlo k integraci linek v
oblasti Lysé nad Labem, Peček, Poříčan, Sadské a Českého Brodu. V
návaznosti na tyto změny jsou od tohoto data vypravovány autobusy na linky číslo
427, 429, 430, 433. Linka číslo 398 byla v rámci realizace těchto změn
prodloužena z Mochova do Kostelní Lhoty.
Část provozovaných linek PID je propojena s regionálními linkami dopravce,
takže autobusy vybavené pro provoz v systému PID, lze vidět např. i
na pravidelných linkách v Nymburku. Na
těchto linkách je zaveden tzv. lomený tarif ČSAP/PID.
Dne 31. prosince 2006 byla ukončena činnost společnosti v systému PID.
Společnost OAD Kolín
převzala licence těchto linek včetně potřebných autobusů.
|
Na linku městské
hromadné dopravy vypravuje dopravce i minibusy SOR, které stačí
pokrýt v některých obdobích nepříliš velké kapacitní nároky |
Linky Pražské
integrované dopravy provozované ČSAP Nymburk
(v provozu do 31. prosinec 2006):
linka číslo |
trasa |
398 |
Černý Most - Kostelní Lhota |
426 |
Pečky, žel. st. - Poříčany, žel. st. |
427 |
Pečky, žel. st. -
Poříčany, žel. st. (změna dopravce) |
429 |
Poříčany, žel. st. - Chrást, host. |
430 |
Přerov n. L., u Klingerů - Mochov |
433 |
Sadská - Pečky, žel. st. |
443 |
Čelákovice, žel. st. - Sadská |
|
Na linkách městské
hromadné dopravy v Praze sloužil i autobus Karosa C734, SPZ NBA 15-20, který
byl vypravován např. na linku číslo 223 |
Městská hromadná doprava
ČSAP
Nymburk zajišťuje také provoz jedné linky městské hromadné dopravy. Jedná
se o linku číslo
270 985 provozovanou v
Nymburku, která je vedena v trase Vyrolat - Lokomotivní depo. Linka
je v provozu pouze v pracovních dnech a provoz zajišťuje jeden autobus,
který je označen plastovou orientací s nápisem městská doprava, na které
je uvedena i cílová stanice spoje. Vzhledem
k tomu, že
všechna vozidla jsou vybavena elektronickými pokladnami,
které umožňují odbavení cestujících v linkové dopravě, PID i MHD, může
dopravce na linku městské hromadné dopravy vypravit prakticky libovolný
autobus. Tarif městské dopravy činní 6 Kč, resp. 3 Kč za zlevněné
jízdné.
Provoz na linkách
MHD v hlavním městě Praze
ČSAP Nymburk, resp. ČSAD KNV
Praha 111
- Nymburk se podílelo také na provozování linek městské hromadné dopravy
v Praze, kde v rámci výpomoci závodů ČSAD KNV Praha Dopravnímu podniku
hl. m. Prahy zajišťovalo provoz některých městských linek. Jednalo se
především o
linky provozované ve východní části Prahy, ale v rámci tzv.
dispozic bylo možné nymburské autobusy spatřit i na linkách
vypravovaných pravidelně z jiných závodů ČSAD KNV Praha.
Nejednalo se však o poslední působení autobusů na linkách městské
hromadné dopravy v Praze. Kromě již zmiňovaného nasazování vozidel v
Pražské integrované dopravě byly autobusy ČSAP Nymburk využity na
linkách náhradní autobusové dopravy za tramvaje v době povodní v roce
2002, ale i později při běžných rekonstrukcích tramvajových tratí.
Autobusy typu Karosa B731/2, B931 a C934 jezdily pro firmu Hotliner,
která pro Dopravní podnik zajišťuje náhradní autobusovou dopravu za
tramvaje. |