Autobusy Dopravního podniku hlavního města Prahy pro speciální účely
Dispečerský autobus

 

© Jan Arazim

Na jaře roku 1990 byl autobus typu Karosa B731 ev.č. 3648 z provozovny Libeň vyřazen z osobní dopravy a rekonstruován na dispečerský. Přestavba, kterou provedl Dopravní podnik hlavního města Prahy - Technické služby, o.z.,  spočívala hlavně ve změnách vybavení interiéru nově rozděleného na tři části. Namísto původních sedadel pro cestující jsou v prostřední části pro pracovníky dispečinku podélně umístěna křesla a stolky. V zadní čísla autobusu se nachází pracoviště s napevno zabudovanou radiostanicí.  Zvenku byl původní krémovočervený lak nahrazen nejprve krémovým s fialovými a červenými pruhy v charakteristickém provedení. Ten byl přibližně v roce 1996 změněn na modrožlutý, posléze v roce 2000 na červenožlutý. Vozidlo, které je garážováno v provozovně Kačerov, obdrželo nové evidenční číslo 2819 a volací znak KGX 30.
Nákladná přestavba autobusu byla zadána na základě zvýšených požadavků na organizaci dopravy při plánované spartakiádě na strahovskému stadionu v roce 1990. Vzhledem ke změně politicko-ekonomických poměrů bylo v tehdejší době rozhodnuto o zrušení konání spartakiád. Původní poslání vozidla, které umožňuje pomáhat řídit provoz z kteréhokoliv místa v síti,  se tedy nenaplnilo. V dalším období zůstal dispečerský autobus téměř nevyužit. V devadesátých letech dvacátého století byl využíván pouze sporadicky - při konání kulturních a sportovních akcí na strahovských stadionech, případně při tramvajových výlukách se zavedenou rozsáhlejší náhradní autobusovou dopravou. Vozidlo také asistovalo při konání Všesokolských sletů v letech 1994, 2000 a 2006.

Ev.č. SPZ Provozovna Typ Rok výroby Ex ev.č. Dispečerský autobus
zařazen vyřazen
2819 AS 87-19 Kačerov Karosa B731.04 1984 3648 05/1990 -

© CITYBUS