V prvním pololetí
roku 1981 byl autobus typu Karosa ŠM 11 ev.č. 5770 z provozovny
Klíčov experimentálně rekonstruován na pojízdnou jídelnu pro občerstvení
řidičů na konečných zastávkách. Vůz, kterému bylo ponecháno původní
evidenční číslo, poprvé vyjel za svým novým účelem v červnu roku 1981. V
interiéru
byly namísto původních
sedadel pro cestující umístěny lednice, propan-butanové vařiče, sporák,
malé pulty-stolečky a sedačky. Zvenku byl krémovočervený lak doplněn o nápisy
„Pojízdná jídelna“. Půlroční zkušební provoz se osvědčil a tak bylo v lednu roku 1981
přistoupeno k rekonstrukcím dalších autobusů typu Karosa ŠM 11. Pro tento
záměr se zrekonstruovalo šest dalších autobusů, které obdržely nová
evidenční čísla začínající předčíslím 29. Každé provozovně byla z této
série přidělena jedna pojízdná jídelna.
Dobrý dojem z podařeného záměru v praxi a tehdejší atmosféru mezi
zaměstnanci Dopravního podniku hlavního města Prahy vyjadřuje článek
"Občerstvení na konečné", který byl
otištěn dne 19. února 1983 ve Svobodném slově.
Občerstvení na konečné
Před dvěma lety vyjel
z klíčovské provozovny Dopravního podniku hlavního města Prahy jeden
autobus, který se odlišoval od všech ostatních. Uvnitř měl místo sedadel
pro cestující lednice, propan-butanové vařiče, sporák, pár malých
pultů-stolečků a sedačky, zvenčí nápis „Pojízdná jídelna“.
Když v dopravních podnicích přemýšleli, jak zajistit řidičům na konečných
stanicích autobusů i tramvají aspoň nějaké menší občerstvení, přišli
s nápadem: Vezmeme starší autobus po generální opravě, upravíme ho na
jakýsi pojízdný bufet, zásobovat ho budou naše sociální služby a uvidíme,
jak se osvědčí.
Řidičem, kuchařem, číšníkem i pokladním v jedné osobě v tomhle pojízdném
„pokusném králíkovi“ se stal dlouholetý zaměstnanec DP – taky řidič. To
mělo obrovskou výhodu.
„Jako šofér moc dobře vím, jak člověku „bodne“ takhle v parném létě
studená limonáda, jak si v několikaminutové pauze mezi jízdami pochutná na
klobásce či sušenkách, jak přijde k dobru hrnek kávy, když začne pociťovat
únavu,“ říká Vladimír Šulák a pokračuje: „Proto se mi tenhle nápad tak
zalíbil a snažil jsem se objet co nejvíce „štací“ – od konečné na Jižním
Městě až po Malešice, abych mohl obsloužit co nejvíce lidí. Není třeba
dodávat, že k tomu často pracovní doba nestačila…
Nabídka pojízdné jídelny byla poměrně pestrá – několik druhů limonád,
káva, čaj, uzeniny, cukrovinky. V jídelníčku nikdy nechyběla teplá polévka
nebo guláš, občas se objevila i mražená jídla. Ale s těmi neměl V. Šulák
nejlepší zkušenosti. Jednak vždycky na skladě nebyla, jednak sortiment byl
poměrně omezený a hlavně – řidiči je chtěli tak dvakrát – třikrát, potom
už o ně neměli zájem.
Experiment s pojízdnou jídelnou se osvědčil. A tak počátkem loňského roku
přibylo pět dalších. Mají svá stálá stanoviště s pevnou prodejní dobou na
jedenácti konečných stanicích, zajíždějí také do některých garáží a dílen.
Řidiči si na ně brzy zvykli, vyhlížejí je, když se někdy po cestě zdrží.
Navštívili jsme dvě z nich, abychom se přesvědčili na vlastní oči, jak to
v takové pojízdné jídelně chodí.
První zastávka byla na konečné stanici Lovosická na Proseku – právě u
„veterána“ V. Šuláka. Během naší návštěvy si sem zaskočilo šest řidičů,
kteří si mohli vybrat ze čtyř druhů uzenin, tří druhů limonád, dát si
zabijačkovou polévku či aspoň kávu nebo čaj. „Práce je plno, denně
obsloužím kolem sedmdesáti zákazníků,“ říká V. Šulák.
Stejný počet řidičů přichází denně do jiné pojízdné jídelny, kterou jsme
navštívili na jejím stanovišti na konečné Bohnice – Jih. Nejprve čteme na
tabuli její nabídku – jídelníček se příliš neliší: zase několik druhů
klobás, ovšem v různých variacích (pečené vuřty, vuřty s cibulí), ovarové
koleno, sýry, paštiky. Samozřejmě nechybí káva, čaj, limonády.
„S těmi byly v létě potíže“ vzpomíná její řidič A. Chocholouš. „Nešly mi
totiž ledničky, a tak jsem denně jezdil na Štvanici pro led do vaničky,
aby limonády kluky opravdu osvěžily.“
Obětavost, ochota, radost z práce – to platí pro všech šest řidičů,
kuchařů, atd. z pojízdných jídelen. Jenže není ještě ani zdaleka všechno
tak ideální, jak se až dosud mohlo z našeho povídání zdát. Protože…
„Řidiči často nemají vůbec kdy sem zaskočit“, říká A. Chocholouš.
„Okamžitě se na konečné otáčejí a jedou zase nanovo. Někteří si ve spěchu
dají pár loků limonády, zhltnou vařící kafe anebo si objednávají, co jim
mám připravit, až se příště vrátí.“ Jinde si řidiči stěžují, že prodejní
doba jídelen jim naprosto nevyhovuje – bývají na konečných nedlouho po
tom, co nastoupili směnu, takže se najedli doma, anebo, jak již bylo
řečeno, nemají ani čas si tam dojít. Také technický stav některých
autobusů a jejich zařízení není zdaleka nejlepší. Stává se, že prostě
odmítne jet, ze tří ledniček mrazí jen jedna apod.
Přes všechny tyto potíže se Dopravním u podniku experiment s pojízdnými
jídelnami podařil. Bude jen třeba dořešit tyhle nezbytné „maličkosti“, aby
spokojenost byla úplná. Už se uvažuje o prodloužení prodejní doby, která
by měla být sladěna s potřebami řidičů. Také bude postupně obnovováno
zařízení autobusů-jídelen a počítá se s tím, že se jejich park rozšíří o
další vozy.
Vlasta Grebeníčková, Svobodné slovo, 19. února 1983
|
Vozový
park
se opravdu postupně rozšířil,
v roce 1984 byl pro tyto účely upraven další autobus typu Karosa ŠM 11 ev.č.
6823, který byl však předán odštěpnému závodu Pražské komunikace. V následujícím
roce došlo k vyřazení autobusu ev.č. 2921, který byl nahrazen autobusem ev.č.
2922 stejného typu. Ve druhé polovině osmdesátých let dvacátého století
Dopravní podnik
hlavního města přistoupil k zadání dalších přestaveb na starších
autobusech typu Karosa B731 a dokonce i na kloubových autobusech typu
Ikarus 280. Autobus typu Karosa B731 ev.č. 3470 byl zrekonstruován pro
odštěpný závod Elektrické dráhy. Vzhledem k zařazování novějších autobusů
byla v roce 1988 vyřazena většina starších pojízdných jídelen. K 1. lednu
1989 byly v provozu pouze dvě pojízdné jídelny typu Karosa ŠM 11 (ev.č.
2911/II a 2971), které se zároveň staly posledními provozními autobusy
tohoto typu u pražského Dopravního podniku. První z nich byla odstavena
již počátkem roku 1989, druhá vyjela do pražských ulic ještě počátkem
června. Dne 22. června 1989 byla definitivně vyřazena a její vnitřní
zařízení bylo přeneseno do autobusu typu Karosa B731 ev.č. 3576, který
následně získal evidenční číslo 2973. Poslední pojízdná jídelna (ev.č.
2954) byla upravena v porevolučním období
- v roce 1991. V průběhu patnáctiletého období provozu pojízdných jídelen
mohli řididiči využít jejich služeb například na konečných stanicích Jižní
Město, Kačerov, Budějovická, Sídliště Malešice, Lovosická, Bohnice - Jih
(později Bohnice, Nisa), Kotlářka, Smíchovské nádraží nebo Nové Butovice.
Dopravní podnik hlavního města Prahy vyřadil poslední vozy v polovině
devadesátých let minulého století.
Závěrem lze dodat, že Dopravní podnik hlavního města Prahy zejména počátkem
devadesátých let dvacátého století takto upravoval vyřazené autobusy typu
Karosa B731 na základě zakázek soukromých společností. V roce
1992 byl na brněnském veletrhu "Autoprogress" vystaven rekonstruovaný
autobus původního evidenčního čísla 3822, jehož interiér byl opatřen
kompletní kuchyňskou linkou, nerezovým dvoudřezem s elektrickým průtokovým
ohřívačem vody, elektrickým sporákem, lednicí, mikrovlnnou troubou, stoly a
židlemi pro 12 lidí, umyvadlem, nerezovým zásobníkem pitné vody o objemu
270 litrů, nádrží na použitou vodu a dalším vybavením. Vozidla se
používala za účelem podnikání ve veřejném stravování i pro stravování
zaměstnanců různých firem v odlehlých oblastech, například na stavbách.
Přestavba vyřazeného vozu a jeho následný odprodej novému majiteli byl
zjištěn například u autobusů typu Karosa B731 evidenčních čísel 3300,
3307, 3334, 3448, 3666, 3672, 3690 a u již zmíněného evidenčního čísla 3822.
Přehled pojízdných
jídelen Dopravního podniku hlavního města Prahy podle časového
hlediska provedení rekonstrukce |
Ev.č. |
SPZ |
Provozovna |
Typ |
Rok výroby |
Ex ev.č. |
Pojízdná
jídelna |
zařazen |
vyřazen |
5770 |
AK 07-00 |
Klíčov |
Karosa ŠM 11.1630 |
1974 |
- |
06/1981 |
1982 |
2911
2971 |
AK 32-73
AS 80-84 |
Dejvice
Řepy |
Karosa ŠM 11.1630 |
1978 |
6655 |
01/1982 |
1989 |
2921 |
AK 70-16 |
Klíčov |
Karosa ŠM 11.1630 |
1977 |
6458 |
01/1982 |
1985 |
2931 |
AK 76-47 |
Libeň |
Karosa ŠM 11.1630 |
1978 |
6729 |
01/1982 |
11/1988 |
2941 |
AK 98-69 |
Vršovice |
Karosa ŠM 11.1630 |
1978 |
6780 |
01/1982 |
09/1988 |
2951 |
AK 70-52 |
Kačerov |
Karosa ŠM 11.1630 |
1978 |
6783 |
01/1982 |
11/1988 |
2961
2911/II |
AH 64-29 |
Pankrác
Dejvice |
Karosa ŠM 11.1630 |
1977 |
6476 |
01/1982 |
1989 |
6823 |
AJ
09-36 |
DP - PK |
Karosa ŠM 11.1630 |
1978 |
- |
1984 |
? |
2922 |
AJ 05-52 |
Klíčov |
Karosa ŠM 11.1630 |
1978 |
6732 |
1985 |
11/1988 |
2923 |
AK 39-12 |
Klíčov |
Ikarus 280.08 |
1981 |
4145 |
10/1987 |
? |
2932 |
AK 86-54 |
Libeň
Řepy |
Karosa B731.00 |
1982 |
3275 |
12/1987 |
? |
2942 |
AS 12-66 |
Vršovice |
Karosa B731.00 |
1983 |
3520 |
12/1987 |
07/1993 |
2952 |
AJ 95-79 |
Kačerov |
Ikarus 280.08 |
1980 |
4131 |
10/1987 |
? |
2972 |
AJ 95-43
AT 31-35 |
Řepy |
Ikarus 280.08 |
1980 |
4096 |
12/1987 |
08/1993 |
2924 |
AK 61-08 |
Klíčov |
Karosa B731.00 |
1982 |
3245 |
09/1988 |
? |
2953 |
AK 61-45 |
Kačerov |
Karosa B731.00 |
1982 |
3365 |
11/1988 |
10/1994 |
3470 |
AS
23-54 |
DP -
ED |
Karosa B731.00 |
1983 |
- |
1988 |
01/1990 |
2912 |
AS 08-68 |
Dejvice |
Karosa B731.00 |
1983 |
3434 |
05/1989 |
1995 |
2973 |
AS 15-12 |
Řepy |
Karosa B731.00 |
1983 |
3576 |
07/1989 |
? |
2954 |
AO 10-63 |
Kačerov |
Karosa B731.04 |
1985 |
3714 |
11/1991 |
10/1994 |
|