Pomineme-li velmi malé množství dnes již historických tramvajových vozů
opatřených celovozovou reklamou (zejména na nábor nových pracovníků do
Dopravního podniku hlavního města Prahy – Elektrických drah), začala se na
rozdíl od západních evropských zemí psát historie celovozových reklam na
vozidlech pražského Dopravního podniku až daleko později - v porevolučním
období devadesátých let dvacátého století.
Reklamám umístěným na celé ploše vozové skříně vozidla předcházely reklamy
lokálního charakteru. Na všechny typy vozidel tramvají a metra a na
autobusy typu Ikarus 280 byly tyto tzv. reklamní poutače přímo lepeny.
Naproti tomu většina autobusů typu Karosa obdržela na své bočnice
hliníkové přidržovací lišty, mezi které se reklamy nalepené na tvrdý
podklad zasouvaly. První tramvají opatřenou tímto reklamním poutačem
(„TOSHIBA“) se stal vůz typu Tatra T3 evidenčního čísla 6631 z provozovny
Strašnice, který byl společně s vozem evidenčního čísla 6672 nasazován od
března roku 1990 na linku číslo 11. Až ve druhém pololetí tohoto roku byl
reklamním poutačem opatřen i autobus. Konkrétně šlo o vůz typu Ikarus 280
evidenčního čísla 4539 z provozovny Klíčov, který propagoval další
nerozšiřování výskytu pohlavní nemoci AIDS („STOP AIDS“) a bylo ho možné
nejčastěji spatřit na linkách obsluhující Holešovice, Severní město,
Prosek, Letňany, Vysočany, Hloubětín a sídliště Černý
Most. Další reklamní
poutače bylo možné například
spatřit i na vozech metra evidenčních čísel 1007, 1070, 2414, 2416, 2470,
2488 a 2614 („Protech Computer Systeme“ nebo „Maxell Computer Systeme“);
vozech tramvají evid enčních čísel 7064, 7068, 7118, 7128 a 7138 („DP –
Elektrické dráhy“), 6579 a 7106 („Čedok“), 6434 („Mladý svět“), 7092
(„Fotofast“) a 6390, 6425, 6468, 6504, 6531, 6536, 6594, 6603, 6952, 7016,
7028 a 7036 („Protech Computer Systeme“ nebo „Maxell Computer Systeme“) a
na autobusech evidenčních čísel 5688, 5689 a 5747 („Úklid Praha“), 4431,
4512 a 4566 („Lidové noviny“), 5678, 5712 a 5713 („Magnet-Press“), 5272,
5373, 5681, 5692, 5704, 5751 a 5760 („Česká státní pojišťovna“) a 4582
(„Sběrné suroviny Praha“). Nutné je ještě podotknout, že daleko větší
zájem o umístění lokálních reklamních poutačů byl na vozidla tramvají než
na autobusy, a proto většina „na reklamu připravených autobusů typu
Karosa“ nikdy reklamu nezískala. Pro tento nezájem byly na některých
autobusech již v roce 1992
odstraněny výše zmíněné hliníkové přidržovací lišty. Reklamní poutače
lokálního charakteru byly ve větším množství na autobusy dosazovány až od
druhé poloviny devadesátých let, kdy však i na vozy typu Karosa byly
pouze
lepeny bez využití přidržovacích lišt. Jednalo se o reklamu v rámci
předvolebních politických kampaní nebo na produkty české kinematografie.
Od roku 1993 téměř až do konce devadesátých let byly na autobusech ve
větší míře používány také reklamy
lepené na zadní sklo (například „Palmolive“ a „Nivea“).
Na autobusy typu Karosa
B931 dodané v roce 1996 ve žlutém laku byly na konci devadesátých let
vylepeny poloprůhledné folie („Opel“ a „Zoologická zahrada Praha“). V roce
2003 byly na zadní čela autobusů typu Karosa Citybus dosazeny
reklamní
rámečky umístěné pod sklem, které jsou hojně využívány. V závěru roku 2005
obdržely vybr ané autobusy typu Karosa boční samolepku (poloprůhlednou
folii) ve tvaru automobilu („Need for
speed“).
Jak již bylo v úvodu uvedeno, historie celovozových reklam se na vozidlech
pražského Dopravního
podniku začala psát později, až na podzim roku 1990. Dne 7. listopadu 1990
vyjela do pražských ulic první tramvajová souprava opatřená celovozovým
reklamním nátěrem. Konkrétně se jednalo o vozy typu Tatra
T3SUCS evidenčních čísel 7244 a 7245, které byly ve tmavě modrém firemním
nátěru letecké společnosti British Airways vypraveny z provozovny Žižkov
na linku číslo 9. Dalšími takto upravenými tramvajovými soupravami se
staly vozy evidenčních čísel 7044+7045 z provozovny Střešovice („Rencar“)
a 6717+6716 z provozovny Kobylisy („Vecom“). Prvním autobusem s celovozovou reklamou („IKEA“) se až v září roku 1991 stal vůz typu Karosa
B732 evidenčního čísla 5488 z provozovny Kačerov. V prosinci roku 1999
poprvé vyjela na linku C souprava tvořená vozy typu 81 – 714.1 (vložený) a
81 – 717.1 (čelní) evidenčních čísel
2165+2279+2275+2248+2175
opatřená celovozovou reklamou („ARDO“). Další takto upravená souprava
(evidenčních čísel 2315+2475+2473+2471+2319 vyjela v polovině února roku
2000 na linku B. Jako třetí
získala tuto reklamu souprava evidenčních čísel 2304+2610+2607+2483+2341,
která byla nasazena na linku A.
I o tento typ reklamy byl projeven daleko větší zájem na vozech tramvají,
neboť jejich linky obsluhují ve velké míře centrum města. Od roku 1990
byla reklama na vozidlech zastoupena v mnoha různých odvětvích a oborech.
V pražských ulicích jsme se tak ve větší míře mohli setkávat s reklamami
například na výpočetní, kan celářskou a spotřební techniku, potraviny,
alkoholické i nealkoholické nápoje, tabákové výrobky, prací prostředky,
kosmetiku, motorové oleje
(pouze u autobusů), hypermarkety a obchodní domy, produkty kinematografie,
tisk a rozhlasové stanice, cestovní kanceláře, politické strany a na
národní i nadnárodní společnosti různého zaměření.
Zprostředkovatelem obchodního vztahu mezi zákazníkem o reklamu a Dopravním
podnikem hlavního města Prahy, a.s. (Generálním ředitelstvím) se stala
společnost Rencar Praha, a.s., která je první a největší společností v oblasti
poskytování reklamy na vozidlech městské hromadné dopravy v Praze a v
dalších 40 městech České republiky. Do obchodního rejstříku byla zapsána
dne 4. června 1990 pod názvem Recar, a.s. Dne 12. prosince 1990 byl název
změn na Recom, a.s. a a od 29. ledna 1991 společnost používá dnešní název. Byla založena
jako dceřiná společnost Dopravního podniku hlavního města Prahy, a.s. Její
technické oddělení poskytuje kompletní servis obsahující zajištění
reklamní plochy, vytvoření reklamního nosiče a výrobou reklamního motivu
včetně odborné instalace a údržby. Společnost Europlakat, skupiny JCDecaux
ČR je od roku 2001 jejím majoritním akcionářem.
Všechny celovozové reklamní nátěry na tramvajích a autobusech vznikaly
v Dopravně opravárenské základně v Praze 10 – Hostivaři. Jejich drobné
úpravy a
inovace se prováděly i přímo v jednotlivých provozovnách. |