V letech
1982 až 1999 probíhala výstavba nové komunikace v Praze 6 spojující
Dejvice se Sedlcem, která zahrnovala kompletní přestavbu Podbabské a
Roztocké ulice. Úsek ohraničený křižovatkami ulic „Podbabská - Ve
Struhách“ a „Roztocká - Kamýcká“ byl již od roku 1932 ve velké míře
využíván autobusy městské hromadné dopravy.
Ve směru od konečné stanice tramvají „Podbaba“ je dopravní tah sveden
dvouproudou komunikací „Podbabská“ až ke křižovatce s ulicí Ve Struhách.
Před touto křižovatkou byla umístěna zastávka „Garáže Dejvice“, která
původně sloužila pouze pro výstup a nástup zaměstnanců Dopravního podniku
hlavního města Prahy. Provoz v opačném směru této komunikace je oddělen
parkovištěm. Za výše zmíněnou křižovatkou se Podbabská ulice stáčela
nejprve vlevo a téměř před vjezdem do bývalé autobusové provozovny Dejvice
naopak vpravo. Pokračovala dvouproudou mírně stoupající komunikací až
k podjezdu vlečky ČD vedoucí do areálu bývalé sladovny, jejíž výstavba
proběhla na počátku osmdesátých let 20. století. Podbabská ulice dále
mírně klesala k pravotočivé zatáčce před podjezdem trati ČD číslo 091
(Praha – Ústí nad Labem). Ihned za tímto přemostěním se komunikace stáčela
prudce vlevo, kde tvořila křižovatku s Papírenskou ulicí ve tvaru T. Za ní
byla situována zastávka Hydrologický ústav. Komunikace téměř přímo
pokračovala ke křižovatce s ulicí V Podbabě, před kterou byla umístěna
zastávka se stejnojmenným názvem. Za křižovatkou přecházela v Roztockou
ulici a pokračovala podél toku řeky Vltavy až ke křižovatce s Kamýckou
ulicí. Těsně za touto křižovatkou byla již v Kamýcké ulici, která dále
pokračovala ve směru „Suchdol“ levotočivou zatáčkou na přemostění výše
zmíněné trati ČD, zřízena zastávka Rozcestí.
V průběhu dlouhotrvající stavby byl provoz často sveden na dočasně přeložené úseky. Stavba byla v první
polovině osmdesátých letech zahájena v Roztocké ulici (mezistaniční úsek
V Podbabě – Rozcestí). V každém směru byla místní komunikace rozšířena o
jeden pruh. Ve směru z centra zůstala její západní část lemována
železniční tratí, východní část byla vzhledem k rozšíření blíže posunuta
k vodnímu toku řeky Vltavy. Povrch Vozovky byl podstatně navýšen.
Stavba dále pokračovala v mezistaničním úseku Garáže Dejvice –
Hydrologický ústav, kde původní komunikace renovována nebyla a v původní
podobě zůstala dodnes. Od křižovatky s ulicí Ve Struhách je doprava vedena
po zcela nově vybudované čtyřproudé komunikaci přímo pod železniční tratí
a vlečkou ČD novým vyhloubeným úsekem, za kterým vznikla nová křižovatka
s Papírenskou ulicí. Za ní se „nová“ Podbabská ulice stáčí doleva a
pokračuje přímým úsekem až k původní křižovatce ulic „Podbabská -
Papírenská“. Ve směru z centra byla zastávka Hydrologický ústav přesunuta
již před křižovatku s ulicí Pod Paťankou. Provoz byl na tomto novém úseku
zahájen dne 14. listopadu 1996 v cca 18.00 hodin. Původní část Podbabské
ulice získala nový název „Pod Paťankou.
Posledně dokončeným úsekem, který byl zprovozněn až v roce 1999, se stala
druhá část Podbabské ulice
mezi křižovatkami s ulicí Pod Paťankou a V Podbabě.
Místní zástavba lemující tuto část ulice na západní straně byla zcela
odstraněna. Komunikace zde byla rozšířena, jejích povrch byl navýšen a
také byl upraven vjezd do podjezdu ulice V Podbabě. Vzhledem k úzkému
profilu patřil pro řidiče autobusů tento vjezd k nejobtížnějším v Praze.
Do doby zahájení stavebních úprav „tunýlků“ a návazné komunikace byla pro
zajištění autobusového provozu na linkách číslo 116, 160 a 355 vyčleněna
zvláštní skupina řidičů.
Průjezd tímto úsekem je i dnes pro některé řidiče
náročný.
Vzhledem ke stavebním úpravám na nové křižovatce „Podbabská - Ve Struhách“
byl na jaře roku 1997 omezen výjezd autobusů Dopravního podniku hlavního
města Prahy, a.s. z provozovny Dejvice.
Po výjezdu z provozovny bylo možné
zabočit pouze vpravo do ulice Pod Paťankou. Všechny autobusy směřující
k ulici Jugoslávských partyzánů byly nuceny projet touto ulicí až
k Hydrologickému ústavu a zde se zabočením doprava napojit na „novou“ Podbabskou ulici a pokračovat v uvedeném směru.
V důsledku vážné
dopravní nehody nákladního automobilu SPZ PZL 22-22 a
její likvidace byl dne 6. srpna 2002 v odpoledních hodinách provoz v části Podbabské ulice zastaven. Doprava byla včetně pravidelných autobusových
linek Pražské integrované dopravy obousměrně vedena odklonem ulicí Pod
Paťankou, tedy původní Podbabskou ulicí.
Při povodních v roce 2002 byla tato nová komunikace zcela zatopena. Voda
zasahovala téměř až ke
křižovatce s ulicí Ve Struhách a na druhé straně
byla zaplavena i
křižovatka „Roztocká - Kamýcká“. Autobusy Pražské
integrované dopravy musely tento úsek objíždět přes Evropskou a Horoměřickou ulici, dále přes obce Horoměřice, Lysolaje, příp. Únětice.
Provozované linky v dotčeném úseku:
Linka číslo |
Aktuální trasa provozované linky |
V úseku provozována od - do |
R |
Jugoslávských partyzánů – Suchdol |
5. 3. 1932 – 31. 12. 1951 |
š-6 |
Sedlec - Náměstí Interbrigády |
1977 – 31. 8. 1982 |
107 |
Dejvická – Suchdol |
1. 1. 1952 - |
116 |
Dejvická –
Bořislavka |
3. 11. 1952 - |
147 |
Dejvická – Výhledy |
3. 10. 1966 - |
160 |
Dejvická –
Lysolaje |
29. 9. 1968 - |
340 |
Dejvická - Velké
Přílepy |
23. 5. 1998 - |
350 |
Dejvická – Okoř |
1. 7. 1997 - |
355 |
Dejvická – Únětice |
12. 11. 1994 - |
356 |
Dejvická – Statečnice |
4. 12. 1995 – 15. 3. 1996 |
359 |
Dejvická – Únětice |
4. 9. 1995 - |
406 |
Sedlecký přívoz - Náměstí Interbrigády |
1. 9. 1982 - 30. 6. 1998 |
412 |
Náměstí Interbrigády – Sedlecký přívoz |
3. 1. 1983 – 30. 6. 1983
31. 10. 1983 – 30. 6. 1988 |
502 |
Vítězné náměstí –
Suchdol |
15. 5. 1972 - |
604 |
Vítězné náměstí -
Roztoky, rozc. Žalov |
1. 5. 2005 - |
Zastávky v
dotčeném úseku:
Původní název |
Současný název |
Garáže
Dejvice |
Ve
Struhách |
Hydrologický ústav |
Hydrologický ústav |
V
Podbabě |
V
Podbabě |
Rozcestí |
Roztocká |
|