CITYBUS ÚVOD JÍZDNÍ ŘÁDY NASAZENÍ VOZIDEL FOTOGALERIE

 
Historie linky číslo
242
/Jižní Město/ - Háje - Opatov - Na Košíku - N. Hostivař - Továrny Hostivař
3

 

Dne 8. listopadu 1980, v souvislosti se zahájením provozu metra na prodloužené lince II.C ze stanice Kačerov do stanice Kosmonautů (dnes Háje), byla zavedena nová linka číslo 242 (Jižní Město - TOS Hostivař) v celotýdenním provozu. Z konečné zastávky Jižní Město byla přes zastávky Horčičkova, Kosmonautů, Majorova, Zupkova, Družby, Litochlebské náměstí, Donovalská, K obecním hájovnám, V Horkách, Selská, Hostivařské náměstí, Náměstí J. Marata, Nádraží Hostivař, Sklářská a U Továren vedena do konečné zastávky TOS Hostivař.
Od 7. prosince 1981 se trasa linky v oblasti sídliště Košík změnila. Ve směru z Jižního Města byla nově ze zastávky Donovalská vedena sídlištěm - přes zastávky Jankova, Na Košíku a Hruškova do zastávky Selská a dále po své původní trase. Od 30. srpna 1982 se v celé trase provozovaly pouze spoje v pracovní dny, o víkendech byla linka zkrácena do trasy Jižní Město - Nádraží Hostivař.
Od 27. listopadu 1982 byla v opačném směru z konečné zastávky TOS Hostivař, resp. Nádraží Hostivař zkrácena do zastávky Kosmonautů.
V souvislosti s reorganizací povrchové dopravy při otevření nové linky B pražského metra se od 3. listopadu 1985 opět upravil provoz této linky. V celé trase Kosmonautů - TOS Hostivař byla provozována pouze část spojů v pracovní dny, zbylé byly vedeny v trase Kosmonautů - Nádraží Hostivař. Některé prameny však uvádí, že se tomu tak stalo již od zahájení poprázdninového provozu v roce 1985.
V souvislosti se zprovozněním nové stanice metra Skalka (linka A) byly od 5. července 1990 všechny spoje vedeny v celé délce trasy, tzn. v úseku Háje - TOS Hostivař. Rozsah provozu se však upravil, linka byla provozována pouze v přepravních špičkách a večer v pracovních dnech. Například na podzim roku 1993 bylo na linku vypraveno 5 kmenových standardních autobusů.
Tento stav přetrval až do 18. listopadu 1995, kdy byl rozsah provozu linky opět značně omezen. Linka byla provozována jednosměrně pouze v ranní a odpolední špičce v intervalu 30 minut, ráno ve směru z konečné zastávky Háje a odpoledne opačným směrem. Zpět se autobusy (kmenová pořadí číslo 1 a 2) vždy vracely manipula
čně. Od 4. října 1997 začaly linku zajišťovat pouze dva spoje denně! Ráno ve směru z konečné stávky Háje a odpoledne opět opačným směrem. Linka již neměla žádné kmenové pořadí a byla zajištěna pouze přejezdy. Během letních prázdnin v letech 1996 a 1997 byla dokonce dočasně zrušena!
Na linku číslo 242 byly v pravidelném provozu nasazovány standardní i kloubové autobusy. Doloženo je jejich vypravování z provozoven Vršovice, Kačerov a Hostivař. Od jejího vzniku až do konce prázdnin roku 1981 byl provoz zajištěn pouze standardními autobusy. Od 31. srpna 1981 do 29. srpna 1982 se na ni nasazovaly současně standardní i kloubové autobusy. Od 30. srpna 1982 do 16. dubna 1985 linku obsluhovaly pouze kloubové autobusy typu Ikarus 280. Od 17. dubna 1985 byl pravidelný provoz zajištěn pouze standardními autobusy. Výjimku však například tvořily prázdniny roku 1999, kdy na ni přejížděly kloubové autobusy linky číslo 122 z provozovny Vršovice. V posledních letech provozu byl ranní spoj zajištěn přejezdem z linky číslo 154 (provozovna Vršovice) a odpolední z linky číslo 114 (provozovna Kačerov).
Provoz linky byl
z důvodu optimalizace linkového vedení ukončen dne 6. dubna 2007.

V průběhu existence linky bylo mnoho jejích zastávek přejmenováno, následující tabulka udává přehled změn jejich názvů.
 
Původní název zastávky Název zastávky k 6. dubnu 2007
Kosmonautů Háje
Majorova Metodějova
Zupkova Ke Kateřinkám
Družby Opatov
Jankova Přeštická
Hruškova Chudenická
V Horkách Nad Košíkem
Náměstí J. Marata Hostivařská
TOS Hostivař Továrny Hostivař
 

© CITYBUS