Historie
linek Integrovaného dopravního sytému v Praze spadá do počátku
devadesátých let. Cestující byli poprvé odbaveni v autobusech linek
řady 300 dne 11. ledna 1992, kdy
Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. vypravil své autobusy na linky číslo
351 (Českomoravská – Hovorčovice) a číslo 352 (Stodůlky – Ořech).
Třetí příměstskou linkou Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. se stala
dne 5. ledna 1993 linka číslo 353 (Českomoravská - Zeleneč). Dne 1.
listopadu 1993 následovalo
zavedení linky číslo 354 (Českomoravská – Podolanka).
Dne 12. listopadu
1994, v souvislosti se zahájením provozu metra na prodloužené lince
V.B z Nových Butovic do Zličína, byl zahájen provoz na další nové lince číslo
357 (Zličín – Hostivice – Zličín).
Od svého počátku byla tato
linka vedena polokružně ze Zličína přes
Sobín do Hostivice a zpět. Zastávky v obci Hostivice byly
v prvním tarifním pásmu. Dne 1. července 1995 byla trasa změněna. V
prvním tarifním pásmu byla linka ukončena ve stanici Hostivice, Litovice a
vybrané spoje byly vedeny ze stanice Zličín ke konečné stanici Depo Zličín.
V letech 1997 a 1998 probíhala výstavba kanalizace v obci Sobín. Od 19.
září do 12. prosince 1997 byla z důvodu výluky vedena přes Chrášťany a
Hostivice, Břve do Sobína a odtud zpět do Hostivice. Od 17. února 1998 byla vedena ve výlukové polookružní trase Zličín - Chrášťany -
Hostivice, Břve - Sobín - Hostivice, Břve - Chýně - Chrášťany - Zličín. Od
7. dubna do 1. června 1998 byla opět vedena přímo přes Sobín a ukončena ve stanici
Hostivice, Na Pískách. Od 27.
ledna 2001 došlo k trvalému prodloužení linky do obce Chýně.
V trase Chýně - Hostivice, Staré Litovice byly v provozu pouze vybrané
školní spoje. Provoz linky byl ukončen dne 31. října 2005 z důvodu
optimalizace linkového vedení a její kapacita
byla převedena na linku číslo 306 (Zličín – Jeneč, Lidická), jejíž provoz
zajišťuje dopravce PID ČSAD BUS Kladno, a.s.
Provoz
linky byl obnoven dne 26. února 2006 v trase Zličín - Sídliště
Zličín - Halenkovská - Starý Zličín - Blatnická - Valtická - Sobín -
Hostivice, Na Pískách - Hostivice - Hostivice, stadion - Hostivice,
Litovice - Hostivice, Staré Litovice.
Linka
byla z důvodu optimalizace linkového vedení opět zrušena dne 7.
prosince 2007 a její kapacita byla převedena na linku číslo 306.
Od
zahájení až do ukončení provozu vypravovala autobusy na linku číslo 357
provozovna Řepy Dopravního podnik hl. m. Prahy, a.s. Zpočátku byly na
linky integrovaného dopravního systému nasazovány libovolné standardní
autobusy, kterými dopravce v tomto období disponoval. Tarifní odbavení
cestujících probíhalo pomocí mechanických strojků "MOC" a nástup byl
povolen všemi dveřmi. V souvislosti se změnou tarifu od 1. července 1996
došlo k implementaci nového elektronického odbavovacího systému (elektronických pokladen s tiskárnou jízdenek) do vybraných autobusů. Od
tohoto dne Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. vyčlenil pro provoz na
linkách Integrovaného dopravního systému pouze autobusy vybavené tímto
odbavovacím systém. Dne 1. dubna 1997 byl zaveden usměrněný nástup
cestujících předními dveřmi v prvním tarifním pásmu. Od 1. září do
31. prosince 1998 byly linky Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. číslo
306, 357 a 358 zkušebně vybrány pro povinný nástup cestujících přední
dveřmi i v pásmu 0. Od 1. července 2001
byl tento systém nástupu v pásmu 0 zaveden na všech příměstských linkách.
V roce 1996 byly v provozovně Řepy pro provoz na příměstských linkách
upraveny autobusy typu Karosa B731, B732 a B931. Jednalo se např. o
autobusy evidenčních čísel 5567, 5661, 5664, 5882, 5887, 5890, 5892, 5964,
5967, 7060, 7117, 7120, 7121, 7186, 7245, 7250, 7251, 7312, 7320, 7387,
7391 a 7393. V letech
2003 a 2004 došlo k výraznější obnově vozového parku autobusů obsluhující
příměstské linky typovou řadou Karosa B951E, která byla objednána přímo
pro provoz na těchto linkách. |