Jízdní řád trolejbusové linky číslo 61
Josef Kvasil
Jízdní
řád je sestaven na základě dochovaných fotokopií vozových jízdních řádu
bývalé průvodčí trolejbusů z garáží Vršovice. Dalším doplňujícím
podkladem je opis služeb z kalendářů bývalého řidiče pana J. Bureše
z garáží Smíchov.
Tak
jako v síti elektrických drah tak i v síti trolejbusových linek došlo
k datu 13. 3.1961 ke zrušení některých zastávek. Tato akce byla doprovázena
celoplošnou úpravou jízdních řádů. Na základě zrušení zastávek
došlo ke krácení jízdních dob. Předkládaný jízdní řád linky 61 je
tedy zcela určitě z období po 13.3.1961. Jízdní doba linky 61 před tímto
datumem byla 16 minut - po celopražském krácení jízdních dob se používala
doba jízdy 15 minut. Podle služeb pana J. Bureše by zahájení platnosti mělo
být až počátkem roku 1963. Problematické je stanovení konce platnosti neboť:
1)
Velký seznam zastávek a provozních parametrů sestavený a vydaný DP
hl.m.P. v polovině roku 1965 již uvádí linku 61 pouze s 10 vozy v ranní
a odpolední špičce
2)
Z dochovaných přehledů vypravení z let 1962-1966 se v letech
1963-64 objevuje v sumárních součtech 2 ranní zatahováky (ranní půlka
šejdrů). Právě z důvodu, že jsou uvedeny jen v sumárních součtech,
nelze identifikovat jejich příslušnost k lince. Mohlo by se jednat o služby
61/11 a 61/12. Vypravení těchto půlek šejdrů je vedeno jak vypravení nad
plán. To znamená, že jejich vypravení znamenalo plnění plánu na 101%. To
by mohl být důvod proč tyto dva vozy nejsou uvedeny ve velkém seznamu zastávek.
3)
Rozjezdy (výjezdy, střídaní, zatažení) k 4.4.1966 také dokládají
linku 61 již jen ve skladbě 0+10 = 10 (tedy 0 tůrových vozů + 10 šejdrů =
10 vozů celkem) vypravovanou již výhradně z Vršovic, ale časové
polohy výjezdů a zatažení již neodpovídají fotokopiím vozových JŘ.
Konec platnosti předložených JŘ je tedy určitě před 4. 4.1966.
Z uvedených
fakt bych si dovolil vyslovit domněnku, že předložený jízdní řád platil
v neprázdninových obdobích let 1963, 1964 a možná ještě v první
polovině roku 1965.
Z tohoto
období mám osobní vzpomínku na vypravování typů vozů. Linka 55 byla hojně
vypravována vozy typu 8 Tr, ale na lince 61 se objevovaly pravidelně vozy typu
T400 v míře méně než polovina. Tato vzpomínka odpovídá existenci Smíchovských
vozů na lince. Garáže Vršovice rozdělily řidiče (196?) a vozidla do dvou
diagramů. „Velký“ diagram (výhradně „velké“ vozy T400) byl pro
linky 56, 57, 60 a 63. „Malý“ diagram (převážně „malé“ vozy 8 Tr)
pro linky 54, 55, 61 (později k nim přibyly 2 služby na lince 53). Garáže
Smíchov měly pouze 5 - 6 vozů typu 8 Tr
a tyto vozy byly přednostně nasazovány na linku 53. Takže na linku 61
za Smíchov zbyly jen ty Tatrovky. Z vozových knih dochovaných ve sbírce
u kolegy JČ je zřejmé, že se vršovické Tatrovky také objevovaly na linkách
t-55 a t-61. Když nebyla 8Tr vzala se i Tatrovka. Tyto záměny typů však
nebyly povoleny na linkách 56, 57, 60 a 63.
V záznamnících
služeb pana Bureše se v roce 1963 objevuje občas služba 61/3 - mohlo jít
však o krátkodobý překlad - někdy se tímto způsobem řešily náhlé
problémy s personálním obsazením u jednotlivých provozoven.
Linka
61 měla kromě kontrolních bodů uváděných ve vozových JŘ tyto zastávky:
Václavské
náměstí,
Štěpánská, Větrov, Botanická zahrada, Výtoň,
Podolská nemocnice, Podolí, Doliny,
Klikovka, Děkanka (tučně zvýrazněné
jsou zmíněné kontrolní body).
(Jízdní řád trolejbusové linky číslo 61 ve formátu xls)
Trolejbus Škoda 8Tr ev.č. 9491.
Autor fotografie: Jiří Hertl
© CITYBUS