Odstavná plocha
autobusů v Praze 6 - Suchdole byla vybudována v místě bývalého těžařského
dolu pro cihlářskou hlínu v letech 1970 až 1971. Nacházela se na rozhraní
Sedlce a Suchdola, jihozápadně od Kamýcké ulice. Autobusům provozovny
Dejvice sloužila od počátku roku 1972 jako náhrada za zrušenou odstavnou
plochu Stadion Jih, která byla v provozu v šedesátých a začátkem
sedmdesátých let minulého století. V roce 1982 se stala jediným objektem
pro parkování autobusů Dopravního podniku hlavního města Prahy, který
nebyl součástí areálu vlastní provozovny. Provozní kapacitu tvořilo
přibližně 80 parkovacích míst. Kontrolu jednotlivých výjezdů zabezpečila
pomocná výpravna v objektech vrátnice u vjezdové části. V souvislosti
s ukončením vypravování autobusů z provozovny Dejvice byla v roce 2004
zrušena. Poslední pravidelný ranní výjezd se uskutečnil v pátek dne 1.
října 2004. Přibližně po dobu dalšího měsíce ještě sloužila operativnímu
parkování autobusů. V průběhu let sloužila autobusům typových řad Škoda
706 RTO, Jelcz 272, Karosa Š11, Karosa 700 a 900 a Karosa Citybus.
Popis
provozu
Autobusy vyjížděly na pravidelné
linky pouze z odstavné plochy pouze v pracovní dny
ráno. Místo výjezdů jednotlivých linek (areál vlastní provozovny nebo
odstavná plocha) bylo přesně určeno. Při rozdělení výjezdů linek se v
posledních letech provozu přihlíželo k tomu, aby kloubové autobusy
vyjížděly převážně z odstavné plochy a aby autobusy vypravené na linky
řady 300 a na celodenní služby s výjezdem po 7. hodině vyjížděly pouze
z vlastní provozovny. Na počátku devadesátých let se však autobusy
nevypravovaly podle jednotlivých linek ale podle času. To znamená, že
například mezi čtvrtou a pátou hodinou všechny autobusy vyjížděly
z odstavné plochy.
Na odstavnou plochu zajížděly v pracovní dny ráno i vybrané spoje noční
linky číslo 502, která před ní měla zřízenou pravidelnou zastávku. V praxi
sloužila pouze zaměstnancům Dopravního podniku hlavního města Prahy. Stala
se tak jedinou pražskou linkou, která s cestujícími zajížděla do areálu
Dopravního podniku hlavního města Prahy. Jako
do kterékoliv jiné provozovny i na odstavnou plochu zajížděly služební
autobusy. V posledním období se jednalo o služební vozy číslo 3 a 6 při
ranním svozu řidičů.
Vybrané autobusy se z pravidelných linek vracely na odstavnou plochu
nejdříve po ranní dopravní špičce. Nejdříve však musely zatáhnout do
vlastní provozovny, odkud je manipulační řidiči převezli. Autobusy
vypravené na dělené služby zde dopoledne
nebyly odstavovány.
Většina autobusů na odstavnou plochu přijížděla podle rozpisu služeb na
příští den přibližně od 18.00 do 20.30 hodin a od 22.00 do 01.00 hodin
následujícího dne. Byly přiváženy po skupinách zvláštní směnou
manipulačních řidičů, popř. řidiči ("vlastníky autobusu"), kteří z různých
důvodů tuto práci vykonávaly navíc. Zpravidla jeden vyčleněný autobus
vykonával roli "pendla" a odvážel skupinu manipulačních řidičů zpět do
dejvické provozovny. Jednotlivé směny manipulačních řidičů se pravidelně
střídaly podle diagramu služeb. To tedy znamená, že pro převoz autobusů
nebyla vyčleněna stále stejná skupina manipulačních řidičů. Provozovna
Dejvice tak měla jako jediná zavedenou kromě denní (6.30 až 18.30 hod.) a
noční (18.30 až 6.30 hod.) směny manipulačních řidičů i tuto speciální
směnu pro převoz autobusů z provozovny na OP (17.00 až 21.00 hod). V
pondělí a ve čtvrtek ještě tato směna vypomáhala na DO-DK v provozovně (od
cca 21.00 do 1.00 hod.).
O víkendech autobusy nebyly z odstavné plochy pravidelně vypravovány.
Podle potřeby se pouze manipulačně převážely mezi provozovnou a odstavnou
plochou s největší frekvencí v neděli večer. |