Konkrétní
údaje o počtu a typu služeb, které jsou dané provozovně přiděleny, tvoří základ
pro sestavení dlouhodobějšího plánu pravidelného vypravování autobusů na linky Pražské integrované dopravy. Na bázi
těchto podkladů jsou vedením jednotky Provoz Autobusy (dříve provozní úsek)
příslušné provozovny vytvářeny tzv. turnusy
(slangově označovány také výrazem „diagramy“, „úseky“ nebo „kolony“), v nichž
jsou uvedeny jednotlivé služby ve všech provozních obdobích (od pondělí
do neděle).
1. Typy služeb
1.A. Nejvíce zastoupené
1.
tůrák (T) =
ranní a odpolední směna, při které se dva řidiči na lince cca uprostřed výkonu
střídají (na lince číslo 291 je zavedeno tzv. dvojí střídání, jedno pořadí
obsluhují tři řidiči)
2.
šejdr (Š) =
dělená směna jednoho řidiče, při které je autobus vypraven do ranní a odpolední
dopravní špičky (charakteristické pro pracovní den)
3.
celodenní (CD) =
směna jednoho řidiče v časovém rozmezí cca 7.00 až 17.00 hodin
4.
ranní zatahovák
(Z) = směna jednoho řidiče, při které je autobus vypraven pouze do ranní
dopravní špičky (charakteristické pro pracovní den)
5.
odpolední vyjížďák
(V) = směna jednoho řidiče, při které je autobus vypraven pouze do odpolední
dopravní špičky (charakteristické pro pracovní den)
1.B. Méně zastoupené
6. Ranní (R) = směna jednoho řidiče, při které je autobus vypraven do ranního
období a dopoledního sedla
7. Odpolední (O) =
směna jednoho řidiče, při které je autobus vypraven do odpoledního a večerního
období
8. Noční (N) = směna
jednoho řidiče na denní lince s přejezdem na noční v časovém rozmezí cca 21.00
až 4.00 hod. (označení pořadím 51. a výše)
V současné době jsou
z hlediska přejezdů realizovány tři podtypy této služby:
8.1
noční – výjezd
z provozovny na denní linku (cca ve 21.00 hodin) s přejezdem na noční (jeden
řidič)
8.2
odpolední vyjížďák + noční
– výjezd z provozovny na denní linku (do odpolední dopravní
špičky), cca ve 21.00 střídání řidičů, „noční“ řidič pokračuje na denní lince
s přejezdem na noční (dva řidiči; charakteristické pro pracovní den)
8.3
celodenní služba + noční –
výjezd z provozovny na denní linku (později ráno), cca v 19.00 střídání řidičů,
„noční“ řidič pokračuje na denní lince s přejezdem na noční (dva řidiči;
charakteristické pro sobotu a neděli)
9.
denní pendl –
většinou celodenní služba zajišťující přepravu zaměstnanců Dopravního podniku ze
špatně dopravně dostupných provozoven. Kratší (necelodenní) výkon může být
připojen i k výkonu na pravidelné lince.
10.
noční služební vůz
– noční směna jednoho řidiče zajišťující přepravu zaměstnanců Dopravního podniku
v časovém rozmezí cca 0.05 až 5.30 hod. Trasa a přesná doba rozvozu
zaměstnanců není narozdíl od svozu přesně stanovena. Zpravidla v pracovní dny je k této
službě „připojen“ výkon ranního zatahováku na pravidelné lince.
Přímo na provozovnách se mohou ze samostatných služeb vytvářet i větší celky.
Například spojením služby ranního zatahováku a odpoledního vyjížďáku (různých
linek) vzniká pro jednoho řidič
e šejdrová služba, atp.
2. Turnusy
Drtivá většina pravidelných
výkonů je zapracována do výše zmíněných turnusů. Jejich struktura, velikost a
počet nejsou v jednotlivých provozovnách pevně stanoveny. Při jejich plánování
se vychází především z typů služeb, ze složení vozového parku autobusů, ale i ze
zvyklostí vedoucích pracovníků. V příslušné provozovně jsou po vzájemné dohodě s
vedením jednotky Správa vozidel Autobusy (dříve technický úsek) do připravených
turnusů vkládány, resp. aktualizovány jednotlivé čety řidičů a jejich
přidělené autobusy. Každý řidič je začleněn do určitého turnusu.
Většina turnusů obsahuje
také typ služby „záloha“, při které řidič dopředu nemá konkrétní výkon na lince
naplánován, ale je mu operativně přidělen. V tomto případě nahrazuje pracovní
neschopnost jiného řidiče, který se do zaměstnání nemůže z různých důvodů
dostavit - například kvůli nemoci, dovolené, pozdnímu příchodu do zaměstnání,
atp.
2.A. Dělení turnusů podle základních typů služeb
Podle základních typů
služeb se sestavují výše zmíněné turnusy, které se podle typů služeb dělí na
tůrové,
šejdrové a osobní. Typy služeb nejsou
v jednotlivých turnusech striktně dodržovány. Například tůrové turnusy běžně
obsahují šejdrové služby a ve velmi malém měřítku jsou naopak do některých šejdrových turnusů
zejména o víkendu začleněny tůrové, případně celodenní služby. Do tůrových a šejdrových
turnusů jsou samozřejmě začleněny i další typy služeb. Samostatnou skupinu tvoří
turnusy osobní.
Dělí se na mnoho podskupin,
například na turnusy služeb nočních linek, nočních služebních vozů, řidičů
jezdících z různých důvodů stálé pořadí téže linky nebo stálý typ služby na
různých linkách, řidičů jezdících pouze linky z tzv. zálohy (viz výše), řidičů v
důchodu, nově zařazených řidičů nebo řidičů dlouhodobě nemocných.
2.B. Dělení turnusů podle typů autobusů
Z tohoto hlediska se
turnusy dělí na například na turnusy obsahující slu
žby
na „kloubových, nízkopodlažních nebo příměstských linkách“. V daném turnusu
nejsou vyloučeny kombinace služeb pro různé typy autobusů. To znamená, že
„kloubový turnus“ může obsahovat výkon na lince zajišťované standardními
autobusy, nebo „turnus příměstských linek“ může obsahovat výkon, pro který není
nutné využití pokladny, atp.
2.C. Příklady
nejčastěji používaných typů turnusů:
Tůrový - standardní autobusy
Tůrový - standardní autobusy
vybavené pokladnami
(příměstské linky řady "300")
Tůrový - standardní nízkopodlažní
autobusy
Tůrový - kloubové autobusy
Tůrový - kloubové nízkopodlažní
autobusy
Tůrový - stálý typ služby, např.
ranní část tůráku (zpravidla bez autobusů), lze vykazovat i v osobním turnusu
Tůrový - stálý typ služby "záloha"
(zpravidla bez autobusů), lze vykazovat i v osobním turnusu
Šejdrový - standardní autobusy
Šejdrový - standardní autobusy s
pokladnami (příměstské linky řady "300")
Šejdrový - standardní nízkopodlažní
autobusy
Šejdrový - kloubové autobusy
Šejdrový - kloubové nízkopodlažní
autobusy
Šejdrový - stálý typ služby, lze
vykazovat i v osobním turnusu
Šejdrový - stálý typ služby "záloha"
(zpravidla bez autobusů), lze vykazovat i v osobním turnusu
Osobní - standardní autobusy - noční
linky
Osobní - standardní autobus - služební vůz
Osobní - standardní + kloubové autobusy - noční linky
Osobní - kloubové autobusy - noční
linky
Osobní - nově zařazení řidiči (zpravidla bez autobusů)
Osobní - řidiči v důchodu (zpravidla bez autobusů)
Osobní - dlouhodobě nemocní řidiči
(bez autobusů)
3. Vztah mezi turnusy a rozpisy služeb pro jednotlivé dny
Na
každý den jsou z turnusů pro řidiče a autobusy sestavovány konkrétní rozpisy služeb, které jsou na základě
softwarového vybavení
automaticky generovány. Rozpisy však musí být
průběžně korigovány podle aktuálního stavu řidičů schopných výkonu služby a
podle provozníc
h
autobusů. Zaměstnanci jednotky Provoz Autobusy musí zajistit náhradu nepřítomných
řidičů, kteří měli plánovaný výkon absolvovat. Pro tento účel jsou využíváni
řidiči, kteří mají na tento den naplánovanou zálohu. Větší část řidičů cca tři dny dopředu ví, kterou službu
„ze zálohy“ dostane (za nemocné
řidiče, řidiče na dovolené, atp.). Menší část řidičů však musí být fyzicky přítomna v
dohodnutém čase (zejména ráno a odpoledne) ve výpravně provozovny, případně na jiném
dohodnutém místě (stanoviště traťového dispečera na vybraných autobusových
obratištích) bez předem definovaného výkonu. Zde jsou připraveni operativně
nahradit službu řidiče, který se z různých důvodů nedostavil (pozdní příchod,
neohlášené nedostavení se do služby, atp.). Řidičům jsou ze zálohy často
přiděleny služby bez ohledu na turnus, do kterého jsou zařazeni.
Zaměstnanci jednotky Správa
vozidel Autobusy musí
podobným způsobem zajistit náhradu nefunkčních autobusů. V příslušné provozovně jsou
nad rámec pravidelného vypravení vždy připraveny provozuschopné autobusy, které
podle svého turnusu nemají na tento den plánován žádný výkon (jejich řidiči mají
volno, dopředu nevypsanou zálohu, atp.). Jsou využívány při výpadku autobusů,
které měly da
nou službu podle svého turnusu absolvovat. Podobně jako řidiči „na
záloze“ jsou vypraveny plánovaně (například za autobusy na pravidelné údržbě
nebo na větší
opravě, atp.) nebo operativně (například za autobusy s poruchou zjištěnou před
výjezdem, na lince, po dopravní nehodě, atp.)
Před rokem 1990 byla
kvůli nedostatku řidičů část autobusů trvale záložních. V současné době je
jejich většina zařazena do turnusů a určitý počet řidičů nemá autobus
přidělen vůbec. V tomto případě je také výkon v předstihu obsazen jiným
„volným“ autobusem.
Celý systém samozřejmě podle
definovaných parametrů kontroluje pracovní hodiny řidičů i najeté kilometry autobusů
tak, aby byl dodržen Zákoník práce a
plánované prohlídky a opravy autobusů.