Sytém vypravování autobusů
Dopravního podniku |
|
Konkrétní údaje o počtu a typu služeb, které jsou dané provozovně přiděleny, tvoří základ pro sestavení dlouhodobějšího plánu pravidelného vypravování autobusů na linky Pražské integrované dopravy. Na bázi těchto podkladů jsou vedením jednotky Provoz Autobusy (dříve provozní úsek) příslušné provozovny vytvářeny tzv. turnusy (slangově označovány také výrazem „diagramy“, „úseky“ nebo „kolony“), v nichž jsou uvedeny jednotlivé služby ve všech provozních obdobích (od pondělí do neděle).
1. Typy služeb 1. tůrák (T) = ranní a odpolední směna, při které se dva řidiči na lince cca uprostřed výkonu střídají (na lince číslo 291 je zavedeno tzv. dvojí střídání, jedno pořadí obsluhují tři řidiči) 2. šejdr (Š) = dělená směna jednoho řidiče, při které je autobus vypraven do ranní a odpolední dopravní špičky (charakteristické pro pracovní den) 3. celodenní (CD) = směna jednoho řidiče v časovém rozmezí cca 7.00 až 17.00 hodin 4. ranní zatahovák (Z) = směna jednoho řidiče, při které je autobus vypraven pouze do ranní dopravní špičky (charakteristické pro pracovní den)
5.
odpolední vyjížďák
(V) = směna jednoho řidiče, při které je autobus vypraven pouze do odpolední
dopravní špičky (charakteristické pro pracovní den) V současné době jsou z hlediska přejezdů realizovány tři podtypy této služby: 8.1 noční – výjezd z provozovny na denní linku (cca ve 21.00 hodin) s přejezdem na noční (jeden řidič) 8.2 odpolední vyjížďák + noční – výjezd z provozovny na denní linku (do odpolední dopravní špičky), cca ve 21.00 střídání řidičů, „noční“ řidič pokračuje na denní lince s přejezdem na noční (dva řidiči; charakteristické pro pracovní den) 8.3 celodenní služba + noční – výjezd z provozovny na denní linku (později ráno), cca v 19.00 střídání řidičů, „noční“ řidič pokračuje na denní lince s přejezdem na noční (dva řidiči; charakteristické pro sobotu a neděli) 9. denní pendl – většinou celodenní služba zajišťující přepravu zaměstnanců Dopravního podniku ze špatně dopravně dostupných provozoven. Kratší (necelodenní) výkon může být připojen i k výkonu na pravidelné lince. 10. noční služební vůz – noční směna jednoho řidiče zajišťující přepravu zaměstnanců Dopravního podniku v časovém rozmezí cca 0.05 až 5.30 hod. Trasa a přesná doba rozvozu zaměstnanců není narozdíl od svozu přesně stanovena. Zpravidla v pracovní dny je k této službě „připojen“ výkon ranního zatahováku na pravidelné lince.
Většina turnusů obsahuje také typ služby „záloha“, při které řidič dopředu nemá konkrétní výkon na lince naplánován, ale je mu operativně přidělen. V tomto případě nahrazuje pracovní neschopnost jiného řidiče, který se do zaměstnání nemůže z různých důvodů dostavit - například kvůli nemoci, dovolené, pozdnímu příchodu do zaměstnání, atp.
Dělí se na mnoho podskupin, například na turnusy služeb nočních linek, nočních služebních vozů, řidičů jezdících z různých důvodů stálé pořadí téže linky nebo stálý typ služby na různých linkách, řidičů jezdících pouze linky z tzv. zálohy (viz výše), řidičů v důchodu, nově zařazených řidičů nebo řidičů dlouhodobě nemocných.
Tůrový - standardní autobusy
Tůrový - standardní autobusy
vybavené pokladnami Tůrový - standardní nízkopodlažní autobusy Tůrový - kloubové autobusy Tůrový - kloubové nízkopodlažní autobusy Tůrový - stálý typ služby, např. ranní část tůráku (zpravidla bez autobusů), lze vykazovat i v osobním turnusu
Tůrový - stálý typ služby "záloha"
(zpravidla bez autobusů), lze vykazovat i v osobním turnusu Šejdrový - standardní autobusy s pokladnami (příměstské linky řady "300") Šejdrový - standardní nízkopodlažní autobusy Šejdrový - kloubové autobusy Šejdrový - kloubové nízkopodlažní autobusy Šejdrový - stálý typ služby, lze vykazovat i v osobním turnusu Šejdrový - stálý typ služby "záloha" (zpravidla bez autobusů), lze vykazovat i v osobním turnusu
Osobní - standardní autobusy - noční
linky
Osobní - kloubové autobusy - noční
linky Osobní - dlouhodobě nemocní řidiči (bez autobusů)
Na každý den jsou z turnusů pro řidiče a autobusy sestavovány konkrétní rozpisy služeb, které jsou na základě softwarového vybavení automaticky generovány. Rozpisy však musí být průběžně korigovány podle aktuálního stavu řidičů schopných výkonu služby a podle provozních autobusů. Zaměstnanci jednotky Provoz Autobusy musí zajistit náhradu nepřítomných řidičů, kteří měli plánovaný výkon absolvovat. Pro tento účel jsou využíváni řidiči, kteří mají na tento den naplánovanou zálohu. Větší část řidičů cca tři dny dopředu ví, kterou službu „ze zálohy“ dostane (za nemocné řidiče, řidiče na dovolené, atp.). Menší část řidičů však musí být fyzicky přítomna v dohodnutém čase (zejména ráno a odpoledne) ve výpravně provozovny, případně na jiném dohodnutém místě (stanoviště traťového dispečera na vybraných autobusových obratištích) bez předem definovaného výkonu. Zde jsou připraveni operativně nahradit službu řidiče, který se z různých důvodů nedostavil (pozdní příchod, neohlášené nedostavení se do služby, atp.). Řidičům jsou ze zálohy často přiděleny služby bez ohledu na turnus, do kterého jsou zařazeni.
Zaměstnanci jednotky Správa
vozidel Autobusy musí
podobným způsobem zajistit náhradu nefunkčních autobusů. V příslušné provozovně jsou
nad rámec pravidelného vypravení vždy připraveny provozuschopné autobusy, které
podle svého turnusu nemají na tento den plánován žádný výkon (jejich řidiči mají
volno, dopředu nevypsanou zálohu, atp.). Jsou využívány při výpadku autobusů,
které měly danou službu podle svého turnusu absolvovat. Podobně jako řidiči „na
záloze“ jsou vypraveny plánovaně (například za autobusy na pravidelné údržbě
nebo na větší
opravě, atp.) nebo operativně (například za autobusy s poruchou zjištěnou před
výjezdem, na lince, po dopravní nehodě, atp.) Celý systém samozřejmě podle definovaných parametrů kontroluje pracovní hodiny řidičů i najeté kilometry autobusů tak, aby byl dodržen Zákoník práce a plánované prohlídky a opravy autobusů. |
© CITYBUS