V
květnu roku 2005 byla zahájena výstavba nového kruhového
objezdu ulic Havlíčkova -
Okružní. Důvodem přestavby této křižovatky bylo především zvýšení její kapacity,
bezpečnosti provozu a odstranění přebytečných stožárů, které bránily řidičům ve
výhledu. Vzhledem k velké hustotě stožárů, celkem jich zde bylo před rekonstrukcí 55,
si křižovatka vysloužila přezdívku železný les.
V návaznosti na tuto rekonstrukci byla od počátku prázdninového provozu,
kdy je nižší vypravení vozidel městské hromadné dopravy, zahájena
přestavba trolejového vedení. Tuto opravu financoval Dopravní podnik města
Jihlavy, a.s. částkou sedmi milionů korun. Rekonstrukce si vyžádala výluku
trolejbusů na linkách A, B a
BI. Tyto linky byly v celém
rozsahu trasy nahrazeny autobusy a trolejbusy vypravoval dopravce pouze na linky
C a E v maximálním počtu 7 vozů. V prostoru této křižovatky byly po
objízdných trasách vedeny linky číslo 4, A, B a BI. Ve směru
"Havlíčkova přímo" (od křižovatky ulic Havlíčkova a Pražská) byl provoz
sveden z Havlíčkovy ulice vpravo do ulic Gorkého, Úvoz, Okružní a vpravo
zpět do ulice Havlíčkova; provoz ve směru "Havlíčkova - Okružní" (od
Hlavního nádraží Českých drah) byl za křižovatkou sveden vpravo do ulice
Gorkého, Úvoz a dále vpravo do ulice Okružní. Přemístěna byla zastávka
U Modety ve směru do centra města.
Přestože Dopravní podnik počítal s plánovanou
výlukou trolejbusové dopravy a omezil v letech 2004 a 2005 vyřazování starších autobusů,
bylo nutné pro zajištění vypravení zapůjčit tři autobusy
z Dopravního podniku hlavního města Prahy, a.s. Jednalo se o starší
autobusy typu Karosa B732 ev.č. 5525 z provozovny Řepy a
ev.č. 5767 a 7073 z provozovny
Kačerov. V dopoledních hodinách dne 1. července
byly všechny autobusy přistaveny v provozovně Kačerov, kde si je po zběžné
prohlídce převzali zástupci jihlavského dopravního podniku. Tyto autobusy zde rozšířily
na dobu necelých dvou měsíců početnou flotilu původně pražských
autobusů, které dopravce zakoupil v průběhu devadesátých let z
důvodu nedostatku
finančních prostředků. Do provozu také zasáhly dva autobusy typu Karosa B732 ev.č.
309 a 326, které byly před prázdninami již odstaveny na vyřazení.
Dopravní podnik dotoval provoz autobusů nasazených místo trolejbusové trakce
částkou jednoho milionu korun. Tato částka je rozdílem v ceně za ujetý kilometr,
která činní oproti elektrické trakci cca 5 korun na kilometr.
Dne 27. srpna došlo v rámci dokončovacích prací na novém kruhovém objezdu k
úplné uzavírce všech jeho vjezdů. Linky A, B a BI provozovány v následujících trasách: linky A
a B byly z ulice Havlíčkova
vedeny vpravo do ulice Gorkého, vlevo do ulice Úvoz a Okružní, odtud
vlevo do prostoru čerpací stanice ÖMV, kde byla zřízena provizorní konečná
zastávka.
Linka BI byla vedena z ulice Okružní na dočasnou konečnou zastávku u čerpací
stanice OMV. Spojení s Hlavním nádražím Českých drah zajistila kyvadlová
doprava, která byla vedena z Havlíčkovy ulice ze zastávky U Jánů, kam se
cestující dostali pěší chůzí po starém mostě z dočasné konečné zastávky u
čerpací stanice ÖMV. Dne 28. srpna byla nová kruhová křižovatka otevřena pro plný
provoz IAD i městské hromadné dopravy. Zapůjčené autobusy byly navráceny pražskému
dopravnímu podniku dne 26. srpna a nadále slouží na linkách Pražské integrované
dopravy. |