Před
rokem 1989 nebyly na
autobusech samonosné
konstrukce
typové řady Karosa Š11 a později řady
Karosa
B700/C700 narozdíl od jejich
předchůdců, autobusů řady Škoda
RO a RTO, ve větším měřítku prováděny vyšší stupně oprav. Kromě konstrukce vozidel
zde jistou roli sehrála i relativně nízká pořizovací cena nových autobusů.
Štědré dodávky nových autobusů v řádu desítek až stovek autobusů ročně
dopravci umožňovaly vyřazovat vozidla po dovršení výrobcem předepsané minimální
šestileté životnosti. I po takto, z dnešního pohledu, krátké době byly
autobusy vzhledem k nepříliš kvalitní údržbě a nedostatečné antikorozní ochraně v době vyřazení značně opotřebované.
K tomuto nežádoucímu
stavu také do jisté míry přispěl fakt, že v rámci socialistického plánování
výroby bylo produkováno obrovské množství vozidel často na úkor své kvality.
V tomto období byly prováděny větší stupně
oprav na autobusech typu Ikarus 280 v ČSAO Košice, které byly mimo jiné vynuceny nedostatečnou
produkční kapacitou výrobce a následně omezenými dodávkami těchto vozidel.
Nové
ekonomicko-politické poměry v Československu s sebou v devadesátých
let minulého století přinesly také pokles finančních toků plynoucích do městské
hromadné dopravy. Tato změna se dotkla zejména obnovy vozového parku dopravců
zajišťujících hromadnou dopravu osob. S ohledem na zmiňované snížení dotací a
zvýšení hladin vstupů hledal Dopravní podnik hlavního města Prahy nový způsob
udržení stávajícího vozového parku na potřebné úrovni. Vedení společnosti proto
rozhodlo o prodloužení životnosti části stávajícího vozového parku autobusů
provedením generálních oprav s výměnou nosného roštu. Těm ještě v letech 1992
a 1993 předcházela střední oprava většího rozsahu u 21 starších autobusů typu Karosa B731, které
v Ústředních dílnách Dopravního podniku v Praze 10 – Hostivaři
(později OZA Hostivař)
obdržely mechanickou převodovku a získaly nová evidenční čísla 3000 (později přeznačen na ev.č. 5120), 3002 a 5101
až 5119. V letech 1993 a 1994 bylo již pro generální opravu s výměnou
nosného
roštu vybráno dalších 7 starších autobusů stejného typu. Po dokončené opravě ve
Zlíně, ve společnosti Zliner, s.r.o., získaly také mechanickou převodovku a nová evidenční čísla 5121
až 5127.
V devadesátých letech minulého století prošly generální opravou také kloubové autobusy
typu Ikarus 280
ev.č. 4399 a 4491, která byla realizována firmou SURAKI v Karlových Varech. V letech 1994 až 2002 byly generální opravy
realizovány na
větším množství starších autobusů typové řady Karosa B700/C700 standardní délky a od
roku 1999 i na kloubových autobusech typu Karosa B741. Původní evidenční číslo
ani typ převodovky již změněn nebyl. Kromě Dopravního podniku hlavního města Prahy,
a.s. a společnosti Zliner, s r.o. byly v menším rozsahu realizovány i ve firmách
Kar Group, a.s.
Čáslav a v opravnách v Toužimi. Přestože opravené autobusy získaly původní
evidenční čísla, byly při opravách mezi sebou
často zaměňovány. Především u oprav provedených společností Zliner, s.r.o. mohly být
pražské autobusy, resp. jejich karoserie a náhradní díly nahrazeny i vozy jiných
dopravců. Viditelným příkladem může být např. zadní držák linkové orientace
brněnského typu na pražském autobusu typu Karosa B732 ev.č. 5680. V rámci
generálních oprav prováděných v Opravárenské základně autobusů v Hostivaři (dále
OZA Hostivař) docházelo také k záměnám evidenčních čísel pražských autobusů
standardní délky. Na linku generálních oprav byly přistavovány také zachovalé skelety vyřazených vozidel, ze
kterých se vytěžovaly využitelné náhradní díly. Na
některých na opravu přistavených autobusech byly totiž zjištěny závažné defekty
karoserie a opravu nešlo provést. Například pro opravu autobusu typu Karosa B732 ev.č. 5681 byl využit vyřazený vůz ev.č. 5610 stejného typu. Původní karoserie
autobusu ev.č. 5681 byla sešrotována.
Došlo i k situaci, kdy provozovnou navržený vůz nešel opravit vůbec. Například
zástupci OZA Hostivař v roce 1998 provozovně navrátili autobus typu Karosa B732
ev.č. 5539, která místo něj na opravu vybrala autobus ev.č. 5534 stejného typu.
Pro realizaci těchto oprav byla v OZA Hostivař zřízena speciální montážní linka,
která splňovala náročná kriteria na kvalitu ISO 9001. Probíhaly zde i opravy
autobusů dalších dopravců České republiky. Od druhého pololetí roku 1998 byly
generální opravy pražských autobusů realizovány pouze na této lince. Posledním „externě opraveným“
autobusem se stal vůz typu Karosa B732 ev.č. 5424. Přestože oprava
probíhala vzhledem k omezenému množství finančních prostředků bez větších
technických změn a s maximálním využitím původních dílů, docházelo k postupným modernizacím opravovaných vozidel. U některých autobusů se například
jednalo o dosazení elektronického informačního systému (digitálních orientací),
klimatizační jednotky, lednice, nových látkových potahů sedaček nebo o montáž protiskluzové
podlahy. Velmi odlišné bylo uspořádání interiéru - u některých vozidel byl
ponechán prostor pro kočárek v zadní části vozidla, u jiných byl nově vytvořen
v prostřední části. V návaznosti na toto provedení bylo rozdílné i rozmístění
sedadel. V průběhu roku 2002 bylo rozhodnuto o ukončení projektu generálních
oprav autobusů s výměnou nosného roštu. Posledním opraveným autobusem se stal
vůz ev.č.
5857, který opustil montážní linku v prosinci uvedeného roku. Z hlediska životnosti
lze vozidla po provedení generální opravy považovat za nová, jejich životnost se pohybuje v relaci 6
až 8 let.
V roce 2005 obdržel Dopravního podnik hlavního města Prahy, a.s. pouze jeden
nový autobus. Bylo tedy opět rozhodnuto o prodloužení životnosti nejstarších
autobusů převážně typu Karosa B741 formou opravy. Nejednalo se však o původní
generální opravu, ale pouze o střední opravu
většího rozsahu, pro kterou byla opět využita původní montážní linka
v OZA Hostivař. Vzhled autobusů byl téměř shodný s vozy opravenými v průběhu
roku 2002. Odhadovaná životnost vozidla se touto opravou prodloužila o cca
2 až 3 roky. Tento typ opravy je nyní realizován.
© CITYBUS