ÚVOD
Autobus Karosa B732.1661,
někdy též označovaný jako "B732 model '92", byl ve vysokomýtské
Karose
vyroben počátkem roku 1991. Protože se jednalo o prototypový vůz,
obdržel navíc interní označení "B17", které navazovalo na předchozí
označování prototypů a funkčních vzorků s.p. Karosa.
Autobus byl vyhotoven v městském třídveřovém provedení a byl vybaven
mechanickou pětistupňovou převodovkou. Při výrobě vozidla bylo využito
několik nových, v našem automobilovém průmyslu dosud nevídaných,
prvků, dílů a výrobních technologií. Avšak i přes tato technická
vylepšení vycházela vlastní konstrukce autobusu z tehdejší výrobkové
řady 700.
Vůz měl být pokusem o výraznou modernizaci stárnoucí řady 700, o její
technické zhodnocení a v neposlední řadě také o její výraznější změnu
vzhledu. Povedlo se asi jen to poslední. Věci neznalý cestující ve
voze nepoznal "starou Karosu" a byl překvapen jeho odlišným exteriérem,
především líbivým nátěrem. V tomto případě by se jistě dalo použít
známé pořekadlo - za málo peněz hodně muziky.
"Bé sedmnáctka" byla určitým kompromisem mezi stávajícími
Karosami a neuskutečněným projektem B831 z konce 80. let. Nakonec
sešlo i z realizace "modelu ˇ92" a tuzemští i zahraniční zákazníci si
na výraznější modernizaci"hranaté Karosy" museli počkat až do závěru
roku 1995, kdy výrobce uvedl na trh novou řadu autobusů (900).
Není bez zajímavosti, že podobně vyhlížející autobus, jako
byla "B17", postavila tehdy na bázi Karosy rakouská
firma Kutsenits. Tento byl ovšem vybaven motorem D-B,
ale to už je jiná kapitola.
|
|
PROVOZ
Prototyp "B17" byl představen
veřejnosti při příležitosti konání Všeobecné výstavy v Praze, v
květnu 1991. Budil zde zaslouženou pozornost, ostatně jako mnoho
jiných "převratných" výtvorů československého průmyslu, které zde
byly vystaveny. Realizace se dočkala jen malá část z nich. Důvodem
byla většinou neúspěšná privatizace mnoha státních podniků a jejich
následný zánik.
Autobus byl zkoušen v několika městech, ale na delší dobu
zůstal v provozu u ČSAD MHD Karlovy Vary, kde byl údajně označen
"X1". V Praze se objevil v únoru roku 1993. Byl přidělen garážím
Vršovice a obdržel "prototypové" evidenční číslo 3000, jak už bylo v
Praze zvykem. V květnu téhož roku se jela nová Karosa předvést do
Brna a zpátky do Prahy se vrátila až v měsíci listopadu. Ovšem tentokrát do
garáží Kačerov. Krátce nato se "třítisícovák" stěhoval potřetí, na
Klíčov. Zde s ním jezdil jediný řidič dělené směny /šejdry/. V roce
1994 byla u autobusu pětistupňová mechanická převodovka nahrazena
třístupňovou samočinnou, upravenou z typu 2M70.
Po zkušebním provozu nabídla Karosa, a.s. vůz DP Praha k
odkoupení. Autobus ev.č. 3000 se tak stal dne 30.května 1995
majetkem pražského dopravního podniku, závodu Klíčov. Pokud by
nabídky DP nevyužil, byla by "sedmnáctka" sešrotována. Je kuriózní,
že byl v evidenci autobusů zařazen jako typ B732.20.
V pražském provozu nebyl vůz nijak zásadně upravován.
Pokrokové elektronické informační panely, kterými byl autobus
vybaven, našly uplatnění jen na několika linkách. Osobně je pamatuji
fungující pouze na lince 201. Důvod byl prostý. Panely byly
naprogramovány v SRN a jejich "obsah" by musel být změněn opět pouze
tam. Později ani nebyly kompatibilní se současnými informačními
prvky. Do vozu byly tedy namontovány standardní držáky plastových
orientací, se kterými dojezdil.
Na vozidle se v průběhu provozu vyskytovalo značné množství
závad, především šlo o zatékání do interiéru netěsnými lepenými
spoji střechy, nekvalitně lepenými bočními skly apod.
Velké problémy nastávaly také při shánění některých náhradních dílů,
protože ty existovaly většinou jen v jediném exempláři.
Na počátku roku 2001 byl osud "třítisícováku" zpečetěn. Dne
8.března byl autobus administrativně vyřazen z evidence a
odprodán soukromé osobě. Je určitě škoda, že nebyl zachován a po
opravě zařazen do sbírek muzea MHD v Praze-Střešovicích a nebo, že
nezůstal v majetku o.z. Autobusy. Současný osud autobusu je mi znám. Je stále v provozu, i když je změněn k nepoznání a hlavně již
neslouží svému původnímu účelu, tedy k přepravě cestujících na
linkách MHD.
|
FAKTA
Vyroben: |
leden
1991 |
Označen: |
B732.1661, prototyp "B17", (u DP Praha B732.20) |
Výrobní číslo: |
31549 |
SPZ: |
1.) X
07-25, 2.) X 15-59, 3.) F 09-11, 4.) AU 62-76 |
V
majetku DP Praha: |
pod
číslem 3000 od 30.5.1995 do 8.3.2001 (zkoušen střídavě od února
1993) |
o |
o |
|
Uvítám další fotografie a upřesňující informace o provozu
autobusu Karosa B732 "B17".
e-mail
|
|