Veolia Transport Teplice - testování emulzní nafty
28. 04. 2010 Témata: -Dopravci UK, Ústecký kraj, Česká republika
Společnost Veolia Transport Teplice (VTT) používá od konce prosince 2009 v rámci ekologického projetku pro vybrané autobusy emulzní naftu, ekologičtější palivo oproti klasické naftě, které kromě životního prostředí šetří podniku i finanční prostředky. Emulzní nafta je zařazena mezi ekologická paliva, která nejsou zatížena spotřební daní. „Emulzní naftu používáme do autobusů od 23. prosince 2009. Na toto palivo jezdí 80 % našich autobusů,” říká Ing. Miloš Gaisler, technický ředitel Veolia Transport Teplice. „I když jsou výrobní náklady emulzní nafty vyšší, je cena pro uživatele v porovnáním s klasickou naftou přibližně o 4 koruny na litr nižší. Proto se kromě ekologického přínosu, který není finančně měřitelný, dá počítat i s ekonomickou efektivitou,” dodává Gaisler. Veolia Transport plánuje, že pokud se emulzní nafta v provozu osvědčí, rozšíří se její použití i na další provozy a bude zahrnovat i nová vozidla. U těch se předpokládá postupný přechod na emulzní naftu poté, co bude u jednotlivých vozů končit výrobcem garantovaná záruční doba. Na šetrnější ekologické palivo, které je plně homologováno, provozuje dopravce všechny typy autobusů, s motory splňujícími emisní normy Euro III až po novější EURO IV.
Emulzní nafta se od běžné nafty liší na první pohled barvou, je bílá jako mléko. Emulze obsahuje 9 % vody a 91 % minerální nafty včetně aditiv a emulgátorů. Emulzní naftu jako palivo pro své autobusy využívají dopravní společnosti ve Francii a Itálii. Zkušenosti s tímto palivem mají v ČR kromě VTT ještě DP Praha a DP Ostrava.
Výhody a nevýhody emulzní nafty:
+ ekologičtější palivo oproti klasické naftě (při spalování se vytváří méně pevných částic - sazí a chemických sloučenin ve spalinách, zejména oxidů dusíku, autobusy méně kouří)
+ vyšší účinnost spalování
+ nulová spotřební daň
+ eliminují se krádeže paliva, protože emulzní nafta se nepoužívá do osobních aut
- nárůst spotřeby paliva o cca. 4 až 6 %
- zákaz použití paliva do malých a rychloběžných dieselových motorů (snížená mazivost emulzní nafty čímž hrozí riziko zadření vstřikovacího systému a zničení motoru)
- v zimě je použitelná do teploty -15 °C (při nižší teplotě dochází ke zhoršení tekutosti paliva)
- technické úpravy čerpací stanice
Ekologické výhody využití emulzní nafty u různých motorů
V Nerabusu (teď už Veolia) ji lejou i do crowwwayů a už je jeden v pr…. přesně strategie Veolie šetřete náklady, nešetřete nápady
No tak jak je to doopravdy s emulzní naftou, jsme viděli u DPP. Sláva, že od ní dává ruce pryč.
Informace o tom, že emulzní nafta bude postupně tankována do autobusů po tom, co jim skončí záruční lhůta, hovoří snad za vše.
Ekologicky je na tom sice na první pohled lépe, ovšem je potřeba jí spotřebovat víc - kde je potom výhoda?
Nehledě na to, že motor jedoucí na emulzní naftu trpí jako zvíře a daleko častěji je nutné věnovat mu péči.
Tedy ta emuzlní nafta je jako nevi mmno an zimu uplne na nic protože to zamrzá už i při - 10 stupních C a navíc je snížen výkon, zanáší se filtry a ete ty vozy hulí hrozně takže zlatá klasická NM.