Solaris Tramino - hodnocení tramvají
12. 03. 2012 Témata: Polsko, Zahraničí
Po několika měsících provozu a ujetí 20.000 kilometrů je technická provozuschopnost poznaňských tramvají Tramino hodnocena až na 99%! Do konce prosince 2011 firma Solaris dodala Městskému dopravnímu podniku v Poznani již 23 tramvají této značky. První poznaňské Tramino vyjelo na linky v červenci. V současnosti po poznaňských tratích jezdí již 23 tramvají typu Solaris Tramino Poznaň. - Prvních patnáct kusů ujelo více než 20.000 km. Jejich technickou provozuschopnost hodnotíme velmi dobře. Pohybuje se na úrovni 99% - hodnotí Solaris Tramino Jan Firlik, dopravní ředitel tramvajového provozu poznaňského MPK.
Technická provozuschopnost na úrovni 99% je u nových výrobků nezvykle dobrým výsledkem. Obvykle nově dodaná vozidla veřejné dopravy na počátku provozu mají tento ukazatel značně nižší.
Přestože dodávka Tramino pro Poznaň byla zahájena v červenci, první tramvaj této značky zahájila jízdy už v lednu minulého roku. Byl to prototypový exemplář, který se MPK rozhodlo pronajmout. Tramvaj ujela v linkovém provozu na různých linkách více než 70.000 km. Jeho bezporuchovost je hodnocena velmi vysoko. Tento prototyp rovněž pomohl k provedení několika technickým změnám pro další poznaňská Tramina, jak v prostoru kabiny řidiče, tak i v prostoru pro cestující a vzhledu tramvaje.
Solaris Tramino byl také velmi dobře přijat poznaňskými cestujícími, důkazy lze nalézt na portálech sociálních sítí.
Ve stejné době, kdy první Tramino vyjelo na koleje Poznaně, firma Solaris vyhrála další soutěž na dodávku tramvají. Tentokrát bude odběratelem německé město Jena, kam bude v roce 2013 dodáno pět kusů Solaris Tramino. Budou to první tramvaje polské výroby prodané na německém trhu.
V roce 2009 firma Solaris vyhrála soutěž na dodávku 40 nízkopodlažních tramvají značky Tramino pro Poznaň, financovanou z větší části z Evropských fondů. Jejich dodávka byla zahájena v červenci 2012 a bude zakončena v březnu tohoto roku. Dodatečně objednatel využil tzv. opci, kterou dává zákon o veřejných zakázkách, a objednal dalších pět tramvají, které budou vyrobeny do konce května, tedy ještě před Mistrovstvím Evropy v kopané, kde - připomeňme - je Poznaň jedním z hostitelských měst.
Solaris Tramino, který vozí cestující v Poznani, měří skoro 32 metrů, jde o pětičlánkové, jednoprostorové, kloubové, plně nízkopodlažní vozidlo. To znamená, že uvnitř po celé délce nejsou žádné schody.
Čtvero dvoukřídlých dveří a dvoje jednokřídlé zajišťují pohodlnou a rychlou výměnu cestujících. Šířka dvoukřídlých dveří činí 1500 mm a je největší, s jakou se lze setkat na trhu nabízených tramvají.
Tramino může pojmout 229 cestujících, z toho má 48 míst k sezení. Cestování v komfortních podmínkách zajišťuje mimo jiné plně klimatizovaný prostor pro cestující, ale také pohodlná sedadla. Novátorským řešením jsou speciální kolejničky, do kterých jsou sedadla upevněna. Díky tomu je možná jejich rychlá výměna, doplnění dalších, nebo změna jejich ustavení. Velkým usnadněním pro cestující je také umístění dvou jízdenkových automatů v každém vozidle.
Ve druhém článku Tramina se nalézají místa pro vozíčkáře. Navíc je tramvaj vybavena speciálně označenými místy k sezení, pro osoby se sníženou pohyblivostí nebo osoby s dítětem.
Informační tabule pro informaci cestujícím, umístěné uvnitř vozidla, ukazují směr trasy tramvaje, hlasový systém informuje o nejbližších zastávkách. V souladu s poznaňskou tradicí má tramvaj na střeše dvě kruhové informační tabule (zepředu a zezadu), zobrazující číslo linky.
Ve vozidle je kabina řidiče oddělená od prostoru cestujících, s nezávislým systémem ventilace a klimatizace. Tradiční palubní desku zastoupily dotykové obrazovky, pomocí kterých řidič tramvaj řídí. Regulovatelné křeslo, palubní deska i stojan ale také regulace obrazovek umožňuje přizpůsobit místo podle individuálních potřeb řidiče. Výrobce myslel rovněž na ledničku, ve které lze v horkých dnech přechovávat nápoje.
Vozidlo je poháněno čtyřmi asynchronními motory firmy VEM, o výkonu každého 105 kW.
Související články