Nuselský most oslaví čtyřicátiny - za dobu svého provozu jím projely přes tři miliardy cestujících
20. 02. 2013 Témata: DP Praha, Metro, Česká republika
Za dva dny Praha oslaví 40 let od postavení Nuselského mostu. Projekt přemostění Nuselského údolí však vznikl mnohem dříve, již v roce 1903. Následujících 60 let pak připomíná historii dlouhého jednání, během kterého se projekt rušil a opět obnovoval. Studií mostu tak vzniklo hned několik. Ještě v době počátku stavby, tedy v roce 1965, nebylo plně rozhodnuto o finálním využití mostu. Původně měla v tubusu jezdit podpovrchová tramvaj, v roce 1967 bylo však rozhodnuto, že uvnitř bude jezdit metro. Od slavnostního otevření 22. února 1973 musel uběhnout ještě téměř rok, než zde pražské metro poprvé projelo. Od té doby přepravilo cca 3, 2 miliardy cestujících v 8, 2 milionech vlakových souprav.
Vlastní stavba mostu začala nenápadně v pondělí 11. ledna 1965 oplocováním prostoru v Sekaninově a Svatoplukově ulici. Obyvatelé domů ve Svatoplukově ulici museli však opustit své domovy již o několik měsíců dříve. Domy byly totiž určeny k demolici.
„Rozhodnutí o tom, že v Nuselském mostu nepojede podpovrchová tramvaj, ale metro, padlo 9. srpna 1967, tedy dva roky od zahájení stavby. Změnu dopravní koncepce provedla vláda svým usnesení,” vysvětluje Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP. V této době bylo plánováno, že most bude dokončen již v roce 1970. Ale koncem roku 1969 už bylo jasné, že termín je neuskutečnitelný.
Zajímavou podívanou zažili Pražané ve dnech 23. - 27. listopadu 1970, kdy probíhaly zatěžkávací zkoušky. Po celém Nuselském mostu přejíždělo 66 tanků a bylo sem také navezeno 3000 tun písku, aby se doplnila hmotnost ještě nedokončeného mostu. Statické zkoušky dopadly úspěšně a stavba mohla pokračovat.
V průběhu stavby tehdejší vládní představitelé rozhodli o nákupu sovětských vozů metra. Vozy Ečs byly ovšem těžší než se počítalo při projektování mostu, a proto se musela konstrukce tubusu mostu zesílit vestavbou ocelového roznášecího roštu.
Odbor výstavby Národního výboru hl. m. Prahy vydal 14. 2. 1973, tedy s tříletým zpožděním, rozhodnutí o uvedení mostu do trvalého provozu. To se však týkalo jen horní části mostu pro provoz automobilů a chodců, nikoliv tratě metra v tubusu mostu. První vlak metra projel Nuselským mostem krátce po půl čtvrté v noci 29. prosince 1973 při zkušební jízdě. Slavnostní jízda, kterou byl zahájen zkušební provoz, se uskutečnila 2. ledna 1974. Zahájení pravidelného provozu metra ještě předcházely náročné dynamické zkoušky na počátku dubna 1974, při kterých byly využity kromě nákladních automobilů, vozů metra a mechanických budičů i raketové motory. Provoz metra s cestujícími byl pak zahájen 9. května 1974 .
Finální účet za stavbu se nakonec vyšplhal na 152,7 milionů Kčs (v tomto roce byl průměrný měsíční plat 2 313 Kčs), přičemž v původním projektu bylo počítáno s 86 miliony.
Nuselský most během svého provozu zažil několik významných rekonstrukcí, první již v roce 1981, kdy se opravovaly podkladní vrstvy a izolace za úplného vyloučení automobilové dopravy. Později na přelomu let 1998 a 1999 se uskutečnila rozsáhlá oprava roznášecího roštu.
Nuselský most byl společně s pražským metrem vyhlášen stavbou století, a to v roce 2000 v kategorii Dopravní stavby. „Stavbu 20. století” vyhlásil Svaz podnikatelů ve stavebnictví pod záštitou čtyř ministerstev ČR.
Základní údaje o Nuselském mostu
- 8 – tolik let trvala stavba Nuselského mostu
- 26,5 metrů – šířka horní mostovky
- 42,5 metru – výška mostu nad Nuselským údolím
- 485 metrů – délka Nuselského mostu
- 1903 – rok, ve kterém Ing. Jaroslav Marjanko připravil první návrh Nuselského mostu
- 11. 1. 1965 – počátek stavby Nuselského mostu
- 22. 2. 1973 – slavnostní zahájení provozu mostu v rámci oslav 25. výročí „Vítězného února“ (původní název zněl Most Klementa Gottwalda)
- 2. 1. 1974 – Slavnostní jízda, kterou byl zahájen zkušební provoz metra v tubusu Nuselského mostu
- 9. 5. 1974 – zahájen ostrý provoz metra přes Nuselský most
- 22. 2. 1990 – Stanice Gottwaldova přejmenována na Vyšehrad. V tomto roce byl také most přejmenován na Nuselský most
- 2000 – rok, ve kterém byl Nuselský most vyhlášen Stavbou století v kategorii dopravních staveb
- 4000 tun – tolik měkké ocelové výztuže bylo použito na stavbu
- 22 000 m3 – tolik betonu bylo použito na stavbu
- 64 800 tun – celková váha Nuselského mostu
Fotogalerie
Výstavba Nuselské mostu - 1968
autor: archiv DP Praha
Vestavba roznášecího roštu v tubusu Nuselského mostu
autor: archiv DP Praha
Po Nuselském mostě byly během povodní v roce 2002
vedeny linky náhradní dopravy za metro C