Citybus.cz

AUTOBUSY - TROLEJBUSY - TRAMVAJE Dobré odpoledne. Dnes je Čtvrtek, 19. Prosince 2024


Dopravní podnik hlavního města Prahy - 40 let od ukončení provozu dvounápravových tramvají

10. 05. 2014 Témata: DP Praha, Tramvaje, Česká republika

logo_dp_prahaAčkoliv Pražané 9. května 1974 především vítali zahájení provozu metra, současně se s trochou nostalgie loučili se svými „starými” dvounápravovými tramvajemi, ale i s profesí průvodčích v pražské MHD. O 40 let později cestující opět získali možnost do těchto tramvají nastoupit a svézt se tak třemi mimořádnými linkami.

Ukončení provozu starých tramvajových vozů si Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připomenul 9. května 2014 mimořádným provozem tří symbolických tramvajových linek (č. 3 na trase Výstaviště Holešovice - Vozovna Pankrác, č. 18 v trase Podbaba - Vozovna Pankrác a č. 23 na trase Podbaba - Spořilov).

Jak metro nahrazovalo pražské tramvaje

Výměna vozového parku pražských tramvají byla zahájena v první polovině padesátých let 20. století, kdy se v pravidelném provozu začaly objevovat sériově dodávané čtyřnápravové tramvaje typu T1. K nim poté od roku 1962 začaly masově přibývat legendární tramvaje T3.

Jak je patrné z článku z dobového tisku, dopravce chtěl dokončit kompletní obnovu vozového parku dříve. Jeden z plánů hovořil  o roku 1970:

V roce 1970 jen T3 (31. 1. 1967, Večerní Praha)
Praha (pa). Od okamžiku, kdy do pražských ulic vyjela koňka, uplynulo již 111 let, pásy kolejnic si namířily do všech koutů Prahy a ořů, prohánějících se po nich stále přibývalo. Pak se mezi ty staré tramvaje z Kolbenky připletly T1, krátce nato T3… V novinách se postupně objevovaly informace, kdy budou jezdit jen nové tramvaje. Ta nejčerstvější informace hovoří o tom, že v roce 1970 by vozový park pražské tramvajové dopravy měl být celý vyměněn. Na IV. celostátní spartakiádě se objeví jako posily ještě staré tramvaje, ale prý opravdu jen jako posily.
Dnes jezdí na 14 linkách nové tramvaje. Aby mohly jezdit i na těch zbývajících třinácti je zapotřebí: zrekonstruovat trať (předělat trolejové vedení pro pantografy, uzpůsobit oblouky, upravit podloží kolejí, vyměnit kabely, postavit měnírny a zakoupit nové tramvaje).

Před koncem roku 1973 jezdily dvounápravové tramvaje ještě na linkách č. 3, 7, 9, 18 a 23. Nejdříve se od 17. prosince 1973 objevily nové vozy na „trojce” a od 15. ledna 1974 také na lince č. 9. Zbývající tři linky se starými vozy vozily cestující až do ukončení denního provozu 8. května 1974.

Na linkách č. 18 a 23 byly nasazovány obousměrné motorové vozy s vlečnými vozy „krasin” (alespoň částečně prvními nízkopodlažními vozy v pražské MHD), na „sedmičce” jezdily vzhledem k výluce tratě na Žižkově jen tři sólo motorové obousměrné vozy.

„Úplně poslední staré tramvaje byly zataženy do vozovny Vokovice až po půlnoci 9. května. Jako zcela poslední přijel v 1.12 h do vozovny Vokovice vlak linky č. 18. Byl to úplně poslední pravidelný vlak složený z obousměrných dvounápravových vozů v pražských ulicích v pravidelném provozu. Poslední spoj do vozovny Pankrác zatáhl o pouhé dvě minuty dříve,” popisuje provoz posledních starých pražských tramvají Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Slavnostní defilé na závěr

9. května 1974 odpoledne projel Prahou na rozloučenou konvoj dvounápravových tramvají, kterým byla přeprava starým typem tramvají pro veřejnost oficiálně ukončena. Konvoj se mj. rozloučil i s tramvajovou tratí v Budějovické ul. na Pankráci, která byla od toho dne trvale zrušena. V průvodu jelo celkem šest vlaků. V čele byl vyhlídkový motorový vůz 500, za kterým následovaly soupravy „oblečené” jako linky č. 3, 7, 18 a 23. Trojka reprezentovala poslední linku, na které jezdily třívozové vlaky, zbývající tři připomínaly poslední linky se starými vozy.

„Konvoj uzavíral vlak Kroužku přátel městské dopravy symbolicky označený písmenem K (2172+1502), který tak byl před čtyřiceti lety úplně posledním starým vlakem v tramvajové síti. To ještě nikdo netušil, že od roku 1991 se staré tramvaje do pražských ulic přece jen vrátí, a to v podobě historické linky č. 91,” zakončuje vzpomínání na poslední den starých tramvají v Praze Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Přehled tras na jednotlivých linkách dne 9. května 2014

• Tramvaj na lince č. 3 od 10.56 hodin (výjezd ze zastávky Staroměstská) do 16.28 hodin v úseku Výstaviště Holešovice (smyčka) - Strossmayerovo náměstí - Staroměstská - Štěpánská - Náměstí Bratří Synků - Vozovna Pankrác. Přibližný interval 2 hodiny.

• Tramvaj na lince č. 18 od 11.22 hodin do 18.02 hodin v úseku Podbaba - Hradčanská - Letenské náměstí - Staroměstská - Svatoplukova - Náměstí Bratří Synků - Vozovna Pankrác. Přibližný interval  2 hodiny 20 minut.

• Tramvaj na lince č. 23 od 11.32 hodin (výjezd ze zastávky Hradčanská) do 18.08 hodin v úseku Podbaba - Hradčanská - Staroměstská - Štěpánská - Náměstí Bratří Synků - Michelská - Spořilov. Přibližný interval  2 hodiny 20 minut.


8. května 1974 -  poslední vypravení dvounápravových vozů na pravidelné linky

autor: Vlastimil Pilař

2215

2270

18


9. května 1974 -  slavností rozlučkový konvoj

autor: archiv DP Praha

rozluckovy_pruvod_09_05_1974_foto1

rozluckovy_pruvod_09_05_1974_foto2

rozluckovy_pruvod_09_05_1974_foto3


9. května 2014 - 40 let výročí od ukončení provozu

autor: Citybus.cz

2172

2172-1

2172-4

2172-5

2172_6

2210_1

2210_2

2272-2

2272-3

2272-4

2272-5

2272-6

2272-7

2272-9

1200

1200_1

1522

1522_1

1522_2

z2172-2

z1562

z2172-3

z2210

ztabule

ztabule_1

Autor: TZ-DPP # # Zobrazeno: 5,153x     _________




Vložte příspěvek