Československý dopravák - Historie provozu autobusů typu Karosa B 731 v pražském Dopravním podniku
21. 05. 2015 Témata: Multimédia, Video
Poslední číslo časopisu Československý Dopravák se věnuje v prvním dílu obsáhlé monografie autobusům Karosa B 731 ve službách Dopravního podniku hlavního města Prahy.
Ukázky z článku:
V letech 1982 až 1995 postupně zakoupil DP Praha bezmála tisíc těchto třídveřových vozidel s automatickou převodovkou a provozoval je téměř 32 let. Na konci sedmdesátých let minulého století se významnou měrou podílel na vývoji a testování nového výrobku, v pozdějších letech se zasloužil o jeho mnohá vylepšení.
…v prosinci roku 1982 bylo technickým úsekem koncernového podniku Autobusy vydáno čtyřstránkové prohlášení nazvané „Všem našim řidičům autobusů”, které nebylo v rámci interní dokumentace specifikováno žádným číselným označením. Jeho obsahem byl soubor základních instrukcí pro řidiče týkajících se provozu a techniky nového vozidla. “Naše společnost svěřuje do vašich rukou nový typ československého autobusu městského charakteru. Má označení B 731 a jeho finanční hodnota je 400 000,- Kčs. Vozidlo je dílem vyspělých dělníků, konstruktérů a technologů n. p. KAROSA a vzniklo v úzké spolupráci také s naším podnikem. Odráží se v něm i řada požadavků našich provozních a dílenských pracovníků. Je technicky mnohem složitější, proto je jeho obsluha náročnější a vyžaduje vyšší technické znalosti i od řidiče”…
… ani následující provoz autobusů Karosa B 731 se však, kromě popisovaných nedostatků zpočátku provozu, neobešel bez dalších problémů. V denním tisku se dokonce v listopadu roku 1986 objevil názor, že tento typ autobusu svým uživatelům k efektivnosti dopravy a její pravidelnosti příliš nepomohl. Stížnosti mnoha dopravců v Československé socialistické republice se stále týkaly zavíracího systému dveří. Vysoká poruchovost byla shledávána také u automatických převodových skříní…
…koncernový podnik Autobusy v roce 1987 obdržel také zkušební vůz modernizovaného typu Karosa B 731.20 s přeplňovaným motorem, který byl ke zkouškám pod ev. č. 5000II opět přidělen do kačerovských garáží, jak bylo pro vozidla v testovacích provozech pro období 80. let minulého století charakteristické. V září téhož roku podnik získal další 4 takovéto sériově vyrobené autobusy v bílo-červeném provedení, přidělil je do stejné garáže a opatřil evidenčními čísly 5001 až 5004 v nové číselné řadě…
Celý článek obohacený o mnoho dobových fotografií naleznete na sedmnácti stranách posledního vydání časopisu Československý Dopravák.
Seznam prodejních míst časopisu.