Plzeňské městské dopravní podniky - ostrý provoz Elektrobusů Škoda Perun High Power
29. 05. 2015 Témata: Česká republika
Dnes poprvé vyrazily do ostrého provozu na pravidelné linky v Plzni dva nejnovější moderní elektrobusy, které byly vyvinuty a vyrobeny plzeňskou společností Škoda Electric. Zároveň byla do provozu uvedena nová nabíjecí stanice ze Škodovky. Celý projekt vývoje elektrobusů včetně stavby nabíjecí stanice je zastřešen prestižním evropským projektem ZeEUS (Zero Emision Urban Bus System), který se věnuje různým řešením elektromobility v oblasti veřejné dopravy. Vozy budou nasazovány na linky číslo 27 a 33.
Elektrobus využívá bateriové články Li-ion (lithium-iontové) se schopností generování vysokého výkonu. Lze jej rychle (v intervalu 6 - 8 minut) dobít na plnou kapacitu s výkonem až 600 kW / proudem až 1000 A. Takto zotavený elektrobus je připraven na dalších 30 km jízdy a tímto způsobem může operovat v podstatě nepřetržitě. Jedná se o plnohodnotný městský nízkopodlažní autobus s přepravní kapacitou 82 cestujících (27 + 1 sedících) a maximální rychlostí až 80 km/hod. Možná je navíc volitelná výbava v různých úrovních dle požadavků zákazníka.
Dobíjení zajišťuje plně automatická nabíjecí stanice Škoda, která dobijí baterie na dalších několik desítek kilometrů čistě elektrického provozu za 6 až 8 minut. Propojení e-busu a dobíjecí stanice se provádí pomocí plně automatizovaného dobíjecího ramena s kontakty umístěnými na střeše vozidla.
Elektrobus Škoda Perun HP bude od počátku roku 2015 v testovacím provozu v Plzni na linkách dopravního podniku v rámci evropského projektu ZeEUS (Zero Emission Urban System). Cílem projektu ZeEUS je detailní sběr provozních dat a klíčových parametrů, která povedou k nejlepšímu řešení v oblasti elektromobility pro veřejnou dopravu a stanovení další strategie vývoje. Zapojenými městy jsou kromě Plzně: Barcelona, Londýn, Stockholm, Münster, Bonn a Cagliari. Koordinátorem projektu je mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu - UITP. Partnerství pod hlavičkou projektu uzavřely Škoda Electric, Plzeňské městské dopravní podniky, Plzeňská teplárenská a také Západočeská univerzita v Plzni, která se zabývá vyhodnocením projektu.