Nová trolejbusová trať a 105 autobusů na CNG v Ostravě
25. 10. 2015 Témata: -Dopravci MK, DP Ostrava, Moravskoslezký kraj, Česká republika
Nová trolejbusová trať na Hranečník, plnicí stanice CNG a 105 nových nízkopodlažních autobusů s pohonem na CNG byly dnes slavnostně uvedeny do provozu v Dopravním podniku Ostrava a.s. Slavnostní událost, které se zúčastnila řada významných hostů, se uskutečnila na budoucím terminálu Hranečník a v areálu dílen ostravského dopravního podniku v Ostravě-Martinově. Uvedené investice byly dotovány z Programu švýcarsko-české spolupráce, resp. z Operačního programu životní prostředí se spoluúčastí statutárního města Ostravy a Dopravního podniku Ostrava.
Na volném prostranství před zbrusu novou plničkou CNG v areálu dílen ostravského dopravního podniku se dnes za účasti významných hostů, mezi nejvýznamnější patřil švýcarský velvyslanec Markus-Alexander Antonietti, náměstek ministra životního prostředí Vladimír Mana, náměstek ostravského primátora Ivo Hařovský a náměstek hejtmana moravskoslezského kraje Daniel Havlík, uskutečnilo slavnostní uvedení do provozu několika přínosných projektů. V rámci strategie Zelená a čistá Ostrava 2025, se kterou v roce 2013 přišel dopravní podnik ve snaze o ekologizaci a zvýšení komfortu městské hromadné dopravy, se daří naplňovat její cíle a akční plány. Úspěšně zvládnuté procesy žádostí o dotace z evropské unie a evropských dotačních programů se již dříve projevily v obnově drážních vozidel nebo modernizaci tramvajové infrastruktury. Nyní na tyto projekty navazují další, které opětovně zdůrazňují příklon ostravské městské hromadné dopravy k jejím ekologickým formám. „Všechny dnes slavnostně uváděné projekty, ať již nová trolejbusová trať s napojením na terminál Hranečník nebo dodávka 105 nových nízkopodlažních autobusů včetně kapacitní plničky na CNG, vytváří společně s již realizovanými projekty potřebné synergické efekty nejen v rámci MHD, ale celého města Ostravy”, sdělil ředitel ostravského dopravního podniku Roman Kadlučka.
Projekt výstavby trolejbusové dráhy úspěšně realizovala brněnská akciová společnost OHL ŽS a kromě nové tříkilometrové tratě zahrnovala stavba i zřízení pěti bezbariérových zastávek a rekonstrukci měnírny. Projekt v hodnotě 60 milionů korun byl z 85 % financován z Programu švýcarsko-české spolupráce, 15 % pak hradil rozpočet statutárního města Ostravy.
Druhým významným projektem, který zároveň otevírá zcela novou etapu v procesu ekologizace vozového parku ostravského dopravního podniku, je dodávka 105 nových nízkopodlažních autobusů s pohonem na zemní plyn. Celkem 90 dvanáctimetrových a 15 osmnáctimetrových vozidel nahrazuje stejný počet neekologických dieselových autobusů, které byly až dosud v Ostravě provozovány. Výrobcem nových autobusů je polská společnost Solaris Bus & Coach, dodavatelem pak na základě výsledků veřejné zakázky její české zastoupení. První dodané autobusy na ostravské linky MHD vyjely minulý týden, 6. října.
S dodávkou autobusů s pohonem na zemní plyn úzce souvisí dokončení a zprovoznění nové velkokapacitní plničky CNG. Náročnou stavbu v hodnotě 55 milionů korun realizovala pro městského dopravce v areálu dílen v Ostravě-Martinově havířovská společnost GASCONTROL. Svými parametry, výkonem 3000 Nm3/hod. a obsluhou 24 autobusů za hodinu, patří tato plnička k nejvýkonnějším ve střední Evropě.
Dodávka nových autobusů i plnička CNG jsou v rámci projektu „Autobusy CNG v DPO” v celkové hodnotě 768 milionů korun financovány 85 procenty z evropských fondů (Operační program Životní prostředí 2007 - 2013), pět procent dotace kofinancovalo ministerstvo životního prostředí a deset procent doplatil dopravní podnik.
„Severní Morava, a město Ostrava zvlášť, trpí zhoršenou kvalitou ovzduší, kterou způsobuje nejen těžký průmysl a lokální topeniště, ale i automobilová doprava. Zlepšení kvality ovzduší v Moravskoslezském kraji patří mezi priority MŽP, a proto usilujeme o řešení tohoto problému několika způsoby. Jedním z nich je podpora tzv. čisté mobility ve městech sužovaných zhoršenou kvalitou ovzduší, např. formou dotací z evropských fondů pro vozidla na alternativní pohon. Jen pro představu, výměna jednoho starého autobusu emisní třídy Euro 0, který najede ročně 52 tisíc km, za nový ekologický na CNG představuje roční snížení škodlivých emisí téměř o 1 tunu,” zdůraznil náměstek ministra životního prostředí Vladimír Mana.
Slavnostní uvedení nové trolejbusové tratě i autobusů a plničky na CNG do provozu vyvrcholilo symbolickým přestřižením pásky, které vytváří výrazný milník v historii Dopravního podniku Ostrava a s ohledem na výrazné ekologické aspekty i významnou událost celého regionu.