Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova - Audit v dopravním podniku odhalil nestandardní odměny a špatné hospodaření
27. 10. 2015 Témata: -Dopravci UK, Ústecký kraj, Česká republika
Představenstvo dopravního podniku zadalo audit hospodaření Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova, a. s. Kontrola odhalila nestandardní odměny a špatné hospodaření. Auditoři prověřovali dopravce v období od 1. 1. 2012 do 6. 5. 2015, tedy po dobu působení předchozího představenstva.
Zaměřili se na vztahy s dodavateli a odběrateli, na odměňování zaměstnanců, na vnitřní řízení a další oblasti.
Kontrola poukázala na to, že vydělané peníze se neinvestovaly zpátky, například do obnovy vozového parku nebo nemovitého majetku. Výsledkem je zanedbaný vozový park trolejbusů na kraji životnosti a snížená hodnota firmy.
Druhým velkým problémem, který konstatovali auditoři, byla ztrátová linka do Prahy. Prokazatelně byla ztrátová i před vstupem konkurence na trh (Student Agency), která ještě ztrátu dopravního podniku prohloubila. Linka byla v mínusu stovky tisíc korun měsíčně, za celé prověřované období podnik prodělal jen na pražské lince skoro jedenáct milionů korun. Až nové vedení prodělečnou linku do Prahy zrušilo.
Odměny pro bývalého ředitele vyhodnotili auditoři v posledním roce jako neprůhledné a neprůkazné, některé jednotlivé vyplacené odměny nebyly projednány v zápisech z představenstva nebo dozorčí rady. V té době dopravní podnik měl za sebou neúspěšná výběrová řízení na zajištění dopravy v Ústeckém kraji i jinde. DPCHJ tak přišel o linkovou dopravu, musel propouštět desítky lidí, prodávat autobusy. Přesto byla vyplacena bývalému řediteli mnohasettisícová odměna za dobré hospodaření. „Tato odměna byla schválena týden po říjnových volbách. Mimořádné odměny byly ve výši 800 tisíc korun, vyšší než v minulých letech. Navíc se díky odměnám zvýšil základ, ze kterého byla vyplacena konkurenční doložka, vázaná na první čtvrtletí 2015. Bývalý ředitel si tak přišel na 1,2 milionu korun na konkurenční doložce, plus odměny, tedy dva miliony korun. Podnik to stálo cca 2,5 milionu. Považujeme takové odměny za neetické a nemorální v době, kdy společnost ztratila velkou část vnějších příjmů. Nový ředitel žádnou konkurenční doložku nemá, má standardní pracovní smlouvu,” popsal předseda představenstva a radní Jaroslav Komínek.
Nové vedení města po nástupu apelovalo, aby byla svolána co nejdříve valná hromada, to se však nestalo. I díky tomu mohly být vyplaceny tak vysoké odměny. „Bývalé vedení města nás na zastupitelstvu ujišťovalo, že k žádným sporným či nevratným rozhodnutím v mezidobí nedojde. Evidentně tomu bylo jinak,” uvádí náměstek primátora a člen představenstva DPCHJ Marek Hrabáč.
Nyní jsou zvažovány právní kroky. „Na základě okolností zjištěných auditem v oblasti odměňování je zvažováno trestní oznámení pro podezření z páchání porušení při správě majetku eventuálně zpronevěry a podvodu. V rovině občanskoprávní by se případně mohla řešit náhrada škody, to se týká například provozu dlouhodobě ztrátové linky do Prahy, kterou si nikdo neobjednal,” konstatoval Hrabáč. Odměňování ředitele organizace bylo navázané pouze na jeden indikátor, a to výsledek hospodaření, který může být vysoký neinvestováním do obnovy majetku a odkládáním investic. Jako další negativum byly hodnoceny zásahy bývalého ředitele do tvorby cen za kilometr pro výběrová řízení. Například dle auditu na poslední chvíli změnil kalkulovanou cenu tím, že ji zvýšil. To je hodnoceno jako špatné manažerské rozhodnutí, které přispělo k tomu, že dopravce neuspěl ve výběrových řízeních.
Audit neodhalil žádné „podezřelé” vztahy s odběrateli či dodavateli, kvitoval také nízké úvěrové zatížení společnosti. Kladně je hodnocena také plnička CNG, která byla zprovozněna v letošním roce.