Citybus.cz

AUTOBUSY - TROLEJBUSY - TRAMVAJE Dobré ráno. Dnes je Pondělí, 18. Listop. 2024.


Dopravní podnik hlavního města Prahy - 30 let linky B pražského metra

06. 11. 2015 Témata: DP Praha, Metro, Česká republika

logo_dp_prahaŽlutá linka pražského metra zahájila svůj provoz 2. listopadu 1985 ve stanici Náměstí Republiky. Ve svých počátcích mělo „béčko“ pouhých sedm stanic a měřilo 4,9 kilometru. Dnes je trasa se svými 24 stanicemi a více než 25,7 kilometry nejdelší v systému pražského metra. Z 24 stanic jich je 15 bezbariérových. Nejkratší mezistaniční úsek na trase B je mezi stanicemi Můstek a Národní třída – 500 m, nejdelší úsek je pak mezi stanicemi Smíchovské nádraží a Radlická – 2140 m.

metro-b-uvod

Historická data

2. 11. 1988 zprovozněn první úsek trasy B Smíchovské nádraží – Sokolovská (dnes Florenc).

26. 10. 1988 zprovozněn druhý úsek (označený jako III.B) Smíchovské nádraží – Dukelská (dnes Nové Butovice).

22. 2. 1990 přejmenovány některé stanice metra, na provozovaných úsecích I.B a III.B se to týkalo těchto stanic: Dukelská ↔ Nové Butovice, Švermova ↔ Jinonice, Moskevská ↔ Anděl a Sokolovská ↔ Florenc.

22. 11. 1990 zprovozněn třetí úsek (označený jako II.B) ze Sokolovské na Českomoravskou.

11. 11. 1994 zprovozněn čtvrtý úsek (označený jako V.B) z Nových Butovic na Zličín, současně zprovozněno depo Zličín a spojka z trasy do depa.

8. 11. 1998 zprovozněn pátý a zatím poslední úsek (označený jako IV.B) z Českomoravské na Černý Most, a to bez stanic Kolbenova a Hloubětín.

16. 10. 1999 je otevřena stanice Hloubětín.

8. 6. 2001 je otevřena stanice Kolbenova, ta je dosud stanicí s nejmenším obratem cestujících v síti pražského metra.

30 let linky metra B - video:

Vybrané technicko-provozní údaje

Provozní délka trasy je 25,7 km a je nejdelší z linek pražského metra.

Nejkratší mezistaniční úsek na trase B je mezi stanicemi Můstek a Národní třída – 500 m, nejdelší úsek pak je mezi stanicemi Smíchovské nádraží a Radlická – 2140 m.
V celkově je nejkratší úsek Muzeum – Hlavní nádraží na lince C – 425 m a nejdelší také na trase C Nádraží Holešovice – Kobylisy – 2748 m.

Nejmělčí jsou na trati B stanice ležící v úrovni terénu, nejhlouběji je uložena stanice Můstek - 40,3 m.

Jízdní doba z konečné na konečnou trvá 41 minut, nejkratší interval 140 sekund.

2304

Vlaky metra 8171 na Smíchovském nádraží zachytil v listopadu 1985, autor: Ing. Vlastimil Pilař

metro-b-35

autor: Ing. Vlastimil Pilař

metro-b-36

autor: Ing. Vlastimil Pilař


Zajímavosti

Protože po zahájení provozu prvního úseku neměla trasa svoje depo, najížděly sem soupravy s depa Kačerov. Spojka mezi trasami B a C je realizována smyčkou ve stanici Florenc.

Depo Zličín bylo přes kolej, sloužící jako zkušební trať, a dále vlečkou napojeno na železniční síť do železniční stanice Praha – Zličín, z této vlečky bylo také přímé spojení do areálu bývalého zličínského areálu ČKD Tatra Smíchov/Siemens. Obě tato spojení jsou dnes již zrušena.

V době, kdy se projektoval úsek I.B, došlo k dohodě mezi ČSSR a SSSR. Současně se stanicí Moskevská (dnes Anděl) v Praze, která byla ztvárněna do podoby evokující vizuální vzhled stanic moskevského metra, byla v Moskvě 6. 11. 1985 otevřena na černé lince (někdy označovaná 9) stanice Pražskaja, která svou architekturou zase připomínala stanice v Praze na trase C. Paradoxem je, že zatímco v Praze se stanice přejmenovala, v Moskvě se jmenuje stále stejně.

Otevírání nových úseků metra přinášelo vždy rozsáhlé změny v povrchové dopravě:

letak_ceskomoravska

V době, kdy byla trasa B projektována, byla oblast Vysočan nejvýznamnější průmyslovou oblastí Prahy, do které denně mířili tisíce dělníků a techniků. Než došlo k realizaci úseků II.B a především IV.B, zdejší továrny přestaly existovat. Protože se spěchalo s otevřením úseku na Černý Most, byl zprovozněn bez stanic Kolbenova a Hloubětín. Hloubětínská stanice, obsluhující zdejší sídliště, byla otevřena za necelý rok. Dlouho byl ale otevřený osud stanice Kolbenova, kde okolo opravdu není v současnosti téměř nic. Nakonec byla v minimalistickém vzhledu téměř tři roky po zahájení provozu na úseku IV.B dokončena i tato stanice. Ale dodnes jde o nejméně zatíženou stanici v síti metra. Snad jednou developeři využijí zdejší území po zlikvidovaných halách koncernu ČKD a stanice najde své uplatnění.

Dokumenty:

Intervaly linky B v roce 1989

jr-b

Fotogalerie:

Autor: Archiv Dopravního podniku hlavního města Prahy

metro-b-1

metro-b-2

metro-b-3

metro-b-5

metro-b-21

metro-b-4

metro-b-6

metro-b-7

metro-b-8

metro-b-9

metro-b-10

metro-b-11

metro-b-12

metro-b-13

metro-b-14

metro-b-15

metro-b-16

metro-b-17

metro-b-18

metro-b-19

metro-b-20

Autor: Citybus.cz

metro-b-22

metro-b-46

metro-b-30

metro-b-32

metro-b-33

metro-b-34

metro-b-37

metro-b-38

metro-b-39

metro-b-40

metro-b-41

metro-b-42

metro-b-43

metro-b-44

metro-b-45

metro-b-23

metro-b-24

metro_be

Ikarus 280.08 ev.č. 4513 nasazený na linku XB vedenou v trase Na Knížecí - Nové Butovice při napojování nové trasy V.B Nové Butovice - Zličín, 16.7.1994 Na Knížecí

Ikarus 280.08 ev.č. nasazený na linku XB vedenou v trase Na Knížecí - Nové Butovice při napojování nové trasy V.B Nové Butovice - Zličín, 16.7.1994 Na Knížecí

autor: Michal Babický:

metro-b-31

Autor: TZ-DPP # # Zobrazeno: 12,268x     _________




Vložte příspěvek