Dopravní podnik hlavního města Prahy - zahájení testovacího provozu na lince číslo 6
03. 02. 2016 Témata: DP Praha, Hl. m. Praha, Tramvaje, Česká republika
Testování tramvaje EVO1 s cestujícími na pravidelném oběhu začalo 1. února 2016 na lince číslo 6, pořadí 3. Pokud projde náročnými zkouškami, stane se první jednočlánkovou plně nízkopodlažní tramvají, která bude jezdit v České republice.
Do pražských Opraven tramvají byla hrubá stavba prototypu tramvaje EVO1 dovezena z Aliance TW Team, obchodního sdružení firem PRAGOIMEX, Krnovských opraven a strojíren a VKV Praha. Následovalo zkompletování tramvaje, série úprav a prací na prototypu včetně lakování vnějších a vnitřních částí vozu, montáž klimatizace pro cestující nebo položení podlahy a zasklení oken. Všechny tyto práce probíhaly v Opravně tramvají DPP.
Dopravní podnik hl. m. Prahy představil novou nízkopodlažní tramvaj - EVO1 dne 9.6.2015 za účasti náměstkyně primátorky Evy Kislingerové, generálního ředitele DPP Jaroslava Ďuriše a vedoucího projektu EVO1 Rudolfa Johna.
V období mezi červnem a zářím tohoto roku byly na vozidle prováděny typové zkoušky předepsané platnou legislativou a Drážním úřadem jako například zkouška součinnosti brzd, zkouška hlučnosti a vibrací a zkušební provoz bez cestujících. Pokud se daný koncept tramvajového vozidla osvědčí a bude o něj zájem, Opravna tramvají naváže další spolupráci s autory prototypu tramvaje - Aliancí TW Teamu, a bude se tak podílet na sériové výrobě tramvaje EVO1. V rámci Aliance TW Teamu byly pro tramvaje typu EVO provedeny náročné výpočty pevnosti a odolnosti vozové skříně proti nárazům podle nových evropských norem v Ústavu aplikované mechaniky v Brně. Pro jejich ověření byla provedena koncem května 2015 jedinečná a u tramvají neobvyklá nárazová zkouška - crash test, která potvrdila správnost výpočtových postupů projektantů tramvají typové řady EVO.
Tramvaj k otestování včetně zkoušky vozu v provozu s cestujícími zapůjčila Dopravnímu Podniku firma PRAGOIMEX. „Na vývoji tramvaje EVO1 spolupracujeme s firmou PRAGOIMEX. Nyní musí samozřejmě projít všemi testy a následnou homologací vozidla. V další fázi vývoje budeme mít možnost otestovat ji v pražském provozu a kromě splnění všech technických parametrů, nás také bude zajímat hodnocení od cestující veřejnosti,” řekl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel a předseda představenstva DPP.
V ulicích hlavního města bude snadné tramvaj ve zkušebním provozu rozlišit - její neotřelý design podtrhne žluto-bílo-černé provedení zvolené pro zkoušky v Praze. Další nezvyklostí je, že je tramvaj nízkopodlažní a zároveň jednočlánková, podobný typ není v Česku zatím k vidění. V Liberci sice jezdí tramvaj stejného typu, je ale dvoučlánková a je označená jako EVO2.
Tramvaj EVO1, známá jako „Evička”, byla poprvé veřejnosti oficiálně představena v červnu 2015 na veletrhu Czech Raildays 2015 v Ostravě.
V Praze byla prezentována 16.9.2015 v rámci akce “Zažít MHD jinak“. V tento den byla nasazena na vložené pořadí linky číslo 9. Zkušební provoz s cestujícími na pravidelném oběhu byl zahájen 1.2.2016 na třetím pořadí linky číslo 6.