ARRIVA Východní Čechy - testování elektrobusu SOR EBN 8
04. 03. 2016 Témata: ARRIVA, Česká republika
V pátek odpoledne vyjede ve 13:05 na linku číslo 4 chrudimské MHD nový elektrobus. Arriva východní Čechy ho má zapůjčený k testovacímu provozu až do 20. března a během této doby se s ním cestující potkají na linkách 1, 2, 3 a 4. Jeho každodenní ranní řidičkou v chrudimských ulicích bude paní Hana Zahradníková.
„Elektrobus měří 8 metrů, uvnitř je 16 sedaček a místo pro kočárek nebo invalidní vozík,” říká ředitel Arrivy východní Čechy Jindřich Poláček. „Výrobcem je východočeská firma SOR Libchavy, elektrobus to tak k nám měl jen kousek. V garážích jsme mu ve čtvrtek postavili dobíjecí stanici a dnes odpoledne může vyrazit do provozu s cestujícími.”
Kdy a kde potkáte chrudimský elektrobus
V pracovní dny:
- Linka číslo 1: 8:33-12:00, 14:33-18:43
- Linka číslo 2: 4:25-4:40, 7:28-7:48, 21:30-22:10
- Linka číslo 3: 4:42-7:25, 19:17-21:22, 22:38-22:58
- Linka číslo 4: 13:05-14:32, 18:55-19:07, 22:25-22:37.
V sobotu bude elektrobus v provozu v chrudimských ulicích od 13 do 21 hodin střídavě na linkách č. 3 a 4.
SOR EBN 8 při testování v Praze
Proč testuje Arriva elektrobus v Chrudimi
„Chtěl bych elektrobus ukázat v provozu cestujícím i zástupcům měst a obcí v našem regionu. Je sám o sobě dražší, než běžné naftové autobusy, ale teď by mohla být šance požádat na jejich nákup o evropské dotace,” doplnil Poláček. „Ekologická doprava má smysl i v menších městech, jako je Chrudim. V Arrivě provozujeme už tři elektrobusy - jeden v Jeseníkách a dva v Praze. Rád bych jejich provoz rozšířil, aby v tomto výčtu figurovaly i východní a střední Čechy.”
Elektrobus bude nasazen v pravidelném provozu na běžných spojích chrudimské MHD. Cestující se jím mohou svést za stejných podmínek, jako jakýmkoliv jiným autobusem ve městě „Jedná se o testovací provoz, proto se může stát, že v některých případech bude muset do garáže na testy, prohlídku, dobíjení a podobně, v takovém případě by za něj zaskočil klasický naftový autobus, budeme se ale snažit, aby jezdil každý den co nejvíc,” uzavřel Jindřich Poláček.
Na jedno nabití ujede elektrobus 130-150 km. Maximální dojezd prázdného vozidla může být až 250 km, ale záleží na typu provozu, ve kterém se pohybuje. Baterie se dobíjí dvěma způsoby - pomalým nabíjením 3× 400 V/32 A, nebo rychlonabíjením 3× 400 V/250 A. Dobíjení z 30 % na 100 % kapacity trvá v prvním případě 7-8 hodin, ve druhém maximálně hodinu.
Při brždění nebo jízdě z kopce vozidlo rekuperuje a dobíjí touto energií vlastní baterie. Velmi dobře se elektrobus chová na sněhu, pomáhá mu zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi. „První elektrobusy jsou v provozu 5 let a stále jezdí na první sadu baterií s drobnou obměnou jednotlivých článků,” říká Aleš Lipavský, zástupce obchodního ředitele SOR.
Ilustrační fotografie - SOR EBN 8 při testovacích jízdách v Praze