Citybus.cz

AUTOBUSY - TROLEJBUSY - TRAMVAJE Dobrý večer. Dnes je Pondělí, 23. Prosince 2024.


Dopravní podnik EMT města Madridu objednává 82 autobusů Mercedes-Benz na zemní plyn

05. 06. 2016 Témata: Zahraničí

logo_ets_1Stuttgart / Madrid - Dopravní podnik EMT španělského hlavního města Madridu se svými přibližně 3,2 miliony obyvatel sází u autobusové dopravy již mnoho let na alternativní pohony. Nejpoužívanějším alternativním pohonem bude plynový motor. Do dnešního dne bylo možné díky nasazení vozidel poháněných zemním plynem dosáhnout snížení emisí o více než 80 procent. Objednávkou 82 autobusů Mercedes-Benz Citaro NGT (Natural Gas Technology) se Dopravní podnik EMT města Madridu (Empresa Municipal de Transportes de Madrid) nadále plně orientuje na tuto ekologickou pohonnou techniku.

Vozový park bude tvořit 40 kloubových autobusů na zemní plyn Mercedes-Benz Citaro G délky 18 metrů a 42 sólových vozidel na zemní plyn Mercedes-Benz s délkou 12 metrů. Nový Citaro NGT s plynovým motorem nastavuje nová měřítka, co se týče šetrnosti k životnímu prostředí a pohodlí. Autobus je bez omezení schválen pro používání bio zemního plynu podle normy DIN 51624. To znamená, že bilance emisí CO2 se stává ještě zajímavější: pak totiž autobus na zemní plyn jezdí s téměř neutrální bilancí emisí CO2. Kromě toho má plynový motor citelně nižší hlučnost oproti srovnatelnému dieselovému motoru. V závislosti na jízdním režimu jsou jeho emise hluku až o 4 dB(A) nižší, což odpovídá přibližně polovině subjektivně vnímané hladině hluku. Oba faktory - nízké emise CO2 a malá hlučnost - předurčují nové Citaro NGT speciálně pro použití v centrech měst se silným automobilovým provozem a dopravní obsluhu rezidenčních čtvrtí nebo historických částí měst hojně navštěvovaných turisty. V Madridu se budou nové autobusy na zemní plyn pohybovat po městě, mimo jiné i po jedné z nejdůležitějších madridských tříd Paseo de la Castellana, která se nachází v samotném srdci španělského hlavního města.

Nový plynový motor M 936 G: ukázkový příklad downsizingu

Nejdůležitější komponentou nového autobusu Citaro NGT je plynový motor Mercedes-Benz  M 936 G. Objemem válců 7,7 l se momentálně jedná o nejkompaktnější motor na zemní plyn ve své třídě: s hmotností pouhých 747 kg včetně předkatalyzátoru je pohonná jednotka ukázkovým příkladem úspěšného downsizingu (zmenšování objemu motoru).

Motor na zemní plyn vychází z nejmodernějšího přeplňovaného vznětového motoru OM 936. Stojatý řadový šestiválec je provozován jako monovalentní motor na stlačený zemní plyn nebo bioplyn. Disponuje výkonem 222 kW (302 k) při 2000 ot./min, dosahuje konstantního maximálního točivého momentu 1200 Nm v rozmezí otáček od 1200 do 1600/min a jeho hodnoty škodlivin ve výfukových exhalacích jsou výrazně pod limity požadovanými normou Euro VI. S těmito parametry a rychlým náběhem výkonu se jednostupňově přeplňovaný motor stává naprosto rovnocenným soupeřem svému příbuznému s naftovým pohonem. Křivky výkonu a točivého momentu mají v rozsahu od volnoběžných otáček až do přibližně 1500 ot./min, kde se nachází hlavní pracovní oblast motorů, shodný průběh. Při vyšších otáčkách vykazuje motor na zemní plyn dokonce mírně vyšší výkon a točivý moment. Zároveň plynový motor od firmy Mercedes-Benz zvedá laťku vlivu na životní prostředí hodně vysoko, protože emise CO2 plynového motoru jsou až o deset procent nižší než u dieselového motoru. Při použití bio zemního plynu je tato bilance CO2 ještě zajímavější, protože tak totiž autobus na zemní plyn jezdí s téměř neutrální bilancí emisí CO2.

Tichý, hospodárný a kompaktní: pohony na stlačený zemní plyn s budoucností

Segment městských autobusů v západní Evropě činí v průměru kolem 10 500 nově registrovaných vozidel za rok a udržuje si stabilní úroveň. V současné době připadá v Evropě na vysoce specializovanou oblast městských autobusů poháněných zemním plynem téměř 1000 kusů ročně. Mercedes-Benz počítá s tím, že se toto číslo v souvislosti s diskusemi o znečištění životního prostředí v městských aglomeracích nebo ochraně přírodních zdrojů může v budoucnu ještě zvýšit. Hartmut Schick k tomu říká: „Nový pohon na zemní plyn je stejně jako naše technologie dieselových motorů splňující požadavky normy Euro VI cenově dostupnou sériově vyráběnou technikou, pomocí které lze tohoto cíle dosáhnout za ekonomicky únosných podmínek již dnes.”

Dopravní podnik EMT města Madridu má flotilu 1920 autobusů. Autobusy najezdí každý rok téměř milion kilometrů, přičemž přepraví 425 milionů cestujících. Síť autobusových linek má délku asi 3600 kilometrů a kolem 10 000 zastávek. EMT Madrid byl založen v roce 1947 a jeho 100procentním vlastníkem je město Madrid.

Autor: TZ Daimler # # Zobrazeno: 2,687x     _________




Vložte příspěvek