Varšava - historické autobusy - Berliet PR100MI
08. 10. 2016 Témata: Zahraničí
Jelcz Berliet PR100 byl jedním z mezníků v autobusové v historii městské hromadné dopravy ve Varšavě. V první polovině sedmdesátých let za éry generálního tajemníka Polské sjednocené dělnické strany (obdoba KSČ) Edwarda Gierka se výrazně zvýšila životní úroveň občanů Polska. V této době, v roce 1973, vyjíždí do ulic první vozidla typu Jelcz Berliet PR100, který produkoval Jelcz na základě licence uzavřené v roce 1972. Podepsání licenční smlouvy předcházelo období testování nejvýznamnějších značek autobusů. V letech 1970 až 1972 proběhlo testování autobusů značek Karosa (ŠM11), Ikarus, Hino, Pegaso, Magirus-Deutz, Leyland-DAB a Berliet, který vyšel ze soutěže jako vítěz. Na počátku sedmdesátých let se jednalo o velice moderní vozidlo se samonosnou konstrukcí a poloautomatickou převodovkou typu Wilson. Velké výrobní série těchto autobusů umožnilo dopravci postupně nahradit zastaralé autobusy Chausson, Škoda 706 RTO a starší série autobusů Jelcz 272 MEX.
Radost z nových autobusů však netrvala dlouho, téměř ihned po uvedení do provozu je provázela řada problémů. Jednalo se například o vysokou hlučnost, vyšší spotřebu paliva a ani dvoudveřové provedení nebylo zcela vhodné pro přetěžované varšavské linky. Na model PR 100 navázal v roce 1976 kapacitnější model PR110, který byl dodáván ve třídveřovém provedení. Éra autobusů PR100 se uzavřela po deseti letech v roce 1983. Varšavský dopravní podnik obdržel v letech 1973 až 1977 celkem 832 autobusů PR100. Třídveřová verze PR110U dodávaná v letech 1976 až 1981 celkem v počtu 821 vozů dojezdila v roce 1987. Definitivním řešením pro přetěžovanou varšavskou MHD se stal až kloubový autobus typu Ikarus 280, který byl pořizován od konce roku 1978. Na konci roku 1979 bylo v provozu již 500 autobusů tohoto typu.
Autobus Berliet PR100MI patřící Klubu přátel dopravy ve Varšavě byl vyroben v roce 1980 . Od autobusů vyrobených v Jelczanských závodech v 70. letech se odlišuje jiným typem motoru. Po vyrobení byl dodán společnosti SEMTAO ve francouzském městě Orléans. V roce 1991 byl součástí třicetikusové série, která byla darována do města Krakova, kde působil na linkách městské dopravy ve společnosti KPPU a u PKS. Jeho posledním využitím bylo zajištění obsluhy nákupní linky, kde jezdil do roku 2004.
V únoru 2005 získal autobus Klub přátel dopravy ve Varšavě. Autobus dojel do Varšavy po vlastní ose a o několik měsíců později a to zejména díky podpoře sponzorů byla zahájena renovace v garáži MZA R-13, Stalowa. Díky precizní práci zámečníků, zejména pana Stanislawa Adamskieho se podařilo autobus uvést do stavu v jakém byla tato vozidla provozována ve Varšavě. Premiéra autobusu pro širokou veřejnost se konala 20.května 2006.
Pramenny:
- Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej - Kacper Wwski
- Publikace Warszawskie autobusu - Julian Dąbrowski, Daniel Nalazek, Marcin Stiastny