Citybus.cz

AUTOBUSY - TROLEJBUSY - TRAMVAJE Dobré poledne. Dnes je Pátek, 29. Března 2024


AJKA - MHD v Kolíně v roce 1993

23. 08. 2009 Témata: -Dopravci SK, Kolín, Česká republika

ajka-logo1 V  rámci privatizace státního majetku bylo na počátku devadesátých let rozhodnuto o prodeji ČSAD Kolín, které dříve organizačně spadalo pod ČSAD KNV Praha kam bylo začleněno pod číslem 112 a zajišťovalo také provoz městské hromadné dopravy v Kolíně. ajka_mhd_kolin_uvod1Vzhledem k výše uvedenému faktu se rozhodla kolínská radnice vypsat výběrové řízení na provoz linek MHD v Kolíně, jehož cílem bylo patrně zefektivnění provozu, které by snížilo požadavek na čerpání dotací plynoucích do městské hromadné dopravy a zlepšení poskytovaných služeb.
Od 1. dubna 1993 (?) začala vypravení linek městské hromadné dopravy zajišťovať společnost AJKA. V září roku 1993 disponovala autobusy typu Karosa ŠM11 - dva vozy, ŠL11- jeden vůz, B731 - čtyři vozy, B732 - pět vozů a C734 - jeden vůz. Autobusy ŠM11 odkoupila AJKA od Dopravního podniku města Hradce Králové a jednalo se o autobusy bývalých evidenčních čísel 226 a 237. Jelikož šlo již o velmi staré autobusy vyrobené v letech 1980 a 1981, trpěly značnou poruchovostí a dopravce je téměř denně musel opravovat. Z tohoto důvodu a také pro nedostatek náhradních dílů na tyto typy autobusů, kvůli nimž byly některé závady neodstranitelné, odstavila AJKA obě ešemky koncem srpna 1993 z provozu. V této době dopravce uvažoval o zprovoznění jednoho autobusu s využitím náhradních dílů z druhého vozu a následného využití autobusu jako provozní zálohy, k tomu však patrně již nedošlo. Přesto se jednalo o jeden z ajka_mhd_kolin_uvod2posledních městských provozů kam byly nasazovány vozy řady ŠM11,  jejichž pravidelný provoz na území České republiky se uzavřel v roce 1994 v Opavě, slavnostní jízdou pořádanou Dopravním podnikem města Opavy.
Také čtyři autobusy B731 byly zakoupeny od Dopravního podniku města Hradce Králové. Tyto autobusy byly provozovány bez větších problémů. Posledních pět autobusů Karosa B732.1654 byly nové vozy. Autobus ŠL11 sloužil zejména pro smluvní jízdy, školní spoje a byl využitelný také jako výcvikové vozidlo (autoškola), neboť měl zabudováno zdvojené řízení.
V průběhu svého působení na linkách MHD Kolín provozovala společnost AJKA na linkách MHD i další starší autobusy.

Linkové vedení ke 4. říjnu 1993 bylo následující:

1 - Nemocnice - Náměstí Republiky - Sendražice
2 - Štítary - Nádraží - Šťáralka
3 - Náměstí Míru - Nádraží - ZŠ
4 - Samoobsluha - Nádraží - Šťáralka
5 - Tři dvory - Nádraží - Polepy

Tarifní sazby:

ajka_mhd_kolin_uvod3Jednotlivé jízdné - základní sazba:………………………………… 3,- Kč
Jednotlivé jízdné - děti do 15 let:…………………………………… 2,- Kč
Časové jízdné - měsíční jízdenka žákovská…………………….. 60,- Kč
Časové jízdné - měsíční jízdenka přenosná………………….. 180,- Kč
Časové jízdné - měsíční jízdenka důchodci do 70 let…………. 90,- Kč

V sobotu a neděli se jednotlivé jízdné zvyšovalo o 1,- Kč.

Kvůli nepříliš velké spokojenosti se službami společnosti AJKA, došlo od počátku října 1995 k další změně provozovatele. Od tohoto data zajišťovala provoz MHD v Kolíně městem zřízená společnost Městská autobusová doprava Kolín - MAD Kolín

Děkuji čtenářům za případné doplnění a upřesnění těchto informací a zaslání dobových snímků.

Autor: Roman Vanka # # Zobrazeno: 11,411x     _________




7 Příspěvků v “AJKA - MHD v Kolíně v roce 1993


  1. KOnig Jiri, 1 Únor 2010 v 16:16

    David Nešněra: Mas absolutni pravdu, hlavne s tou Veolii. To je podle me pracka na penize.  Solidni dopravce prece nevypravi na linku regionalni bus SOR C10,5 z Prahy do Znojma. Ja bych tim nechtel jet ani nahodou. Kort v lete, zaclonky to nema, sedacky jsou jen do poloviny zad, takze se clovek nema jak oprit atd.  Ale oni posilaji i takovyto bus na linku Praha - Tyn n. Vlt - Ceske Budejovice. Jet tim 3 hodiny musi byt asi dost velky zazitek. K DPP, ja nevim proc DPP si nehlida ridici resp. to co ridici provadeji jak s vozy, tak jak se chovaji k cestujicim.  K tomu Kolinu. V Koline vlastne clovek potreboval cca. 3 linky. Linku 1, 2 a 3. PO vystavbe TESCA a bytovek u nej mozna i tu linku 10. Kdyz se clovek podiva na web stranky Veolie je to dost velka bida! Na web strankach Veolia Vychod. Cechy jsou v sekci mestska doprava  doprava jen odkazy na jizdni rady MHD (vetsinou jde o odkaz na idos.cz - fakt trapny), chybi planky site MHD, chybi seznam linek MHD atd. Takze kdo chce hledat nejake infromace o MHD, kde jezdi Veolia musi se spolehnout na ty fandovske stranky (citybus.cz) nebo se doufat, ze mistni radnice ma nejake info o MHD na svych web strankach. Takze ja se vubec nedivim, ze v Prerove dostala Veolia kopacky. Dobre ji tak!


  2. Doyl45, 25 Srpen 2009 v 19:45

    Ono vůbec, dneska řídí každej, dneska to není jako dřív, kdy  šoférovali autobusy vyježděný řidiči.U DPP to není ale v Kolíně májí řdiči svůj vůz, takže za MAD ty autobusy vypadali pěkně, čistě a umytě a v autobusu na palubce měli šoféři různé plyšáky a činčurádičky, takže ten cestující se cítil líp než dneska, když k němu dneska přijede řidič směrem na zálabí, ceduli směru má ale na sídliště a autobus je pěkně zhuntovanej …  co taky chtít díky podmínkám Veolie !!!


  3. David Nešněra, 24 Srpen 2009 v 9:56

    Souhlasim 100% ikdyž jsem z Prahy.
    I u některých DP autobusů jsou dost retardovaný řidiči a kort když se jedná o šejdrovýho řidiče ,kterej má CITYBUS 12M/18M . Kolikrát řidiči neotvírají přední …Ale to bych pochopil … A i občas ty stavy autobusů jsou k breku…
    A vůbec zajímalo by mně na co DP dělá psychotesty když  občas někteří řidiči vypadají jako že přes ně vůbec neprošly…..
    A ještě se otřu o Veolii . Veolii vůbec nepovažuju jako za dopravce ta akorát tříská prachy z lidí a je podporovaná lidmi, kteříjsou posedlý korupcí…


  4. Doyl45, 23 Srpen 2009 v 23:55

    Tak oni i starý Karosy můžou bejt na úrovni, ale to se o ně musej řidiči trochu starat, jenže to po některých řidičích v Kolíně nelze chtít, stejně jako po nich nemůžeme chtít aby nevyjíždeli z konečných dřív, otáčeli cedule směru, nebo je tam aspoň nandali,také po některých nemůžeme chtít aby v autobuse za tmy rozsvítili.
    A to vše díky městu Kolín a “společnosti” Veolia Transport, která je jedna z nejhorších,  protože taková logika typu vyházet starší vozy B700 (po GO)  , aby rok na to chyběli a museli se místo nich shánět vozy v daleko horším stavu nebo dálkový autobus LC 735 mi příjde trochu slabomyslná.Ale v Kolíně s tím nikdo nic neudělá….
    Bohužel ty co pamatují MAD v letech 1995-2005 se budou těžko smiřovat s tím čemu nyní v Chrudimi na Veolii říkají MHD v Kolíně.


  5. David Nešněra, 23 Srpen 2009 v 22:27

    Škoda , škoda …
    Njn… nebudu komentovat
    A Veolii už vůbec neee tu bych jako dopravce vůbec nejmenoval koukněte se na úroveň některých řidičů… A autobsů jako jsou některé typy KAROS (nic proti zaniklé značce autobusů KAROSA).


  6. Marlowe, 23 Srpen 2009 v 22:12

    Zlatá MAD KOLÍN, měli jsme autobusy Mercedes-Benz O530 Citaro, Veolia Transport východní čechy nic moc, i když ten nový autobus Sor NB 12 City.


  7. Doyl45, 23 Srpen 2009 v 21:10

    No a dneska, kdy přepravu zajišťuje Veolia Transport to je stejný jako když to zřizovala AJKA !!!


Vložte příspěvek