Citybus.cz

AUTOBUSY - TROLEJBUSY - TRAMVAJE Dobré poledne. Dnes je Pátek, 26. Dubna 2024


DSZO - řady šoférů posílí čtyři nové řidičky

19. 09. 2014 Témata: Česká republika

logo_dszoČtyři nové řidičky usednou začátkem října za volanty trolejbusů a autobusů Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice. Jedna z nich se rekvalifikovala z dřívější pozice revizorky, dalším třem pomohl k rozšíření řidičského oprávnění a ke stabilnímu zaměstnání úřad práce.

„Na pozicích řidičů nerozlišujeme mezi muži a ženami. Dobrým a spolehlivým řidičem se může stát příslušník mužského i ženského pohlaví. Podíl žen na celkovém počtu řidičů se postupně zvyšuje. Dnes máme ze 190 stálých řidičů 38 žen,” uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň. Nejmladší řidička má 22 let, nejstarší 58.

Počátky zaměstnávání žen na pozici řidiček MHD sahají do roku 1971, kdy ve vozidlech přestaly jezdit průvodčí a některé bývalé průvodčí se rekvalifikovaly na řidičky.

„Velmi se nám osvědčila spolupráce s úřady práce. Hodně využíváme rekvalifikace především maminek po mateřské dovolené a dlouhodobě nezaměstnaných žen,” upřesnila vedoucí personálního útvaru DSZO Taťána Charvátová. Řidičkám, které do DSZO přicházejí po mateřské dovolené, umožňuje podnik úpravu pracovní doby a snaží se jim co nejvíce usnadnit návrat do práce a dosažení určitého souladu mezi pracovním a rodinným životem.

Pochvalně se o spolupráci s DSZO vyjádřila i ředitelka Úřadu práce ve Zlíně Miriam Majdyšová: „Dosavadní spolupráci hodnotíme jako výbornou, ceníme si zaměstnavatelů, kteří vytvářejí pracovní místa a kteří jsou také ochotni vyjít vstříc požadavkům pracovníků na případnou úpravu pracovní doby či směnnosti.”

Rekvalifikace na řidiče (rozšíření z řidičského průkazu skupiny B na požadovaná oprávnění) stojí úřad práce průměrně 50 tisíc korun, dalších 50 tisíc vynaloží dopravní podnik na jeho zacvičení do profese. „Proto si všechny uchazeče o rekvalifikaci pečlivě vybíráme. Nábor řidičů plánujeme s půlročním předstihem. Tak dlouho trvá, než se uchazeč podrobí sedmi lékařským vyšetřením a udělá si nezbytná řidičská oprávnění, tedy skupinu C, D a profesní průkaz na skupinu D,” doplnila Taťána Charvátová.

Nově přijatým řidičům pomáhá DSZO zvládnout provoz MHD. Uchazeči projdou třítýdenním zácvikem, seznámí se se všemi linkami a předpisy. Věnují se jim zkušení kolegové. Poté ještě absolvují několik jízd v plném provozu pod dohledem staršího řidiče. Teprve po plném zvládnutí vozidla a všech předpisů jsou zařazeni na běžné linky MHD.

Ani tím vzdělávání řidičů není definitivně ukončené. „Zaměstnance průběžně vzděláváme. Například v letech 2013-2015 realizujeme projekt Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců DSZO, který je financovaný z Evropského sociálního fondu. Jeho součástí jsou cykly školení pro řidiče MHD zaměřené na zdravovědu, řešení dopravních nehod a kritických situací v provozu,” řekl ředitel Josef Kocháň.

Ročně se v DSZO obmění asi pět procent řidičů. Většinou z důvodu odchodu do starobního důchodu. Na vlastní žádost odchází z této profese jen asi jedno procento řidičů. Většina řidičů pracuje do 63-65 let. Do konce letošního roku chystá DSZO rekvalifikaci ještě tří řidičů - dvou mužů a jedné ženy.

sanos_321

Autor: TZ DSZO # # Zobrazeno: 2,883x     _________




Vložte příspěvek