Citybus.cz

AUTOBUSY - TROLEJBUSY - TRAMVAJE Dobrý večer. Dnes je Neděle, 17. Listop. 2024


Československý dopravák - Historie provozu autobusů typu Karosa B 731 v pražském Dopravním podniku

30. 05. 2015 Témata: Autobusy, DP Praha, G. Dejvice, G. Hostivař, G. Kačerov, G. Klíčov, G. Libeň, G. Vršovice, G. Řepy, Hl. m. Praha, Vozový park autobusů, Česká republika

csd-logo Poslední číslo  časopisu Československý Dopravák  se věnuje v prvním dílu obsáhlé monografie  autobusům Karosa B 731 ve službách Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Ukázky z článku:

V letech 1982 až 1995 postupně zakoupil DP Praha bezmála tisíc těchto třídveřových vozidel s automatickou převodovkou a provozoval je téměř 32 let. Na konci sedmdesátých let minulého století se významnou měrou podílel na vývoji a testování nového výrobku, v pozdějších letech se zasloužil o jeho mnohá vylepšení.
b731_3276

…v prosinci roku 1982 bylo technickým úsekem koncernového podniku Autobusy vydáno čtyřstránkové prohlášení nazvané „Všem našim řidičům autobusů”, které nebylo v rámci interní dokumentace specifikováno žádným číselným označením. Jeho obsahem byl soubor základních instrukcí pro řidiče týkajících se provozu a techniky nového vozidla. “Naše společnost svěřuje do vašich rukou nový typ československého autobusu městského charakteru. Má označení B 731 a jeho finanční hodnota je 400 000,- Kčs. Vozidlo je dílem vyspělých dělníků, konstruktérů a technologů n. p. KAROSA a vzniklo v úzké spolupráci také s naším podnikem. Odráží se v něm i řada požadavků našich provozních a dílenských pracovníků. Je technicky mnohem složitější, proto je jeho obsluha náročnější a vyžaduje vyšší technické znalosti i od řidiče”…

b731_3914

… ani následující provoz autobusů Karosa B 731 se však, kromě popisovaných nedostatků zpočátku provozu, neobešel bez dalších problémů. V denním tisku se dokonce v listopadu roku 1986 objevil názor, že tento typ autobusu svým uživatelům k efektivnosti dopravy a její pravidelnosti příliš nepomohl. Stížnosti mnoha dopravců v Československé socialistické republice se stále týkaly zavíracího systému dveří. Vysoká poruchovost byla shledávána také u automatických převodových skříní…

b731_5004

…koncernový podnik Autobusy v roce 1987 obdržel také zkušební vůz modernizovaného typu Karosa B 731.20 s přeplňovaným motorem, který byl ke zkouškám pod ev. č. 5000II opět přidělen do kačerovských garáží, jak bylo pro vozidla v testovacích provozech pro období 80. let minulého století charakteristické. V září téhož roku podnik získal další 4 takovéto sériově vyrobené autobusy v bílo-červeném provedení, přidělil je do stejné garáže a opatřil evidenčními čísly 5001 až 5004 v nové číselné řadě…

Druhý díl článku právě vychází v novém Československém Dopraváku



Autor: Citybus # # Zobrazeno: 6,335x     _________




Komentáře jsou uzavřeny.