Citybus.cz

AUTOBUSY - TROLEJBUSY - TRAMVAJE Dobré ráno. Dnes je Sobota, 27. Dubna 2024


ROPID - linkové vedení tramvají od září 2016

07. 06. 2016 Témata: Česká republika

logo_ropidzmeny_tram_pidTramvajové změny plánované na 28. srpen 2016 dostaly po připomínkách veřejnosti a diskusích s městskými částmi finální podobu. Vzniknou tři nové linky, devět linek změní trasu a u dvanácti linek zůstane trasa stejná jako dnes. Úseky, které jsou dnes přetížené, budou posíleny. Mírné oslabení čeká tramvajovou trať na Petřiny, kde výrazně ubylo cestujících po otevření metra.

mapa

K těmto změnám a k posílení tramvajového provozu v Praze mám tři základní důvody. Budeme zavádět další zóny placeného stání, a proto je nezbytné, abychom nabídli také kvalitní a silnou veřejnou dopravu. Dlouhodobě podporuji ekologickou dopravu v centru města a tou jsou spolu s metrem právě tramvaje, které by měly tvořit v každém moderním městě klíčovou páteřní síť veřejné dopravy. V neposlední řadě jsem se rozhodl vyhovět přáním veřejnosti a městských částí, které byly často při tvorbě změn opomíjeny, a to podle mě nebylo správné,” říká náměstek primátorky a radní pro oblast dopravy Petr Dolínek. „Návrh zavádí potřebné posílení pražské tramvajové dopravy a vytváří chybějící přímá spojení. Tyto změny začnou platit 28. srpna 2016 a já osobně se na ně velmi těším.

Od 28. srpna 2016 bude v pražských ulicích jezdit 24 tramvajových linek v denním provozu, tedy o tři více, než jezdí dnes.

Beze změny trasy: 12 linek (1, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 16, 17, 22, 26)

Změna trasy: 9 linek (4, 5, 6, 12, 14, 18, 20, 24, 25)

Nové linky: 3 linky (2, 15, 21)

Nemůžeme splnit všechna přání, ale finální řešení fialového návrhu je kompromisem, který zapracovává drtivou většinu připomínek městských částí i návrhů, které posílali na jaře občané,” doplňuje ředitel ROPID Petr Tomčík. „Pro většinu přetížených úseků znamená výsledný fialový návrh posílení. Více tramvají pojede například Seifertovou ulicí na Žižkově, mezi Karlovým náměstím a I. P. Pavlova, větší kapacitu nabídnou tramvaje také na Albertově, z Vltavské směrem na Letnou a v nuselském údolí. Další linka pojede také k vysočanské poliklinice nebo v Holešovicích přes Libeňský most.

I nadále pojedou v kratším polovičním intervalu páteřní linky 9, 17 a 22. V úseku Hradčanská - Vozovna Střešovice - Petřiny zůstanou i nadále dvě tramvajové linky jako dnes, ale jedna z nich bude jezdit v sólo vozech. Je to důsledek nižší poptávky cestujících, která souvisí s loňským otevřením nového úseku metra A do Motola.

Velká většina spojení a intervalů, na které jsou cestující zvyklí, zůstává zachována, navíc přibývají spojení nová. Ve špičkách pracovních dnů propojí Modřany a Braník se Smíchovem přímá linka 21 a obyvatelé Barrandova se dostanou do Štěpánské a na I. P. Pavlova čtyřkou. Celotýdenně propojí Náměstí Republiky, Václavské náměstí se zastávkou I. P. Pavlova linka 6, která dále zajistí obnovu spojení z okolí Tylova náměstí směrem k Nádraží Vršovice. Z Manin a Libeňského mostu bude čtrnáctkou zajištěno přímé spojení do centra na Václavské náměstí, z Malé Strany na Náměstí Republiky pak pojede patnáctka,” vysvětluje náměstek ROPID pro městskou dopravu a marketing Martin Šubrt.

Nově posílené úseky:

  • Karlovo náměstí - I. P. Pavlova (nově linka 6)
  • Hlavní nádraží - Husinecká - Olšanské náměstí (linky 5, 9 a 26 zde nově doplní linka 15)
  • Letenské náměstí - Vltavská - Pražská tržnice (linky 1 a 25 zde nově doplní linka 12)
  • Spořilov - Náměstí Bratří Synků - Albertov - Karlovo náměstí (místo linky 6 v sólo vozech v pracovní dny od 6 do 20 hodin zde nově pojede celotýdenně linka 14 v soupravách)
  • Palmovka - Nádraží Vysočany (k dnešní lince 16 přibyde nově linka 14)
  • Karlín - Náměstí Republiky - Letná (o víkendu linka 8 nově v soupravách)
  • Anděl - Kotlářka (linku číslo 4 zde nahradí linky 15 a 21)

Nová přímá spojení:

  • I. P. Pavlova - Bruselská - Otakarova - Nádraží Vršovice (linka 6)
  • Náměstí Republiky - Václavské náměstí - Karlovo náměstí - I. P. Pavlova (linka 6)
  • Vysočanská - Maniny - Vltavská - Václavské náměstí (linka 14)
  • Sídliště Barrandov - I. P. Pavlova (linka 4, ve špičkách pracovních dnů)
  • Kotlářka - Anděl - Palackého náměstí - Nádraží Braník - Sídliště Modřany (linka 21, ve špičkách pracovních dnů)
  • Nádraží Braník - Karlovo náměstí - Národní třída (linka 2)
  • Divoká Šárka - Červený Vrch - Dejvická - Anděl (linka 20)
  • Kotlářka - Anděl - Malostranské náměstí - Dlouhá třída - Nám. Republiky - Hlavní nádraží (linka 15)

Na základě usnesení Rady hl. m. Prahy č. 2602 ze dne 27. 10. 2015 k návrhu harmonogramu přípravy změn v PID předkládáme veřejnosti i zástupcům městských částí finální návrh úprav v provozu tramvají, který vstoupí v platnost v neděli 28. srpna 2016.

V uplynulých měsících zaslaly městské části organizaci ROPID téměř 30 podnětů k podobě tramvajové dopravy na svých územích, od cestujících přišlo v rámci ankety k tramvajové dopravě, která proběhla v měsíci únoru, celkem cca 1 800 připomínek a řada dalších problémů k řešení vyplynula z analýzy celosíťových i průběžně prováděných profilových dopravních průzkumů.

Jak v anketě k tramvajovým změnám odpovídali cestující?
(Přečtěte si vyhodnocení ankety „Zajímá nás váš názor” z tramvajových zastávek.)

Soubor 45 finálně definovaných problémů obsahuje úseky, kde jsou tramvaje přetěžovány (Vltavská - Hradčanská, Karlovo náměstí - I. P. Pavlova, Hlavní nádraží - Husinecká) i úseky, kde je naopak poptávka cestujících nižší než v minulosti (Vozovna Střešovice - Sídliště Petřiny, Nádraží Vysočany - Starý Hloubětín - Lehovec). Cestující v Michli si stěžují na přetěžované sólo spoje linky 6 v pracovních dnech, v Karlíně a na Žižkově jsou problémem sólové spoje linek 5 a 8 i o víkendech. Městské části také postrádají řadu spojení, která v minulosti existovala (Nádraží Vršovice - I. P. Pavlova, Maniny - centrum, Nádraží Vysočany - Holešovice apod.).

Z jakých podkladů jsou připravovány změny v tramvajové dopravě?
(Přečtěte si o podobě jednotlivých tramvajových celosíťových i profilových průzkumů, o provedených anketách, seznam požadavků městských částí i celkový seznam současných problémů v tramvajové síti v Praze.)

Ukázka vybraných průzkumů
(Přečtěte si výběr z dopravních průzkumů k některým tramvajovým linkám a lokalitám.)

Na konci dubna 2016 byly představeny dva základní a jeden doplňkový návrh, jak by proměna sítě tramvají mohla vypadat. Návrhy byly připraveny tak, aby usnadnily diskusi o podobě finálního řešení. V posledním měsíci probíhaly intenzívní jednání s radními pro dopravu jednotlivých městských částí, s výbory dopravy a komisemi jednotlivých městských částí, přicházely připomínky od odborné i laické veřejnosti a probíhala také setkání s občany, zejména v oblastech, kde byly předložené návrhy nejkontroverznější (MČ P6 a MČ P7).

Původní požadavek vedení hl. m. Prahy připravit návrhy řešení s ohledem na zachování současných nákladů na provoz tramvají byl upraven na základě usnesení výboru dopravy ZHMP, který požádal o mírné navýšení objemu prostředků na tramvajový provoz. Na tomto základě bylo možné připravit finální návrh s nižším podílem změn.

V rámci dnes předkládaných dokumentů jsou na webových stránkách www.ropid.cz/tramvaje2016/ k dispozici orientační mapy současného stavu a finálního návrhu úprav, stručný popis tras pro současný stav a finální návrh, podrobný popis tras a intervalů pro současný stav a finální návrh, seznam problémů v současném stavu a vyhodnocení jejich vypořádání v rámci finálního návrhu a shrnutí pro a proti u finálního návrhu.

Rovněž jsou k dispozici aktualizovaný text s odůvodněním, proč dochází k návrhu změn v jednotlivých oblastech, vyhodnocení ankety, která proběhla na tramvajových zastávkách, a Pražané si mohou také prostudovat podklady, průzkumy a modelové výstupy, jež pro přípravu návrhu změn byly použity.

Současný stav

Návrh linkového vedení od září 2016 (fialový)

(méně změn s důrazem na zachování převážné většiny současných spojení, ale s rizikem intervalové úpravy v sedlech pracovních dnů)

Návrh linkového vedení od září 2016 zvyšuje rozsah provozu na tramvajové síti o cca 2,3 mil. vozokm ročně (+4,5 %). Navýšení je provedeno v souvislosti s očekávaným růstem počtu cestujících zejména v centrální oblasti města, na které bude mít přímý vliv zavedení zón placeného stání a nepřímo k němu povede i zlevnění ceny ročního jízdného. Snahou návrhu je nabídnout řešení základního okruhu problémů, které zaslaly městské části a cestující. V oblasti Modřan, Podolí a Holešovic je po podrobné diskusi s MČ předloženo nové řešení kombinující možnosti současného stavu a návrhů základních úprav a příležitostí.

Počet denních tramvajových linek v současném stavu - 21 linek

Počet denních tramvajových linek dle modrého návrhu základních úprav - 24 linek

Bez změny trasy - 12 linek

Se změnou trasy prodloužením linky - 1 linka

Se změnou trasy - 8 linek

Počet nových linek - 3 linky

Velmi děkujeme všem městským částem a zástupcům odborné i laické veřejnosti za konstruktivní přístup k řešení přípravy finálního návrhu. Organizace ROPID i vedení hl. m. Prahy si této spolupráce velmi váží. I na základě ní se domníváme, že se ve finálním návrhu objevují řešení, která jsou ku prospěchu většiny cestujících.

Autor: TZ Ropid # # Zobrazeno: 4,311x     _________




Vložte příspěvek