Citybus.cz

AUTOBUSY - TROLEJBUSY - TRAMVAJE Dobré odpoledne. Dnes je Čtvrtek, 19. Dubna 2018


Dopravní podnik hlavního města Prahy - Testování elektrobusu SOR SOR EBN 10.5 Aktualizováno

07. 10. 2010 Témata: -Dopravci MK, DP Praha, G. Kačerov, Česká republika

logo_dp_praha

Ve dnech 5. a 6. října 2010 testoval Dopravní podnik hlavního města Prahy, a.s. elektrobus typu SOR EBN 10.5. Nízkopodlažní elektrobus tohoto typu vyrábí SOR Libchavy a zástavbu elektrické výzbroje provádí Dopravní podnik Ostrava a.s. ebn_uvod_1Vozidlo o délce 10 370 mm a šířce 2 800 mm s celokovovou karoserií polonosné konstrukce disponuje kapacitou 19 sedících a 66 stojících cestujících a je vybaveno elektromotorem TAM 1052 C6B, který od společnosti Pragoimex, a.s. Jedná se o asynchronní šestipólový, kapalinou chlazený elektromotor, s výkonem 120 kW a jmenovitým napětím 400V. Výkonné vodní chlazení umožnilo zmenšit rozměry a hmotnost elektromotoru. Zdrojem elektrické energie je 180 kusů Litium-iontových bezúdržbových článků FePO4 s parametry 2,5÷4,5 V/300 Ah. Akumulátory jsou umístěny v zadní části vozidla za nápravou, v bloku rozděleném na šest polí. V režimu rychlonabíjení stačí pouhé 4 hodiny k dosažení plné kapacity akumulátorů, při standardním nabíjení 8 hodin. Pod blokem akumulátorů je uložen elektromotor o hmotnosti 430 kg. Elektrickou výzbroj vozidla dodala společnosti Cegelec, a.s. se subdodavateli. K vytápění vozu slouží nezávislé naftové topení Eberrspaecher Hydronic 24 o výkonu 24 kW a pro tento účel se využívá také odpadové teplo, které produkuje elektromotor a elektronické ebn_uvod_2systémy. Elektrická brzda rekuperuje elektrickou energii zpět do akumulátorů. Např. při jízdě z barrandovského kopce bylo rekuperováno 4% elektrické energie akumulátoru. Dojezd elektrobusu je dle obsazenosti a náročnosti provozu přibližně od 110 do 160 km. Kapacita se patrně bude v průběhu let mírně snižovat kvůli stárnutí akumulátorů.
Elektrobus zapůjčil Dopravnímu podniku hlavního města Prahy, a.s. Dopravní podnik Ostrava a.s., provozovna Hranečník. Elektrobus, který přijel po vlastní ose, byl v Praze deponován od 28. září 2010 v provozovně Kačerov. Kvůli omezené výdrži akumulátoru byl v brněnské trolejbusové vozovně Slatina dobit. Cestu z Brna do Prahy dlouhou cca 212 kilometrů absolvoval již bez dalšího dobíjení.
Ve dnech 29. září až 1. října zajišťoval pod hlavičkou Dopravního podniku Ostrava a.s. dopravu účastníků akce Miss Princess of the World, která se ebn_uvod_3konala v Top hotelu Praha. V rámci této akce se například jednalo o jízdy od Top hotelu Praha na letiště Praha Ruzyně, do centra města, nebo obchodního centra Chodov.
Od pondělí 4. října byl již k dispozici Dopravnímu podniku hlavního města Prahy a.s. Pro potřeby provozu s cestujícími vybavil Dopravní podnik elektrobus označovači jízdenek, nahrál jízdní řády a data linek. Informační systém byl plně funkční, vyjma hlášení zastávek, které nebylo možné využít z důvodu nekompatibility systému. Elektrobus obdržel v rámci provozu u Dopravního podniku interní evidenční číslo 3000 a byl po celou dobu jeho provozování na území hlavního města Prahy obsluhován ostravským řidičem. Při obsluze linek PID byl řidiči k dispozici dispečer Dopravního podniku pan Pavel Mossler.
V pondělí 4. října nejprve proběhla interní prezentace v areálu Ústředních dílen BUS Hostivař, na kterou navázala v dopoledních hodinách prezentační jízda pro pracovníky Dopravního podniku po části trasy linky číslo 291 v okolí Centrálního dispečinku Dopravního podniku.
ebn_uvod_4Pro testování elektrobusu v plném provozu byly zvoleny linky s odlišným profilem trasy. Cílem testu bylo zejména praktické ověření kapacity baterie v kopcovitém terénu na lince číslo 121 a z hlediska členitosti terénu na méně náročné lince číslo 170.
V úterý dne 5. října byl nasazen na páté pořadí linky číslo 121, se zahájením výkonu v 11.22 hodin v zastávce Na Knížecí. Kmenový autobus zatáhl do provozovny Kačerov v 10.37 hodin. K ukončení výkonu elektrobusu na lince došlo podle jízdního řádu v 19.36 hodin na Sídlišti Spořilov.
Ve středu dne 6. října zajistil část výkonu na pátém pořadí linky číslo 170, s výjezdem z Jižního Města v 7.54 hodin a ukončením v 15.14 hodin. Původně tůrová směna tohoto pořadí, byla díky začlenění výkonu elektrobusu změněna na šejdrovou a kmenový vůz zajistil výkon na lince v časech 4.29 - 7.41 hod. a 15.31 - 20.21 hod..
Jelikož hlavním cílem testu bylo zjistit výdrž akumulátorů v běžném provozu, byl kilometrický výkon elektrobusu naplánován na 117 kilometrů na lince ebn_uvod_5číslo 121 a 102 kilometrů na lince číslo 170. Výrobce garantuje výdrž akumulátoru v městském provozu cca 120 kilometrů při frekvenci dvou až tří zastávek na jeden kilometr.
Přestože byl elektrobus testován pouze krátce, splnil očekávání. Výrobcem uváděné dojezdové vzdálenosti absolvované v členitém pražském terénu, kde byl elektrobus nasazen na výkony místo kapacitnějších dvanáctimetrových autobusů, absolvoval bez problému a s dostatečnou rezervou energie, bez potřeby využití záložního autobusu, který byl pro tento účel připraven.
Dobře si vedl i v oblasti dodržení jízdních dob. Kladně elektrobus hodnotila i cestující veřejnost, které se líbil zejména tichý provoz a pomineme-li nezávislé naftové topení i nulové emise. Pokud by došlo k vybudování potřebné infrastruktury, zejména možnost dobíjet elektrobus během přestávek na konečných zastávkách, výběru vhebn_uvod_6odných linek a ke konstrukci jízdních řádů s ohledem na menší kapacitu vozidla, lze tento český elektrobus využít i v náročných podmínkách Pražské integrované dopravy.
Současná cena elektrobusu je cca 10 mil. korun a je potřeba počítat též s nutností výměny akumulátorů po cca pěti až šesti letech provozu, resp. po určitém počtu nabíjecích cyklů. Již dnes však tyto elektrobusy mohou v městském provozu na kratších šejdrových výkonech konkurovat technologicky poměrně složitým hybridním pohonům s nákladnějším servisem a náročnější údržbou, které jsou jakousi mezicestou mezi klasickou technologií spalovacích motorů a elektropohonů. Jak už to u nových technologií bývá, elektrobus bohužel může v dlouhodobějším výhledu znamenat stagnaci trolejbusové dopravy a zejména v menších provozech její zánik.

Technické údaje:

ebn_10-5_info

Prezentace prezentaci hlavního konstruktéra společnosti SOR Ing. Jana Černého,

Elektrobusy – hromadné dopravní prostředky pro 21. století:

http://citybus.cz/ebn/SOR_prezentace_EBN.pdf

Autor: Citybus # # Zobrazeno: 12,089x     _________




Komentáře jsou uzavřeny.