V roce 1977 se
z Maďarské lidové republiky začaly pro Dopravní podnik hlavního města
Prahy dovážet kloubové autobusy typu Ikarus 280. Do této doby měl dopravce
k dispozici pouze autobusy typu Karosa ŠM 11 a dožívající a koncepčně
zastaralé vozy typu Škoda 706 RTO a Jelcz. Hlavním důvodem nákupu
článkových vozů byla výstavba rozlehlých sídlištních celků s větší
hustotou obyvatel. Velké nároky na množství přepravených osob byly kladeny
na krátké časové období mezi cca 5.00 - 7.00 hod. v ranní dopravní špičce
pracovních dnů, kdy většina cestujících využívala městskou hromadnou
dopravu k cestám za pracovními povinnostmi. Výše uvedená skutečnost
představovala pro pražský Dopravní podnik, který v této době disponoval
pouze jedinou linkou metra C v trase Kačerov – Sokolovská, velký problém.
Autobusy a tramvaje jezdily často přeplněny až do té míry, že již
nepobíraly další cestující a dodržení jízdního řádu se na některých
linkách stávalo jen "jakýmsi přáním", které často nebylo možné
splnit. Z personálních i technických důvodů se také stávalo, že na
pravidelné linky bylo oproti plánovanému vypravení nasazeno méně autobusů.
Jako zajímavost lze uvést, že grafikony jízdních řádů byly většinou
konstruovány tak, že po aktuálním zjištění možnosti vypravení autobusů se
na některé linky vypravovala jen některá pořadí s cílem dosažením
vyrovnaného intervalu. K přetížení městské hromadné dopravy také
přispívala skutečnost, že individuální doprava byla v tehdejší
Československé socialistické republice oproti západním zemím na nižší
úrovni.
Vzhledem k výše uvedeným okolnostem se v ulicích hlavního města Prahy
objevují v roce 1978 první kloubové autobusy typu Ikarus 280 s
perspektivou budoucího nasazení na nejzatíženější linky městské hromadné
dopravy. První dodávka těchto dvaceti autobusů označenými evidenčními
čísly 4000 až 4019 byla přidělena provozovnám Klíčov, Vršovice a Kačerov.
Autobusy tohoto typu byly poprvé vypraveny v pondělí dne 16. ledna 1978 na
linku číslo 190 vedenou v trase Jižní Město - Na Sádce – Budějovická,
která sloužila jako kapacitní napáječ linky metra C. Stejnou funkci
plnila i linka číslo 206, na kterou vyjely první kloubové autobusy ve
středu dne 1. února 1978. Kloubové autobusy provozovny Klíčov mohli
cestující poprvé spatřit v pondělí dne 23. ledna 1978 na lince číslo 177,
která spojovala Hloubětín, Harfu a Bohnice. Na tuto linku, která si
zachovala část své původní trasy z Bohnic přes Prosek na Harfu, jsou
kloubové autobusy nasazovány dodnes. V pondělí dne 4. prosince 1978 byly
poprvé vypraveny i na linku číslo 189, která dodnes slouží jako kapacitní
obsluha Krče a Lhotky. Na této lince byl realizován smíšený provoz, to
znamená, že se zde vyskytovaly současně standardní i kloubové autobusy.
Tento stav byl způsoben nedostatkem kloubových autobusů.
Druhá dodávka těchto autobusů, označená evidenčními čísly 4020 až 4087, byla v roce 1979 přidělena provozovnám Klíčov a Kačerov. Další série byly
přidělovány opět provozovnám Klíčov a Kačerov a později také nové
provozovně Řepy, která zahájila svůj provoz v srpnu roku 1982. Naopak
do provozovny Vršovice byly již dodávány pouze autobusy standardní délky.
Autobus evidenčního čísla 4356 byl jako jediný přidělen v roce 1995
provozovně Hostivař, kam byl převeden z provozovny Kačerov.
Z technického hlediska se jednotlivé série autobusů lišily výkonem a typem
motoru. Od evidenčního čísla 4403 byl do vozů standardně montován
turbokompresor. Autobusy evidenčních čísel 4193, 4234, 4244 a 4001/II byly
vybaveny automatickou převodovkou PRAGA s upraveným hydrodynamickým
měničem. Ve druhé polovině devadesátých let autobusy evidenčních čísel
4428 a 4453 zkušebně obdržely
ekologické motory Rába D-10. Vzhled autobusů zůstával od výrobce po celou dobu dodávek téměř
nezměněn až na drobné úpravy, jimiž se jednotlivé série lišily. Tyto
úpravy spočívaly především ve vnitřním vybavení, například v jiné úpravě
kabiny řidiče, řídicího pultu, potahů sedaček, přidržovacích tyčí a krytů
dveřních mechanismů. Od evidenčního čísla 4378 začal výrobce montovat na
boky vozidel okrasné umělohmotné lišty, které nahradily doposud užívané
hliníkové. Autobusy jednotlivých sérií byly z výroby dodávány v červené
(ev.č. 4305 – 4354) a ve vínové barvě (ev.č. 4000 – 4304 a 4356 – 4593) a
ty, které prošly většími opravami, dostávaly různé kombinace těchto laků.
Krémovočervený lak, kterým byly po generální opravě v ČSAO Košice dříve
opatřeny autobusy evidenčních čísel 4033, 4156, 4169 a 4231, také obdržel
po generální opravě v Karlových Varech v roce 1995 vůz evidenčního čísla
4399.
Poslední nový autobus tohoto typu byl v roce 1991 přidělen provozovně
Klíčov a označen evidenčním číslem 4593. V roce 1992 zakoupil Dopravní
podnik hlavního města Prahy 18 těchto starších autobusů od Dopravního
podniku města Pardubice. Vozidla různého stáří byla označena evidenčními
čísly 4001/II - 4018/II. V květnu roku 1993 byla v Ústředních dílnách
Dopravního podniku v Praze 10 – Hostivaři provedena střední oprava u
autobusu evidenčního čísla 4296, po které obdržel spolu s novým bílým
lakem i nové evidenční číslo 4019/II.
Autobus evidenčního čísla 4573 obdržel jako jediný celovozový reklamní
lak. Vůz evidenčního čísla 4004/II byl po dodání provozován v krémově
bílém laku, který byl pozůstatkem bývalého pardubického celovozového
reklamního laku. V této barvě byl v Praze provozován po celou dobu svého
působení. U některých ostatních vozů se objevily reklamní samolepící
fólie menšího formátu - jako první (dokonce ze všech autobusů pražského
Dopravního podniku) obdržel tento typ reklamy autobus evidenčního čísla
4539.
V průběhu své existence byl některým autobusům vyměněn vlek ze starších
vyřazených vozů. Jako příklad lze uvést autobus evidenčního čísla 4300,
který obdržel vlek z vozu evidenčního čísla 4367. U Dopravního podniku
hlavního města Prahy nebyl oproti ostatním Dopravním podniků
v Československé socialistické republice (např. Ostrava, České Budějovice,
Ústí nad Labem, Košice, Prešov) nikdy v inventárním stavu meziměstský
dvoudvéřový autobus typu Ikarus 280.10. Určitou zajímavostí ve vozovém
parku se stal autobus evidenčního čísla 4071, který po dopravní nehodě
obdržel nový vlek z meziměstského provedení, čímž vznikl třídvéřový
autobus. V průběhu provozu byl však i tento vlek vyměněn a navrácen jiný
z městského provedení. Přesto se původní modré meziměstské autobusy na
linkách pražské městské hromadné dopravy objevily. Jednalo se například o
linky číslo 157, 165, 192, 241, 243 a 244, které v určitých obdobích
provozovaly jednotlivé podniky ČSAD KNV Praha.
Autobusy evidenčních čísel 4096, 4131 a 4145 byly v osmdesátých letech po
vyřazení z osobní dopravy přestavěny na pojízdné jídelny. Z inventárního
stavu vyřazované autobusy byly v osmdesátých letech minulého století
převážně likvidovány šrotem. Po změně politickoekonomických poměrů,
zejména ve druhé polovině devadesátých let, začal Dopravní podnik hlavního
města Prahy vyřazené vozy ve větší míře nabízet k prodeji. Převážná část
zájemců pocházela ze zemí bývalé Rady vzájemné a hospodářské pomoci
(RVHP), především z nově vzniklé Ukrajiny a nově vzniklých zemí bývalého
Svazu sovětských socialistických republik.
Ve středu dne 1. ledna 1992 nasadil pražský Dopravní podnik do provozu
první kloubový autobus typu Karosa B741, evidenčního čísla 6001, který byl
vypraven na linku číslo 141. Jednalo se o teprve druhý typ kloubového
autobusu české výroby nasazeného na pražské linky. V roce 1968 byl v provozovně Dejvice zkoušen autobus
typu
Karosa ŠM 16,5.
Vzhledem k plánovanému rozdělení výroby v rámci RVHP k jeho sériové výrobě
nikdy nedošlo. Počínaje tímto obdobím se začal postupně snižovat počet
vypravovaných autobusů typu Ikarus 280, které nahrazovaly nové české
kloubové autobusy. Po autobusech typu Karosa B741 byly do Prahy později,
ještě v době provozu autobusů typu Ikarus 280, dodávány modifikované verze
Karosa B941 a B941E. Osud autobusů typu Ikarus 280 pražského Dopravního
podniku se naplnil ve čtvrtek 1. července 1999, kdy byly čtyři autobusy
tohoto typu (evidenčních čísel 4469, 4470, 4569 a 4577) naposledy
vypraveny z provozovny Kačerov na linku číslo 215 vedenou v trase Kačerov
- Nemocnice Krč - Sídliště Libuš. Na sedmé pořadí byl nejprve, kvůli
závadě vozu evidenčního čísla 4577, nasazen autobus evidenčního čísla
4469. K výměně vozidel došlo v 6.50 hodin. Provoz slavnostně zakončil
právě autobus evidenčního čísla 4577, který poslední pravidelní cestující
ve výstupní zastávce v autobusovém obratišti Kačerov opustili přesně v
8.46 hodin. V předchozích dnech se posledním pravidelně vypraveným
autobusem z provozovny Klíčov stal vůz evidenčního čísla 4588, který byl
dne 29. června 1999 vypraven na noční linku číslo 505.
Poslední autobus z
provozovny Řepy (evidenční číslo 4544) byl dne 30. června 1999 vypraven na sedmé pořadí linky číslo 253, kam byl od
11.45 hodin nasazen za porouchaný autobus typu Karosa B941. Řidič, který
paradoxně obsluhoval tento typ vozidla poprvé v životě, se z této linky
podle jízdního řádu do provozovny navrátil až v 0.55 hodin následujícího
dne.
Během druhého pololetí roku 1999 a v roce 2000 byla
postupně prodávána
část těchto zbývajících autobusů do svých
nových působišť, kterým byly
většinou země bývalého Svazu sovětských socialistických republik. Na
autobusech byly prováděny
opravy drobného charakteru, výměny plechů a
přelakování nejen v jednotlivých provozovnách ale i v DOZ Hostivař.
Některé z nich však byly pro svůj špatný technický stav likvidovány
šrotem.
V muzeu Dopravního podniku hlavního města Prahy, v Praze 6 - Střešovicích,
je uchován autobus evidenčního čísla 4382, který zastupuje celou tuto
typovou řadu.
Maďarské
autobusy výše zmiňovaného typu převládaly
v kapacitní přepravě osob v osmdesátých a devadesátých let. V inventárním stavu pražského Dopravního podniku
bylo
celkem 612 těchto autobusů, z toho 594 vozů bylo dodáno jako nových.
V různých obdobích se v pravidelném provozu vyskytovaly na linkách číslo
106, 109, 114, 119, 122, 126, 127, 128, 136, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145,
152, 153, 155, 156, 157, 159, 164, 165, 169, 174, 175, 177, 178, 180, 182, 183,
184, 187, 189, 190, 192, 194, 196, 198, 199, 200, 203, 204, 205, 206, 208,
210, 211, 212, 213, 215, 217, 224, 233, 235, 239, 241, 242, 243, 244, 245,
250, 252, 253, 260, 261, 271, 274, 276, 277, 403, 411, 415, 457 a 505.
Vozové
jízdní řády linek, na které byly tyto autobusy plánovaně nasazovány, byly
v záhlaví do dodání prvních kloubových autobusů typu Karosa vždy označeny slovem „IKARUS“.
Jejich burácivý zvuk při stoupání na prosecké estakádě či na Barrandov i
„spanilé“ jízdy noční Prahou na lince jistě ještě dlouho zůstanou v našich
myslích...
Při sestavování informací o
typech autobusů bylo využito těchto pramenů:
-
Fojtík, Linert, Prošek: Pražská městská
doprava 1974 - 1985
- Čech, Fojtík, Prošek: Pražská městská doprava 1986 - 1990
- interní materiály Dopravního podniku hl. m. Prahy (evidence autobusů)
© CITYBUS
|