Veolia Transport Praha - Testování hybridního autobusu Solaris Urbino 18
20. 06. 2011 Témata: Hl. m. Praha, Veolia Transport Praha, Česká republika
Společnost Veolia Transport Praha s.r.o. (VTP), jako jeden z významných pražských autobusových městských dopravců, testuje v krátké době další hybridní vozidlo, tentokrát příměstský plně nízkopodlažní autobus Solaris Urbino 18 Hybrid. Moderní vozidlo je nasazeno od 8. do 23. června 2011 na příměstskou linku č. 339 Praha, Budějovická - Týnec nad Sázavou, autobusová stanice. Testování vozidla probíhá v rámci společného projektu Hybrid Commercial Vehicle, na kterém se podílí výrobce autobusu společnost Solaris Bus & Coach S.A. a dopravce Veolia Transport.
„Veolia Transport pravidelně testuje a zkouší moderní autobusy vybavené nejnovějšími technologiemi včetně hybridních pohonů,” říká Ivo Novotný, marketingový a personální ředitel Veolia Transport Česká republika a.s.
„U hybridního autobusu probíhá testování spotřeby paliva a produkce vypouštěných emisí. Údaje získané z měření jsou porovnávány s informacemi, které byly získány během obdobných testů v Německu a dalších zemích v rámci projektu Hybrid Commercial Vehicle. U hybridního vozidla očekáváme úsporu pohonných hmot proti klasickému totožnému dieselovému autobusu v rozmezí 10 až 20 procent,” doplňuje Daniel Adamka, manažer rozvoje autobusové a železniční dopravy Veolia Transport.
Autobus Solaris Urbino 18 Hybrid byl k testování zapůjčen ze Švýcarska, pro provoz na příměstské pražské lince MHD bylo vozidlo dovybaveno odbavovacím systémem platným v PID (hodiny, označovače jízdenek, odbavovací zařízení s výdejníkem jízdenek).
Solaris Urbino 18 Hybrid je druhou generací hybridního autobusu s modernějším systémem pohonu využívající hybridní systém E 50 firmy Allison Transmission.Tento modul spojuje činnost 2 elektromotorů, každého o výkonu 75 kW, 2 synchronních spojek a 3 planetových soukolí. Energie získaná při brzdění a deceleraci (rekuperace) je uskladňována v NiMH bateriích na střeše vozidla. Životnost těchto baterií je 6 let. Uskladněná energie je následně využívána pro pohon vozidla. Všechny přebytky výkonu vznětového motoru jsou využívány pro dobíjení baterií. Dvojitý modul (DPIM - Dual Power Inverter Module) řídí a rozděluje požadovaný výkon pro každý element hybridního pohonu.
Autobus je osazen motorem Cummins s objemem 6,7 l o výkonu 178 kW. Motor vozidla splňuje emisní limity EURO 5. Do třídveřového kloubového autobusu se vejde 120 cestujících, z toho 67 stojících. Vozidlo je vybaveno kneelingem, kamerovým systémem a je plně klimatizované.
Fotogalerie:
Související články:
- Veolia Transport Praha - Testování hybridního autobusu Solaris Urbino 12m
- Dopravní podnik hlavního města Prahy - prezentace autobusu SOR NBH18
- Dopravní podnik města České Budějovice - testování elektrobusu SOR EBN 10,5
- Dopravní podnik hlavního města Prahy - Testování elektrobusu SOR