Citybus.cz

AUTOBUSY - TROLEJBUSY - TRAMVAJE Dobré odpoledne. Dnes je Pondělí, 23. Prosince 2024.


Dopravní podnik hlavního města Prahy - Elektrobus má za sebou úspěšný rok provozu

02. 09. 2016 Témata: DP Praha, G. Hostivař, Hl. m. Praha, Česká republika

logo_dp_prahaebnDopravní podnik hl. m. Prahy se více než pět let zabývá testováním elektrobusů. V rámci tohoto projektu uzavřel elektrobus SOR/Cegelec EBN 11 k datu 31. srpna 2016 první rok provozu na pravidelných linkách. Pozitivní provozní výsledky a potřeba pokračovat ve sledování důležitých parametrů přinesly rozhodnutí o prodloužení zkušebního provozu až do konce srpna 2017.
Zkušební provoz elektrobusu byl v DPP zahájen 1. září 2015. Vůz k 31. 8. 2016 pokořil hranici 70 000 kilometrů, drtivou většinu absolvoval v každodenním provozu s cestujícími. Tím DPP naplnil a dokonce překročil cíl dosažení ročního proběhu kilometrů srovnatelného s průměrným naftovým autobusem. Druhým cílem bylo zcela bezemisní řešení provozu včetně využití elektrického topení a klimatizace. Životaschopnost této preferované výbavy byla dostatečně prověřena nejen v letním, ale zejména zimním období.

„Pozitivní výsledky prvního roku provozu považuji vzhledem k budoucnosti za velmi dobrou zprávu. Stále více se totiž ukazuje, že by právě elektrobusy mohly být tím správným řešením veřejné dopravy zejména v lokalitách, které trpí nadměrnou dopravní zátěží a znečištěním ovzduší, jako je třeba Spořilov,” uvedl náměstek pražské primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek (ČSSD).

Zcela ojedinělým je v celém projektu systém nabíjení z tramvajové sítě prostřednictvím dvoupólového pantografového sběrače se stacionárním galvanickým oddělením, tzv. dobudkou, umístěnou na autobusovém obratišti Želivského. Důležitým parametrem pro zajištění optimální životnosti baterií je však i noční pomalé nabíjení a balancování baterií v garáži Hostivař. Standardní dojezd elektrobusu s cestujícími se při využívání provozních přestávek pro nabíjení pohybuje v rozmezí 265 až 350 km (dle linky, provozních parametrů a typu dne - pracovní dny nebo víkendy).

Cílem pro druhý rok provozu je sledování stavu a životnosti baterií a zároveň hodnocení dalších realizovaných technických úprav. V závěru letošního června byl totiž systém topení a klimatizace doplněn o tepelné čerpadlo. Vliv této úpravy na spotřebu elektřiny během letních měsíců při využívání klimatizace byl pozitivní a obdobně bude porovnáván vliv na topení. I nadále lze předpokládat další úpravy a ladění nabíjecích parametrů, které mají přímý vliv na plánování provozu a nabíjecích cyklů.

Získané poznatky z provozu elektrobusu jsou průběžně vyhodnocovány nejen v rámci DPP, ale porovnávány s obdobnými projekty v rámci odborných konferencí, ať už na úrovni Sdružení dopravních podniků ČR i zapojením do vybraných aktivit EU či UITP (Mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu). Komplexní vyhodnocení provozu bude dostupné po ukončení dvouletého zkušebního cyklu.

ebn_4001-0

ebn72

ebn102

ebn_4001-5

ebn3

Související články:


Autor: TZ-DPP # # Zobrazeno: 2,881x     _________




Vložte příspěvek